سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوریه محور گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود درباره تحولات اخیر سوریه گفتگو و بر پیگیری راهکار سیاسی در این کشور تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (سه شنبه) در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به بحث درباره تحولات اخیر در سوریه پرداخت.

بنا بر اعلام منابع دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و پوتین در این گفتگو اهمیت دستاوردهای حاصل از نشست آستانه برای یک راهکار سیاسی در سوریه را خاطرنشان و تاکید کردند که دولت سوریه و مخالفان آن باید به شکلی سازنده برای دستیابی به روند پیشرفت در چارچوب مشخص شده سازمان ملل عمل کنند. روسای جمهور ترکیه و روسیه همچنین بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

دو طرف همچنین از انجام پروژه‌های استراتژیک مشترک از جمله نیروگاه هسته‌ای «آک کویو» و خطوط لوله گاز طبیعی ترک استریم استقبال کردند.

ماه گذشته روسای جمهور ترکیه و روسیه در مراسم افتتاح ساخت نیروگاه هسته ای آک کویو در استان مرسین ترکیه حضور داشتند. نیروگاه هسته‌ای آ ک کویو شامل چهار راکتور هر کدام دارای ظرفیت تولید هزار و 200 مگاوات برق است.

این پروژه عظیم قرار است با همکاری روس اتم، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، به انجام برسد. ترکیه و روسیه در سال 2012 نخستین توافقنامه احداث پروژه نیروگاه هسته‌ای مرسین را به ارزش 20 میلیارد دلار با چهار راکتور هسته‌ای به امضاء رساندند. در پروژه ترک استریم 15.75 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله گاز طبیعی از روسیه به ترکیه منتقل می شود. همچنین دومین خط لوله گاز طبیعی با ظرفیت مشابه قرار است راهی اروپا شود.

پوتین و اردوغان در گفتگوی خود بر استفاده از واحد پول داخلی برای توسعه روابط تجاری دوجانبه نیز تاکید کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.