وی افزود: بانک مرکزی ایران نیز در زمینه ایجاد و توسعه زیرساختها و ابزارهای نظامهای پرداخت و همچنین نظارت همه جانبه بر کارکرد آنها همواره تلاش کرده است؛ بهطوری که میتوان گفت دهه ۱۳۸۰ با توسعه قابل توجه خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی همراه بوده است.
کمیجانی ادامه داد: با سپری شدن دهه هشتاد، با توجه به اینکه خدمات بانکداری الکترونیکی گسترش قابل توجهی پیدا کرده است، نظارت دقیق و ایجاد زیرساختهای جدیدتر برای توسعه بیشتر خدمات مد نظر قرار گرفته و بانک مرکزی با جدیت، ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزه پولی و اعتباری را دنبال میکند.
وی درباره پاسخگویی بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی به واسطه دریافت استقلال در پیگیری منافع عامه مردم، اختیاراتی را بر عهده دارد که طبیعی است در مقابل این اختیارات باید به مردم پاسخگو باشد که به لحاظ نهادی، این امر میتواند در کشورهای مختلف و متناسب با اهداف، اختیارات و عملکرد تعیین شده برای بانک مرکزی، به صورت پاسخگویی رئیس کل این بانک به نهادهایی نظیر مجلس و دولت صورت گیرد.
قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: عمده پاسخگویی بانک مرکزی در چارچوب تعیین شده، تشریح موفقیت و یا عدم موفقیت این نهاد در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. پر واضح است در صورتی که بانک مرکزی به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده باشد، پاسخگویی به نهاد مربوطه، مستلزم تشریح دلایل این عدم موفقیت و ارائه راهکار برای عدم تکرار آن در آینده است.
لازم به ذکر است، بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با محوریت اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال جاری در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار میشود.
انتهای پیام/