سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس محیط زیست شهر تهران:

ایران در حوزه حفاظت از محیط زیست رتبه 105 جهان را دارد/ سرانه مصرف برق در کشور 3 برابر مصرف جهانی است

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: ایران در حوزه حفاظت از محیط زیست از میان 133 کشور جهان رتبه 105 را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین بازگیر‌ رئیس محیط زیست شهر تهران در نشست گرامیداشت هفته محیط زیست شهرستان تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع محیط زیست یک موضوع سلیقه‌ای نیست‌ و کلمه ارض‌ یکی از پر تکرارترین‌ کلمات قرآن است و همچنین در آیات قرآنی بسیار بر محیط زیست اشاره شده است.

وی ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری موضوع محیط زیست موضوع این دولت و آن دولت و این جریان و آن جریان نیست، بلکه موضوعی همه‌گیر در کشور و همچنین در جهان است.

بازگیر‌ گفت: در سیاست‌های ابلاغی رهبری در 14 بند به مسئله محیط زیست‌ و مشکلات آن اشاره شده و همچنین در این سیاست‌ها بر ترویج فرهنگ و آگاهی محیط زیستی مردم تأکید شده است.

وی افزود: در اصل 50 قانون هوای پاک و محیط زیست نکاتی وجود دارد که مهمترین آن بر حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه عمومی تأکید کرده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: تخریب محیط زیست معضلی جبران ناپذیر است و تک ‌تک آحاد جامعه در مشکلات این حوزه سهیم هستند. امیدواریم مردم سراسر کشور برای حفظ محیط زیست و انتقال آن به نسل‌های بعدی تلاش کنند.

وی افزود:قانونی برای رویدادهای محیط زیستی در ایران و جهان به تصویب رسیده است و همه جهان براساس این قانون باید در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

بازگیر‌ گفت: با تصویب قانون هوای پاک در ایران‌ طی سال گذشته، توانسته‌ایم در تسریع‌ حفظ محیط زیست‌ تلاش کنیم.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های جهانی حفاظت از محیط زیست، کشور ایران از میان 133 کشور در سال 2012 رتبه 86، در سال 2014 رتبه 83 و در سال 2016 رتبه 105 جهانی را به خود اختصاص داده است و همچنین ایران در منطقه خاورمیانه‌ رتبه هفدهم را دارد.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: بحث توسعه پایدار در کشور یکی از اهدافی است که همه دستگاه‌ها باید برای اجرای آن تلاش کنند مانند حوزه آب که هم اکنون پر مصرف‌ترین کشور در خاورمیانه در این حوزه هستیم و در دنیا بسیاری از کشورها 20 تا 40 درصد از منابع آبی خود را استفاده می‌کنند، اما ایران با برداشت‌های بی رویه، 80 درصد از منابع خود را از دست داده است؛ به عنوان مثال تمام تالاب‌ها، رودخانه‌ها، سفره‌های زیرزمینی‌ کشور بر اثر برداشت‌های بی رویه‌ و مدیریت‌های ناصحیح‌ منابع خود را از دست داده است و همین منجر به فرسایش و فرونشست‌ خاک شده است.

بازگیر‌ تصریح کرد: در کشور ایران برای هر هکتار ما نیازمند تولید مصارف زیادی هستیم‌ و همچنین 2.66 هکتار برای هر فرد نیاز است که بتواند نیازهای خود را تأمین کند که این مقدار در کشور ما به 0.8 درصد رسیده است و این یعنی‌ نا‌حقی در حق نسل‌های بعدی و به معنی استفاده دو برابری نسل‌های گذشته است، مانند اینکه تالاب‌های هامون، پریشان، شادگان‌ به علت سبک زندگی ناصحیح در ایران رو به نابودی رفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه سرانه مصرف برق در کشور ما 3 برابر جهان، سرانه مصرف آب، بنزین نسبت به سرانه جهان چند برابر است و ما حتی برای تهیه نان خود از میانگین آمار جهانی بیشتر آب مصرف می‌کنیم.

بازگیر‌ تصریح کرد: میانگین مصرف بنزین در شهر تهران در سال جاری حدود 5 میلیارد لیتر نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و این میانگین‌ نسبت به جمعیت 80 میلیون نفری کشور ترکیه، 40 میلیونی کشور چک و کشورهای اروپای مرکزی که به ازای‌ هر 10 نفر تنها یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو برابر میانگین جهانی است.

وی ادامه داد: توسعه پایدار می‌تواند در صورتی همه نیازهای جامعه را برطرف کند که به نیازهای نسل های آینده آسیبی‌ وارد نشود. تهران به عنوان یکصد و بیست و پنجمین کلانشهر‌ دنیا با تراکم 10 هزار کیلومترمربع جمعیت دارد که در سال 55 جمعیت تهران 90 درصد جمعیت کلانشهر‌های ایران بود که این تعداد هم‌ اکنون‌ به 66 درصد رسیده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران افزود: ما در کشور با بیشترین‌ مصرف گاز، نفت، برق، آب و سکونتگاه‌های شهری روبرو هستیم. در تهران حدود 17 هزار واحد صنعتی واگذار کرده‌ایم که از این تعداد 7 هزار واحد درمانی در تهران بارگذاری‌ شده است.

وی افزود: پیامدهای‌ افزایش جمعیت‌ به افزایش 4.5 میلیون خودرو در شهر، 7 تا 8 هزار تن زباله‌ و حدود روزی 5 هزار تن پسماند‌ و نخاله‌های ساختمانی منجر می‌شود که همین مقدار باعث‌ نابودی حدود 7 هکتار از منابع محیط زیستی شده است.

بازگیر‌ گفت: فرهنگ توسعه پایدار باید در شهر تهران جا انداخته و اهداف کلان توسعه پایدار باید دنبال شود که این جز با همکاری چند دستگاه دولتی یا چند سمن اجرایی نخواهد شد.

وی افزود: امسال رشد و پیشرفتی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشتیم‌ و همین امر بر اساس برنامه‌های سازمان محیط زیست به اجرا درآمده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید با فرهنگ سازی بتوانند فرهنگ کار و تولید کار در جامعه را بر اساس مسائل زیست محیطی به اجرا در آورند و ما باید افرادی تربیت یافته با نگاه زیست محیطی به جامعه تحویل دهیم که تعصبات‌ زیست محیطی داشته باشند.

وی ادامه داد: از سال 1946 روز 15 تا 21 خرداد ماه به منظور حفظ محیط زیست، هفته محیط زیست و روز جهانی محیط زیست در سازمان ملل نامگذاری شده است.

باز‌گیر در پایان تصریح کرد: شعار جهانی هفته محیط زیست‌ شکست‌ آلودگی پلاستیکی‌ نامگذاری شده است و این به دلیل استفاده‌های نامناسب و آسیب‌های ناشی از استفاده از پلاستیک در جهان است،چرا که پلاستیک و پسماندهای‌ ناشی از آن یکی از مخرب‌ترین آسیب‌های زیست محیطی در جهان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، مصرف آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.