سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم در کشور/ تعدد مقالات راهگشای مشکلات نیست

حسینی گفت: تعدد مقالات راهگشای مشکلات نیست بلکه باید گروه‌های آموزشی با مشارکت و ایجاد پروژه‌ همفکری داشته باشند.

سیدعلی حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطرح کرد: طراحی بسته‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که نقش اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های نسل نو امری تأثیر گذار است و باید برای رسیدن به افق بلند تا 2030 از برنامه‌های مدون نظام سلامت و آموزش پزشکی گذر کنیم و اساتید در این عرصه به عنوان فرماندهان در گسترش حوزه آموزش عالی نقش آفرینی می‌کنند.

وی اظهار کرد:  اعضای هیئت علمی رکن اصلی فعالیت‌های علمی و خدمات سلامت در دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و سهم اساسی در پیشبرد و اهداف نظام آموزش علوم پزشکی کشور دارند.

حسینی گفت: در حال حاضر 70 دانشگاه در عرصه علوم پزشکی آماده ارائه خدمات هستند و 200 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، 18 هزار عضو هیئت علمی، 180 انجمن علمی و 50 قطب علمی بسترهای عظیمی را در عرصه تحول و نوآفرینی ایفا کردند که امیدواریم همگی دغدغه گرایش به دانشگاه‌های نسل نو و کارآفرین را داشته باشند.

اعضای هیئت علمی باید نگاه فرارشته‌ای داشته باشند

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت افزود: تحقیقات و مقالاتی که نتواند به رفاه و سلامت بینجامد برای کشور موثر نیست و اساتید دانشگاه‌ها با تکیه بر بسته‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی که دانشگاه‌های نسل سوم را در نظر گرفته‌ است می‌توانند در این عرصه موفق ظاهر شوند و اگر استادان دانشگاه‌ تولیدات علمی را به بهره برداری، کسب و کار، سرمایه، علم نوین و ارزش افزوده از منابع علمی منتج کنند می‌توانیم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم اما هنوز نگاه اقتصادی ما به سمت نفت و گاز است و باید با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و سایر مسئولان و مدیران ارشد دانشگاه‌های نسل سوم را اولویت اساسی بدانیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

وی در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: بسته آمایش سرزمین و مأموریت گرایی تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت رسالت‌هایی را برای همه دانشگا‌ه‌ها مقرر کرده است و با توجه به اهمیت  توسعه و تقویت علوم اجتماعی، توانبخشی و سلامت اجتماعی اعضای هیئت علمی این دانشگاه باید در راستای مأموریت‌های ابلاغی وزارت بهداشت گام بردارند.

حسینی اظهار کرد: برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل نو و حل مشکلات جامعه، اعضای هیئت علمی باید نگاه فرا رشته‌ای داشته باشند و با مشارکت بین رشته‌ای و با حفظ ماهیت خود انستیتوی پژوهشی راه بیندازند و با شناسایی توانایی رشته‌های آموزشی مقالات کاربردی را برای جامعه طراحی و تبیین کنند.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت افزود: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم باید از ارکانی نظیر پهپاد، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی و... بهره مند شد و آموزش‌ مجازی را که یکی از عناوین بسته‌های آموزش پزشکی است در نظر داشت و در صدد فعال سازی سرویس خدمات سلامت در دانشگاه‌های نسل سوم بود.

باید در حوزه فناوری مرزشکنی داشته باشیم

وی گفت: در سال 2018، 65 درصد افراد در مشاغلی کار می‌کنند که در گذشته وجود نداشته است و در سال 2040، 45 درصد مشاغل با رباتیک کار خود را انجام می‌دهند و باید با نگاه به آینده در حوزه فناوری مرزشکنی داشته باشیم و با در نظر داشتن سرمایه انسانی، امکانات و زیرساخت‌های فیزیکی و نهادی، بازار کسب و کار، بنگاه‌ها یا فناوری‌های برتر، پارک ها و مراکز رشد، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و سرمایه های مخاطره پذیر در این عرصه گام برداریم.

حسینی گفت: تعدد مقالات راهگشای مشکلات نیست بلکه باید گروه‌های آموزشی با مشارکت بین بخشی و ایجاد پروژه‌های مشترک همفکری داشته باشند و اگر هزینه پروژه‌ها میلیاردی هم با تسهیلات معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کارهایی قابل انجام است  و نباید با نگاه تک رشته‌ای در مرزهای داخلی متوقف شویم.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت تصریح کرد: امیدواریم با توجه به توانمندی رشته‌های گوناگون در دانشگاه‌های علوم پزشکی این افراد با مرزشکنی و تبادل نظر در مسیر دانشگاه‌های فناور باشند و بتوان با بهره مندی از ظرفیت‌های مشترک در قالب پروژه‌های مشترک شاهد جریانات ارزنده در ایران و خارج از ایران باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی از نخبگان و سرمایه‌های کشور هستند اما باید بدانیم تنها نخبه بودن  پاسخگوی مشکلات نیست و نخبگان باید به صورت توده‌ای در دانشگاه‌ها نقش آفرینی کنند تا بتوانیم به سمت دانشگاه‌های نسل نو و ارتقای دانشگاه‌های کشور گام برداریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.