سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی رشته مهندسی شیمی + دانلود نمونه سوالات

در این گزارش با رشته مهندسی شیمی آشنا می‌شویم، برای آمادگی بیشتر برای شرکت در امتحانات نمونه سوالات را از سایت باشگاه خبرنگاران جوان دانلود کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علوم شیمی یکی از رشته‌های مهندسی را به خود اختصاص داده است که مهندسی شیمی نامیده می‌شود. یک مهندس شیمی، یک مهندس آشنا به فرآیند‌های شیمیایی، سنتز و جداسازی شیمیایی است.

اگرچه نام این شاخه مهندسی با شیمی همراه شده است، موفقیت در این رشته، مستلزم داشتن پایه ریاضی قوی و توانایی انجام محاسبات مختلف ریاضی است.

مهندسی شیمی در ابتدا یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک محسوب می‌شود؛ در حقیقت یک مهندس شیمی باید فرآیند‌ها، تغییرات و تركیب مواد  را به کمک اصول علم شیمی و مكانیك  محاسبه نماید.    

حل معادلات ترمودینامیکی و دروسی مثل سینتیک، پدیده‌های انتقال و موازنه انرژی و مواد همگی بر اساس فرمول‌های ریاضی است.
مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی عبارتند از: مهندسی صنایع پالایش، مهندسی صنایع پتروشیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی صنایع گاز، مهندسی صنایع شیمیایی معدنی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی طراحی فرآیند‌های صنایع نفت و مهندسی بهره برداری است.

بیشتر دروس اصلی در گرایش‌های فوق یکسان هستند؛ موازنه ماده و انرژی (مهم‌ترین درس مهندسی شیمی درمقطع کارشناسی)، پدیده‌های انتقال و ترمودینامیک، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، کنترل فرایندها، عملیات واحد و طراحی رآکتور از دروس اصلی تمامی گرایش‌های مهندسی شیمی است.

بازار کار رشته‌ مهندسی شیمی چگونه است؟

به دلیل تنوع بالای گرایش‌های مهندسی شیمی، فارغ التحصیل این رشته می‌تواند در بسیاری از صنایع، نظیر صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع دارویی، پتروشیمی، رنگ و نساجی فعالیت داشته باشد. یک مهندس شیمی می‌تواند به جای مهندس مکانیک و صنایع مشغول به کار شود، از سوی دیگر با تخصصی شدن مشاغل، متخصصان نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی می‌توانند بعضی از وظایف یک مهندس شیمی را به عهده بگیرند.


بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی + دانلود نمونه سوالات


آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی 

آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی  در آزمون سراسری سال ۹۶ در گرایش‌های ؛  ترموسینتیک و کاتالیست، فرآیند‌های جداسازی، طراحی فرآیند، مدل سازی، شبیه سازی و کنترل، فرآوری و انتقال گاز، محیط زیست، صنایع پتروشیمی، صنایع غذاییصنایع شیمیایی معدنی، نانوفناوری،  زیست پزشکی (بیومدیکال)، پلیمر و پدیده‌های انتقال برگزار شد. 

همچنین عناوین دروس امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی عبارتند از زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، ریاضیات (کاربردی، عددی)، ترمودینامیک،  انتقال حرارت (۱ و ۲)، مکانیک سیالات، کنترل فرآیند، انتقال جرم و عملیات واحد (۱ و ۲) و  طرح راکتور‌های شیمیایی. 

ترمودینامیک، انتقال حرارت و انتقال جرم و عملیات واحد از مهمترین دروس امتحانی در رشته مهندسی شیمی هستند. 

ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد 

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، پیام نور  و غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اینجا کلیک کنید. 


بیشتر بخوانید: دانلود نمونه سوالات پیام نور رشته حقوق  + معرفی رشته حقوق


دانلود نمونه سوالات دروس رشته مهندسی شیمی پیام نور

معادلات دیفرانسیل
شیمی عمومی ۱
شیمی عمومی ۲
شیمی آلی ۱
شیمی فیزیک
شیمی تجزیه ۱
شیمی معدنی ۱
شیمی تجزیه دستگاهی
خوردگی فلزات
اقتصاد طرح مهندسی
محاسبات مهندسی پالایش
ترمودینامیک مهندسی شیمی
شیمی و تکنولوژی چرم

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.