سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

مشکل ساز شدن هزینه‌های عروسی برای جوانان / علت بالا بودن هزینه‌های عروسی چیست؟

یکی ازمهمترین موانع ازدواج تغییرسبک زندگی و فرهنگ است، چرا جوانان امروز چه دختر و چه پسر در انتخاب همسر سخت گیر شده اند و به راحتی تن به ازدواج نمی دهند.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ مراسم عروسی که می‌تواند در اوج سادگی و صمیمیت زمینه ساز خوشبختی زوج جوان باشد حالا در اکثر موارد به دلیل هزینه‌های بالا باعث خراب شدن زندگی آن‌ها شده است.

ازدواج یکی از اموری که هر انسانی طبق فرامین دین مبین اسلام موظف به انجام آن است و در کشور ما آیین‌ها و مراسم مختلفی برای آن وجود دارد.

آنچه معمولا در این مراسم دیده شده و به نوعی عرف جامعه محسوب می‌شود به ترتیب مراسم خواستگاری، عقد و عروسی است، که شاکله اصلی این امر مقدس را تشکیل می‌دهد.
 

هزینه‌ی بالا عروسی این روز‌ها دغدغه خیلی از جوان‌ها شده و وقتی صحبت ازدواج و عروسی جوان‌ها می‌شود می‌خواهند از زیر بار این مسئولیت فرار کنند.

گرفتن یک مراسم عروسی چقدر هزینه دارد؟ آیا همه این هزینه‌ها معقول هستند و یا اصلا نظارتی بر آن‌ها می‌شود؟

برای بررسی این موضوع سری زدیم به بازار شهرستان گرگان مرکز استان گلستان و در این خصوص با مردم و مغازه دار‌ها گفتگو کردیم.

هزینه‌های بالا عروسی و مشکلاتش

یکی از شهروندان شهرستان گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: ۳ سال می‌شود که نامزد کرده ام، اما هنوز به دلیل هزینه‌های بالا موفق به گرفتن عروسی نشده ام.

شهروندی علت بالا رفتن سن ازدواج گفت: به دلیل بالا بودن هزینه‌های عروسی مانند گرفتن هتل، لباس عروس و داماد و طلا بسیاری از جوانان می‌ترسند ازدواج کنند و سن ازدواج بالا رفته است.
 
 
وی افزود: دیگر مقدور نیست مثل گذشته در خانه مراسم عروسی گرفت و باید هتل گرفته شود، اما متاسفانه هزینه آن زیاد است.

فردی دیگر ادامه داد: حتی برای خرید گل باید هزینه‌ی بالایی پرداخت کرد و از آنجایی که هزینه‌ها میلیونی است، قشر متوسط جامعه قادر به پرداخت تمام آن نیستند.
 
یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: بیشتر این هزینه‌ها بی مورد بوده و تنها تجملگرایی است که لزومی ندارد عروس و داماد برای این چنین مواردی در ابتدا زندگی خود را به خرج بیاندازند.

وی افزود: بسیاری از افراد بعد از گرفتن عروسی به دلیل هزینه‌های بالایی که تقبل کرده اند در زندگی به مشکل خورده اند که در حال حاضر درآمد مردم کم و مخارج بالا بوده و باتوجه به گران بودن بازار توان خرید پایین آمده است.

فردی که تازه داماد شده بود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: هزینه‌های عروسی بسیار بالا است، به طوری که هزینه یک شب عروسی من که شامل هتل، لباس عروس، ماشین عروس، آرایشگاه، گروه موسیقی و فیلم بردار بود حدود ۳۰ میلیون تومان شد.
 
 

نظارت بر قیمت‌ها

اصغری رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: قیمت خدمات در مراکزی از جمله آرایشگاه‌ها، مزون‌های عروس و تالار‌های پذیرایی براساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و در گروه دوم قیمت گذاری تابع توافق طرفین است.
 
رضایی رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: از آنجایی که در این امر اصناف مختلفی درگیر هستند مردم می‌توانند با پیگیری آگاهانه به قیمت‌های دلخواه برسند و تقاضا داریم در هنگام خرید و گرفتن خدمات قرارداد مطالبه کنند.
 
وی افزود: از تمام واحد‌های صنفی مانند رستوران، تالار، فیلم برداری و عکاسی نیز تقاضا داریم که این قرارداد ارائه داده و خدمات را به طور کامل یادداشت کنند.

رضایی اضافه کرد: به دلیل تفاوت در خدمات، قیمت‌ها نیز متفاوت بوده که بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان حتماباید نظارت دقیق داشته باشند تا بتوانند احقاق حق کنند.

اصغری رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ما در هر ماه یک بار در قالب بازدید‌های مشترک با مرکز بهداشت و نظارت برانجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و در صورت لزوم پلیس نظارت از اماکن عمومی و اصناف بازرسی می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اگر برای شهروندی مشکلی پیش آمد می‌تواند با در دست داشتن مدارک اعم از آدرس آن مکان و شرح خدماتی که گرفته به ستاد‌های خبری سازمان صنعت و معدن مراجعه و موضوع را پیگیری کند.

اصغری اضافه کرد: اگر موضوع نیاز به کارشناسی نداشته باشد می‌توانیم بر اساس قوانین و ضوابطی که در این بخش است در کمتر از یک هفته موضوع را مرتفع کنیم.

رضایی رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گرگان گفت: مردم می‌توانند با شماره گیری سامانه ۱۲۴ نیاز‌ها و مشکلاتشان را مطرح کنند.

قیمت یک شب عروسی چند؟

به سراغ مغازه دار‌ها رفتیم و از آن‌ها در خصوص قیمت انواع محصولاتشان پرسیدیم که فروشنده کت و شلوار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: با توجه به جنس و نوع پارچه قیمت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان تا ۷۸۰ هزار تومان متغیر است.
 
فردی که آینه شمعدان فروشی داشت گفت: آینه و شمعدان از ۶۰ هزار تومان شروع و تا یک میلیون تومان تمام می‌شود.
 
سری زدیم به مزون عروس و از فروشنده در خصوص اینکه قیمت‌ها برچه اساسی تعیین می‌شوند پرسیدیم.
 
وی گفت: در جلساتی که با اتحادیه داشتیم قرار براین شد که قیمت یک شب اجاره هر لباس که تن پوش اولش است حدود ۷۰ درصد قیمتش باشد و با تن پوش دوم و سوم این مبلغ پایین می‌آید.

وی افزود:  سعی می‌کنیم با مشتری‌ها راه بیاییم و بسیاری از مزون دار‌ها پایین‌تر از حدی که اتحادیه تعیین کرده می‌گیرند.

فیلم بردار یک آتلیه می‌گفت: ما واحد‌هایی داریم که برای مراسم عقد از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان می‌گیرند و قیمت به وقتی که فیلمبردار می‌گذارد و همچنین ابزاری که استفاده می‌کند دارد.
 
وی افزود: قیمت کار ما از یک میلیون و ۵۰۰ تا سقف ۸ میلیون تومان است.
 
وی در پایان گفت: به جوانان توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشند هزینه‌های بی مورد برای خود به وجود نیاورند.

سالکی عضو هیات مدیره اتحادیه رستوران‌های گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: در رابطه با سالن‌ها و تالار‌ها که با صاحب مجلس قرارداد منعقد می‌کنند قیمت همان مقداری است که اتحادیه اعمال کرده و خارج از آن جرم محسوب می‌شود.
 

چگونه می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد؟

شهروندی  گفت: اگر ما بتوانیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم جوانان به راحتی می‌توانند ازدواج کنند در واقع هرکس باید با توجه به درآمدش خرج کند و چشم و هم چشمی را کنار بگذارد.
 
مرد جوانی می‌گفت: با بالا بردن توقع‌ها و افزایش قیمت‌ها تنها سنگ جلوی پای جوانان گذاشته می‌شود.
 
یکی دیگر از شهروندان گفت: با ترویج فرهنگ ازدواج آسان، حذف هزینه‌های نا معقول و انصاف برخی از فروشنده‌ها میشه به ازدواج جوان‌ها کمک کرد.

امید است با برپایی فرهنگ ازدواج آسان دیگر شاهد افزایش سن ازدواج و حسرت جوانان برای تشکیل خانواده و ازدواج نباشیم.


گزارش از سحر قزاق

انتهای پیام/ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Irani.balouch
۲۳:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
بیکاری بی پولی باعث این همه مشکل شده
شاید تعداد کمی اینجور بهانه ها را داشته باشند
کسی هم کار داره درامدش پایینه هزینه ها بالاست
گرانی تورم روز به روز
وسایل گرونتر میشن مردم از کجا بیارن زن بکیرند
بخدا دلشون میخواد اما دست نمیرسه
اینا همش بهانه هست
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
دخترا بخاطر يه لقمه بيشتر خودشونو از بزرگترين لذايذ دنيا يعني شوهرداري و بچه داري چندين سال محروم ميكنن
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
هزینه متوسط یه تالار 10-20 میلیون هزینه اجاره یه منزل 60 میلیون به بالا هزینه لوازم اصلی یه زندگی 20 میلیون به بالا
نتیجه نیاز به 90 میلیون به بالا برای یه جون یه جون 18 سال به بالا این پول رو از کجابیاره، دولت هم توانایی و بضاعتش 17 میلیون بیشتر نیست. بنابراین انواع روش های نامناسب و ضد ارزشی جایگزینش میشه
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
چرا بازار کنترل نمیشه همه چیز لحظه ای گرون میشه؟
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
بیکاری و فقر و گرانی عامل اصلی ازدواج نکردن جوانان است
MojtabasgzOoz@yahoo.com
۰۸:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
چشم همچشمی ها خیلی زیاد شده
MojtabasgzOoz@yahoo.com
۰۸:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
مشکل نبود کار هست
سامان
۰۸:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
دوست ندارم نسل فقیری داشته باشم
تورم بالا حقوق زیر دو میلیون مانع از ازدواج بنده شده
خدایا ببخش که به سنت الهی عمل نکردم
خدایا ببخش که دینم همچنان نصف است و تکمیل نکردم
مطمئنم تو راضی نیستی فرزند و همسری داشته باشم که تاوان بدهکاری من و فقر و بی پولی را بکشند
33 سال از عمرم رفت و نمیبخشم کسانی را که مرا می دوانتد و پول ناچیز می دهند حق و حقوق زحمت شبانه روزی من زیر دومیلیون نیست
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه در ترویج ازدواج آسان ، ما ضعیف عمل میکنیم
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
فرهنگ غلطی که ریشه تولید نسل رو میزنه و حق هم همینه که این تفکر هیچ وقت ازدیاد نسل نداشته باشه چرا را که در اینده مشکلاتش هم بیشتر خوااهد شد
ناشناس
۰۲:۵۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
من ازدواج میخوام من زن میخوام
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
همه اش تقصير دختراس كه هميشه دنبال پز دادنن
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
اگه بخواین با گفتن کلمه امید مشگل رو حل کنین مطمعن باشین این مشگل حل نمیشه
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
هزینه های بعد عروسی هم بگو مهم اوناس
هزینه اجاره و اب و برق و گاز و خرج خونه و لباس و رفت امد و پس انداز و درمان و بهداشت و بچه و...