سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست انجمن تجهیزات تولیدکنندگان پزشکی مطرح شد؛

قوانین گمرکی برای ورود مواد اولیه تجهیزات پزشکی اصلاح شود/ ضوابط دست‌وپاگیر تولید داخلی را دچار مشکل کرده است

قاسمی با اشاره به چالش‌های تولید تجهیزات پزشکی داخلی بر ضرورت اصلاح ضوابط کاری و مسائل گمرکی تاکید کرد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مریم قاسمی دبیر انجمن تجهیزات تولید کنندگان پزشکی و دندانپزشکی عصر امروز در نشست ماهانه انجمن که در دفتر مرکزی این انجمن برگزار شد اظهار کرد: انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی  حدود 20 سال قدمت داشته و بیش از 200 عضو تولید کننده در این انجمن مشغول به فعالیت هستند که یک چهارم این افراد کارهای تولیدی خود را  صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: بعضی از شرکت‌های تولیدکننده، مجوز ساخت کالای خود را از فیلترهای مختلف در وزارت صنعت می‌گیرند و همین مسئله مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

قاسمی در خصوص  مطالبات شرکت‌های تولید کننده داخلی بیان کرد: اصلاح قیمت گذاری و  رفع موانع تولید مواد اولیه  مبحث بسیار مهمی محسوب می‌شود زیرا همه تولید کنندگان در جامعه به نوعی مصرف کننده هستیم و امیدوارم  روزی درمان برای همه رایگان شود.

دبیر انجمن تجهیزات تولید کنندگان پزشکی و دندانپزشکی افزود: طرح تحول نظام سلامت از سال 93 در کشور آغاز شده  و این پروژه بزرگ به دلیل مشکلات تامین منابع با مسائل مختلفی روبر شده است که همین مسئله  مشکلاتی برای تامین کنندگان کالاها و تجهیزات پزشکی در کشور ایجاد کرده  است.

وی در خصوص معوقات شرکت‌های تولیدکننده داخلی تاکید کرد: هنوز نحوه رفتار و برخورد با شرکت‌های تولید کننده داخلی در زمینه پرداخت معوقات معلوم نیست و سال گذشته اوراق را بابت مطالبات به ما پیشنها داده بودند که این اوراق غیر قابل تهاتر است و بانک‌ها این اوراق را به عنوان ضامن از شرکت‌های تولید کننده داخلی قبول نمی‌کنند.

دبیر انجمن تجهیزات تولیدکنندگان پزشکی و دندانپزشکی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت از سال 97 اوراق شرکت‌های تولید کننده داخلی را قبول نکرده است، افزود: غیر نقدی بودن اوراق مشکلاتی  را برای شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ایجاد کرده است.

نوسانات قیمت ارز تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است 

وی بیان کرد: امروزه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی درگیر مطالبات خود هستند و قیمت‌ها به روز رسانی نشده  بنابراین  در این میان نوسانات قیمت ارز تولید کنندگان را  با مشکل روبرو کرده است.

قاسمی در خصوص موانع تولید در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: ما باید کمک کنیم تا هزینه‌های تولیدکنندگان کاهش پیدا کند اما برخی روابط دست و پا گیر نمی‌گذارد تولیدکنندگان کالای خود را تولید کنند.

دبیر انجمن تجهیزات تولید کنندگان پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: امروزه تامین مواد اولیه مشکل بزرگی است و تولید کنندگان با آن دست وپنجه نرم ‌می‌کنند در همین راستا باید قوانین گمرک اصلاح شود.

وی با اشاره به برخی از شرکت‌های تولید کننده که به دلیل مطالبات مجبور شدند وام‌هایی از بانک دریافت کنند؛ افزود: اصلاح قوانین در وارادت مواد اولیه باید انجام شود و ادارات باید از کار خود تحریمی در داخل کشور بردارند تا توان تولید کننده تضعیف نشود.

قاسمی با اشاره  به اینکه وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی ضوابطی دست وپاگیری را برای تولید کننده تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است ، گفت: توان تولید کننده تجهیزات پزشکی با ضوابط دست و پا گیر بسیار افزایش پیدا می‌کند.

تناسب نداشتن قیمت تجهیزات پزشکی با میزان تورم

در ادامه مراسم نوایی مسئول کارگروه مصرفی عمومی پلیمری گفت: اسناد مطالعات تولیدکنندگان داخلی در سال 93 به اداره کل فرستاده شده است و تنها 17 درصد سود به آنها تعلق گرفته است و در سال 94 هیچ سودی اضافه نشده  همچنین در سال 95 هم تنها 5 درصد تجهیزات پزشکی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: قیمت تجهیزات پزشکی در سال 96، 14 درصد و در سال 97 تنها 6 درصد افزوده شده است و این امر در حالی است که مواد اولیه پلیمر ها بیش از 76 درصد افزایش داشته  است.

نوایی عنوان کرد: شرکت‌های تولید کننده با قیمت‌گذاری اداره کل مخالف هستند زیرا عمده مصرف کننده خود دولت است و بر اساس قانون وزارت بهداشت مصرف کننده حق قیمت‌گذاری بر روی تجهیزات پزشکی را ندارد و این کار بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که با این روند  شرکت‌های تولید کننده لوازم پزشکی و  دندانپزشکی و کارخانه‌ها تعطیل می‌شود.

نوایی یاد آور شد: اگر دولت به جای وام  به شرکت‌های تولید کننده داخلی به بیمارستان‌ها وام بدهد طلب شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی پرداخت می‌‌شود.

 اخذ هزینه‌ها زیاد برای صدور پروانه CE

در ادامه مراسم محمد حسین محمدی مسئول کارگروه نخ جراحی گفت: اداره  کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت پروانه CE ر اجرا کرده است اما متاسفانه این پروانه بسیار پر هزینه است و قیمت صدور آن افزایش چشمگیری داشته است و هزینه ممیزی صدور پروانه هر سال باید به صورت جداگانه حساب شود.

 کالاهای تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار است

در ادامه مراسم الهه یزدانی عضو هیئت مدیره انجمن و تولید کننده تجهیزات پزشکی گفت: یکی از وظایف ما تولید کالای با کیفیت است و این کار بر اساس استاندارهای کشورمان انجام ‌می‌شود.

وی افزود: هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود باید برخی استاندارها را رعایت کند اما متاسفانه درسال‌های جاری به بهانه ارتقای کیفی و حمایت از جان انسان‌ها برخی قوانین دست و پاگیر جلوی پای تولید کننده ها گذاشته می‌شود به طوری که مجوزCE  اروپا را برای تولید تجهیزات پزشکی الزام می‌کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه  دولت مجوز فروش کالاهای داخلی را برای کالاهای با کیفیت صادر می‌کند، عنوان کرد: اخذ مجوز ce اروپا بی معنی است زیرا کشورمان از استاندارهای لازم برای تولید تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی برخوردار است.

وی یادآور شد:  اداره کل تجهیزات پزشکی مدت زمان کوتاهی را برای گرفتن مجوز ce اروپا گذاشته  است و با این روش بسیاری از تولید کنندگان داخلی حذف می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.