سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون ۲۳ هزار راس دام در برابر تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از واکسیناسیون بیش از ۲۳ هزار راس دام سبک و سنگین در برابر تب برفکی خبر داد.

جانباز مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، ازابتدای سال تا کنون بیش از ۲۳ هزار دام سبک و سنگین در برابر تب برفکی واکسینه شدند.
وی افزود:از ۲۲ هزار راس گاوو گوساله تا کنون ۱۵ هزار و ۱۵۲ راس علیه تب برفکی واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: همچنین پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار راس گوسفند و بز استان در برابر تب برفکی واکسینه شوند.
جانباز افزود: از این تعداد بز و گوسفند تا کنون بیش از ۸ هزار راس واکسینه شدند.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده وبه دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد.
تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.
تب بالا، کاهش شدید تولید شیر بی اشتهایی و افسردگی شدید تشکیل وزیکول‌های حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی است ازعلایم مشخصه این بیماری در گاو و گوساله است.
این بیماری منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌شودو این زخم‌ها در مدت یک هفته رو به بهبودی می‌روند.

در گوسفند و بز نیز علایم مشابه گاو است، ولی شدت علایم خفیف‌تر بوده و فقط ضایعات شدید در ناحیه پا منجر به لنگش حیوان می‌شود.
اگرچه میزان شیوع بیماری به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد، ولی میزان تلفات آن در دام‌های بالغ تا ۲ درصد و در دام‌های جوان تا ۲۰درصد است.
علت عمده تلفات در گوساله‌ها و بر ه‌ها التهاب عضله قلب و بروز آریتمی‌های قلبی است.
انتهای پیام/ر

پیش بینی واکسیناسیون بیش از ۲۲۲ هزار راس دام در برابر تب برفکی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.