وی در همین راستا افزود: روایت دوم این است که همه مومنین و منتظران واقعی در عصر غیبت مراقب اعمال خود هستند چون امام عصر(عج) ناظر اعمالشان است.
بیشتر بخوانید: مساجد در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) چه نقشی دارند؟
این کارشناس علوم قرآنی درباره آثار اجتماعی عصر غییت اظهار کرد: احیای سنتهای الهی در جامعه در عصر غیبت توسط حضرت باعث میشود منتظران حضرت دستورات اسلام را زنده نگه دارند و امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنند.
حجتالاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: دیگر روایت این است که در عصر غیبت امام زمان(عج) منتظرانش آمادگی قیام داشته باشند چون قیام یکی از اعمالی است که برای بقای دین اسلام انجام می شود. قیام یکی از مواردی است که منتظران برای آن قدم گذاشتن در مسیر درست و فداکاری را فراموش نخواهند کرد و هر زمانی که لازم باشد آمادگی برای دفاع از دین داشته باشند رهبر آنها، آنها را مدیریت میکند.
وی با اشاره به دیگر روایات عصر غیبت بیان کرد: منتظران واقعی کسانی هستند که همیشه آماده نبرد با باطل هستند این آمادگی باید در وجود منتظران باشد که در زمان حضرت این آمادگی به عمل تبدیل شود. آثار و فواید دیگری نیز در عصر غیبت نقل شده است که یکی از آن آثار، حفظ و نجات شیعیان از گرفتاریها و شرّ دشمنان است.
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه افزود: وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) شیعیان را رها نمیکند. شیعیان بی سرپرست و بدون رهبر نیستند و وجود ایشان شیعیان را از شرّ دشمنان حفظ میکند. روایت دیگر امیدبخشی به مسلمانان، شیعیان و منتظران است. امید به زندگی بهتر، معنویت و رسیدن به سعادت از مسائلی است که در منتظران واقعی وجود دارد.
حجتالاسلام والمسلمین رمضانی درباره خیر و برکت غیبت حضرت در عصر کنونی توضیح داد: دیگر آثار وجودی حضرت مهدی(عج) در عصر غیبت منشا خیر و برکت در مسائل مادی است یعنی دعاهایی که توسط منتظران خوانده میشود پشتوانهاش حضرت مهدی(عج) در نزد خداست، که منشا خیر و برکت زیادی در جامعه اسلامی است. از دیگر آثار وجودی حضرت در غیبت مایه آرامش بودن برای منتظران است. منتظران از زندگی خود آرامش خاطر دارند چون اعتقاد به وجود حضرت ولی عصر(عج) باعث آرامش در زندگی میشود.
وی با اشاره به شایستگی مردم عصر ظهور اظهار کرد: دیگر نکته عصر غیبت شایستگی مردم عصر ظهور است که به نوعی رقابت بین منتظران ایجاد میکند. هر کسی سعی میکند جلوتر از همه منتظر واقعی به حساب آید و از کسانی باشد که حضرت مهدی(عج) توجه به ایشان داشته باشد. یعنی اگر وجود نازنین حضرت نبود رقابت در معنویت بین مردم به شکل کنونی نبود. بین عرفا، علما، شهدا و کسانی که در حریم اسلام و شیعه عمر خود را صرف در سعی در رقابت و نزدیکی به امام زمان(عج) کرده اند در واقع خواستند یک نوع رقابت، نزدیکی و توجه خاصی از امام زمان(عج) پیدا کنند و رابطه خود را با ایشان عمیقتر کنند.
حجتالاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در عصر غیبت خودسازی است. در این عصر تقوا در جامعه گسترش پیدا می کند. تقوا یک امر واقعی است و منتظران واقعی تلاششان بر این است که مراقبتها و دقت لازم را از اعمال و رفتار خود داشته باشند که امام عصر(عج) از وجود آنها راضی و خشنود باشد.
منبع: میزان
انتهای پیام/