سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بالغ بر ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بورس کالا، معاملات نقدی و آتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بورس کالا، معاملات نقدی و آتی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 2 خرداد ماه بود که با حضور حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای کشور و حسین یزدجردی رئیس کانون انجمن های صنفی آرد ایران برگزار شد.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای کشور در ابتدای برنامه اظهار کرد: کشورمان بزرگترین تولید کننده زعفران است و بالغ بر ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، اما سهم ما از تجارت جهانی آن بسیار کم است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا که سهم قابل توجهی از تولید یا مصرف یک کالای استراتژیک را داشته باشند، سعی می کنند بازار آن کالا را در کشورشان شکل بدهند، ادامه داد: در اقتصاد چرخه درآمد، پس انداز و سرمایه گذاری را داریم و در هر صنعتی حتی زعفران هم این صدق می کند؛ اگر درآمد حاصل از کشت زعفران تبدیل به پس اندازهای موثر نشود و اگر سرمایه گذاری مجدد در توسعه این محصول صورت نگیرد، برای زعفران هم سرنوشتی مشابه خیلی از محصولات دیگر خواهیم داشت.

سلطانی نژاد بیان کرد: بایستی بازار منسجم و موثری وجود داشته باشد تا قیمت زعفران در آن بازار مبتنی بر عرضه، تقاضا و تامین منافع طرفین تعیین شود.

باید افرادی که در بازار فعالیت می کنند شناسنامه دار باشند

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه باید افرادی که در این بازار فعالیت می کنند شناسنامه دار باشند، گفت: باید شرایطی وجود داشته باشد که فعالان در زمینه تولید زعفران بدانند بازار این محصول در آینده چه وضعیتی به خود خواهد گرفت.

وی یادآور شد: کشاورزان با این اقدام می توانند بدانند که محصول آنان در ماه های آینده با چه قیمتی به فروش خواهد رسید.

سلطانی نژاد گفت: در هر سیستمی برای رفع انحصار در بازار چاره اندیشی می شود و در مورد گندم ما معتقدیم که عرضه کننده انحصاری داریم، چنانچه در مورد پتروشیمی و فولاد نیز اینگونه است.

وی با اشاره به اینکه باید انحصار را در مورد گندم بشکنیم، اضافه کرد: باید سازوکاری به وجود آوریم که عرضه کننده، محصولات خود را بیاورد و خریداران هم بتوانند بخرند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به کارکردهای بورس کالا، ادامه داد: یکی از کارکردهای بورس کالا بحث تخصیص است و همه همچون آقای یزدجردی توان لازم را برای توافق با شرکت بازرگانی دولتی ندارند‌ و بسیاری از مصرف کنندگان کوچک دسترسی به این شرکت ندارد و عده ای هم در تهران نیستند.

ساختار انحصاری دولتی مشکلاتی را به وجود آورده است

سلطانی نژاد افزود: خود دولت می گوید که می خواهم از ساختار انحصاری دولتی که مشکلاتی را به وجود آورده است، به سمت ساختار مدرن بازاری حرکت کنم و بورس کالا هم امکان رقابت را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: بورس کالا سازوکار قانونی خود را دارد و سه روز برای تصفیه کالاهای معامله شده، فرصت می دهد اگر تصفیه زودتر صورت بگیرد، کالا هم زودتر تحویل می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه ساختار قانونی حاکم بر بورس کالا اجازه تخلف به عرضه کننده را نمی دهد، گفت: شرکت بازرگانی دولتی بعضا به دلایلی موجه مجبور بوده کالا را دیر تحویل بدهد و از طرف بورس هم جریمه شده است؛ قراردادهایی دو جانبه شاید مشکلی نداشته باشند، اما بعضا برای دیگران سوال ایجاد می شود که این قرارداد چگونه منعقد شده و ما به جای این کار باید اجازه بدهیم کالا در بازار شفاف بورس معامله شود و همه ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی اول هر سال به ما برنامه عرضه می دهد و مثلا می گوید هر هفته چه مقدار گندم را عرضه می کند، لذا اگر از این برنامه عرضه تخطی صورت بگیرد خود شرکت بازرگانی دولتی پاسخگو خواهد بود و تاکنون هم هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است‌.

غلامرضا کریمی یکی از فعالان بازار زعفران گفت: امروز در اولین روز معاملات آتی زعفران ۱۰۲۷ معامله انجام و کشف قیمت هم شد و کشاورزان از این طرح بسیار استقبال کردند.

همچنین حسین یزدجردی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران عمده مواد اولیه کارخانجات آرد را برای نان مردم تامین می کند ولی برای مصرف صنف و صنعت ما را به بورس کالا فرستادند.

وی بیان کرد: کالایی که در بورس عرضه می شود باید مشخصاتی داشته باشد، مثلا دارای عرضه کنندگان متعددی باشد، کشف قیمت، تعیین کیفیت و از سوی بورس تضمین شود اما هیچکدام از این فاکتورها در این سیستم وجود ندارد.

یک گردنه و پیچی به نام بورس سر راه ما قرار داده اند

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران اضافه کرد: وقتی با کالایی سروکار داریم که قیمت تثبیتی دارد و بورس کالا نمی تواند کیفیت آن را تعیین و تضمین کند، ورود بورس به این مورد فقط مشکل ایجاد می کند.

یزدجردی درباره سازوکار کشف قیمت در صنایع متبوعش در بورس کالا، افزود: کارخانجات ما در ۳۱ استان کشور پراکنده است و هیچ مشکلی وجود نداشت و سال ها بدون بورس به راحتی گندم را تهیه می کردند.

وی گفت: اکنون یک گردنه و پیچی به نام بورس سر راه ما قرار داده اند و بایدکالا را گرانتر بخریم.

بیوک آقا صحاف امین رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال ۹۶ ، ۷۳۰ هزار تُن تقاضا داشتیم که این رقم در سال۹۷ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، گفت: بورس کالا ابزاری در اختیار ندارد تا بتواند منافع واحدهای کوچک را تامین کند.

وی با بیان اینکه قیمت پایه عرضه در بورس معادل قیمت جهانی است، خاطرنشان کرد: بورس دارای محسناتی است که معاملات را به صورت روشن مشخص می کند.

اقتصاد باید به سمت شفاف سازی و سالم شدن پیش برود

یزدان سیف معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه در بورس تهران هزار و چهارصد تن مازاد عرضه آرد و گندم داشتیم که در فروردین ماه مقادیری از گندم با قیمت900 تومان عرضه شد گفت: اقتصاد باید به سمت شفاف سازی و سالم شدن پیش برود ، باید بتوانیم هزینه های بخش خصوصی و دولتی را به گونه ای تنظیم کنیم که بخشی از تصدی گری ها را واگذار کنیم .

سیف با بیان اینکه برای دولت قیمت نان اهمیت دارد افزود: مردم نگرانی از بابت تامین نان نداشته باشد.

وی با اشاره به طرح ساماندهی گندم و آرد گفت: بورس کالا به عنوان نهاد بازار ساز باید ترغیب شود، امروز 3 هزار و500 تن در بورس کالا آرد برای تهران عرضه شده است، لذا بدون محدودیت آرد 902 تومانی را در بورس عرضه کردیم.

يزدجردی رئیس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران در ادامه با اشاره به اینکه بورس کالا به عنوان ابزاری مفید ، کارآمد و لازم در بازار تلقی می شود اظهار کرد: کالایی که در بورس به عنوان گندم عرضه می شود بدون مشخصات است.

سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بورس ساختاری قانونی دارد و عرضه کننده باید کیفیت کالای خود را تعیین کند گفت: سال گذشته بالغ بر35 شرکت را که در مناطق آزاد فعالیت واسطه گری داشتند حذف کردیم، با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دائما تولیدکنندگان را پایش و رصد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه در بورس بر مبنای دلار 4200 تومان تعیین می شود تا رقابت ایجاد شود گفت: سال گذشته بهترین شرایط را در بازار داشتیم، ساختار عرضه و تقاضا را نباید زیر سوال برد بلکه باید آن را تقویت کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.