سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا در مازندران نقطه امیدی در تامین روغن خام مورد نیاز کشور

افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا در مازندران نقطه امیدی جهت تامین روغن خام مورد نیاز کشور و رهایی از وابستگی به خارج است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دانه‌های روغنی به عنوان گیاهان صنعتی، به علت کاربرد‌های فراوان در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام و طیور و مصارف متعدد صنعتی، از جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات کشاورزی برخوردار است.

کلزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی است که در شرایط آب هوایی مناطق مختلف کشور قابلیت کشت دارد، این محصول دارای پتانسیل عملکرد بالا بوده  و می‌تواند در کاهش میزان وابستگی به خارج در زمینه روغن گیاهی موثر باشد.

توسعه کشت دانه‌های روغنی مساوی با خودکفایی در تولید روغن نباتی

۳ میلیارد دلار ارز کشور سالیانه صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که به همین منظور باید تولید دانه‌های روغنی را توسعه دهیم تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا از کشور‌های برزیل و آرژانتین و پالم از کشور‌های مالزی و اندونزی تامین می‌شود و حجم واردات آن‌ها در سال‌های مختلف متفاوت است.

رونق کشت کلزا در مازندران / اندر احوالات کشاورزان کلزاکار در مازندران

کشاورز شهرستان گلوگاه که برای دومین سال از کشت و برداشت کلزا راضی است  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: به دلیل پرداخت بموقع بهای کلزا تمایل دارم این محصول را کشت کنم.

کشاورز دیگری نیز گفت: نهاده‌های کشاورزی بموقع در دسترس کشاورزان است و کارشناسان بازدید‌های هفتگی به این مزارع دارند تا در صورت مشاهده آفت اقدامات لازم برای از بین بردن آفت انجام شود.

این کشاورز گفت: به دلیل اینکه مطالباتش بموقع پرداخت نکردند ، تصمیم گرفت امسال کلزا بکارد ، هم کیفیت محصول امسال بالا بوده و هم قیمت خرید تضمینی و پرداخت مطالبات امسال مناسب است.

فعال بودن همه مراکز خرید کلزا تا پایان فصل برداشت

سید محمد جعفری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۱۱ هزار و ۵۶ تن کلزا به ارزش ۲۹۷ میلیارد ریال  از نهم اردیبهشت تاکنون از کشاورزان مازندرانی خریداری شد.

وی گفت: ۲۰ مرکز خرید در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میانورود، ساری، قائمشهر، جویبار، سیمرغ، بابل، بابلسر، آمل و نور اکنون فعال هستند.

جعفری افزود: قیمت پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با دو درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال تعیین شده است.

وی با بیان اینکه مراکز خرید دانه‌های کلزا با رطوبت بالای ۲۰ درصد را تحویل نخواهند گرفت، از کشاورزان خواست به خاطر شرایط خاص آب و هوایی در برداشت کلزا عجله نکنند.

خرید دانه روغنی کلزا فقط با معرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران

حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: خرید دانه روغنی کلزا امسال تنها از کشاورزان دارای معرفی نامه از سازمان جهاد کشاورزی استان هستند انجام می‌شود.

وی افزود: سطح نهایی برداشت کلزا در مازندران ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۳۳ هزار و ۲۳ تن محصول تولید شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ، بابل، بابلسر، آمل و نور خرید کلزا را در مازندران انجام می‌دهند.

وی گفت: برداشت کلزا در مازندران از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز و تا تیر ماه ادامه می‌یابد.

پرداخت ۵۴ میلیاردی مطالبات کلزاکاران مازندرانی

سید محمد جعفری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تاکنون ۵۴ میلیارد و ۸۲۸ میلیون ریال از مطالبات کشاورزان کلزاکار مازندرانی از طریق سامانه خرید تضمینی بانک عامل پرداخت شد.

وی افزود: از ابتدای فصل خرید تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ تن کلزا به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ در مازندران خریداری شد.

جعفری با بیان اینکه در مراکز خرید، دانه‌های روغنی با رطوبت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد را میتوان تحویل گرفت، گفت: بر اساس دستور العمل خرید تضمینی کلزا قیمت پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با دو درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال تعیین شده است.

وی گفت: تا زمانی که کشاورزان، کلزا برای تحویل داشته باشند مراکز خرید دایر خواهند بود.

حمایت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کلزاکاران

نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۸۷ طرح بخش کشاورزی به بانک عامل معرفی شدند، گفت: یک هزار و ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان جذب شد.

وی افزود: ۷۹۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی، ۱۶ میلیارد ریال در بخش مشاغل خانگی و ۷۸ میلیارد ریال در بخش کشت کلزا پارسال در استان جذب شد.

نگهدار گفت:اعطای بذر‌های یارانه دار، خرید تضمینی و تامین بخشی از کود مورد نیاز کشاورزان از جمله حمایت‌های دولت از کشت این محصول است.

تجهیز  کشاورزان میاندورودی به دستگاه خشک کن کلزا 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از نصب و راه اندازی دستگاه خشک کن ۱۵ تنی در بخش گهرباران شهرستان میاندورود خبر داد و گفت: به منظور رفاه کشاورزان، عدم برگشت محصول تولیدی با رطوبت بالا و پیشگیری از کپک یا از بین رفتن کلزای دریافتی با رطوبت زیاد، دستگاه خشک کن کلزا در این شهرستان راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی این دستگاه، ۱۰۰ تن در شبانه روز است، افزود: پیش بینی می‌شود، امسال، بیش از ۶ هزار تن کلزا با قیمت مصوب ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال از کشاورزان میاندورودی خریداری شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود سطح زیر کشت کلزای میاندورود را امسال ۳ هزار و ۴۵ هکتار اعلام کرد.

به گفته کارشناسان دانه‌های روغنی می‌تواند در تناوب با سایر محصولات زراعی آبی مانند سیب زمینی، گندم و جو قرار گیرد به طوریکه از نظر اقتصادی درآمد آن کمتر از این محصولات نخواهد بود. 

قرار است در برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید شود و این برنامه از دو سال قبل آغاز شده است.

انتهای پیام/آ

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.