وی ادامه داد:کالاهایی داریم که در برابر کالاهای خارجی کیفیت بسیار بالایی دارند و این وظیفه رسانه ها است که زمینه های فرهنگی را ایجاد کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد:اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و برخی از تصمیم سازان هنوز این موقعیت را درک نکرده اند . باید بستر محکمی را در برابر امریکا فراهم کنیم و برای تحریم ها اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.
دیانی بیان کرد:باید تولید ملی را با برند داخلی عرضه کنیم همچنین باید شرط حضور برندهای خارجی در کشور ، صادرات 30 درصدی باشد.
وی افزود: می توانیم در برابر تحریم به شرط آمادگی اقتصادی و حفظ سنگر تولید ملی مقاومت کنیم. در شرایطی که افراد سود را در بازار سکه و دلار طلب می کنند، تولید کنندگانی که به تولید روی آورده اند قهرمان ملی هستند.
دیانی با اشاره به هزینه های مالی بالا در بخش تولید گفت:هزینه تولید در ایران 27 درصد و در ترکیه 3 تا 4 درصد است و نرخ کارگر و بهره وری در ترکیه پایین تر است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: اقتصاد بدون پیشران های صنعتی رشد نمی کند، طی سال های اخیر اجازه نداده ایم بخش خصوصی بزرگ رشد پیدا کند در حالیکه توانمند سازی بخش خصوصی با رانت تفاوت دارد.
وی ادامه داد:سیاست های جدید ارزی ،شجاعانه ترین تصمیم در این شرایط بود ولی باید اصلاحات آن به صورت روزمره انجام شود به طور مثال دولت نباید به واردات کالاهای لوکس خارجی دلار 4200 اختصاص دهد و این ارز باید به واردات مواد اولیه اختصاص یابد و سیاست های با ثبات ارزی اعمال شود.
دیانی تصریح کرد: ساختار اقتصادی ما چندین دهه واردات محور بوده و باید با اعمال مشوق های لازم به سمت صادرات برویم.
بر اساس این گزارش سلیمانی تولید کننده داخلی در ادامه برنامه در خصوص مشکلات تولید گفت: باید شرایطی را به وجود آوریم تا نقدینگی به سمت تولید برود و شرایط برای سرمایه گذاری جذاب شود و سود بهتری نسبت به بانک و دلار و سکه بدهد.
وی ادامه داد:در حال حاضر توان صادرات کالای ایرانی را داریم اما باید قیمت انرژی را واقعی کنیم و ابزارهای جدید را به کار ببندیم .
سلیمانی درباره بازار هدف تولید کنندگان گفت: تولید کنندگان داخلی باید با توجه به نیاز بازار هدف محصول را با قیمت مناسب و با کیفیت بالا تولید کنند.
بر اساس این گزارش فاضلی رییس اتاق اصناف در ادامه اظهار داشت: علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی اما همچنان تولید مورد حمایت جدی قرار نگرفته است .
وی با بیان اینکه بخشی از برنامه توسعه پنجم در حوزه تولید بر اساس برنامه پیش نرفته است گفت: سهم بنگاههای کوچک و متوسط از تولید کالای داخلی به 21 درصد کاهش یافته است.
وی در خصوص کیفیت تولیدات داخلی گفت:یکی از ایرادات تولیدکنندگان ما نشناختن ذاعقه ایرانی است ومتاسفانه از لحاظ فرهنگی جا انداخته اند کالای ایرانی را با برند خارجی بهتر خریداری می کنند.
فاضلی تصریح کرد:ما در کشور استراتژی معین برای تولید نداریم. باید ابزار لازم برای جنگ اقتصادی فراهم شود و در کنار مسایل پولی ،باید قوانین و دستورالعمل ها نیز در کنار تولید داخلی و در راستای حمایت از آن باشند.
انتهای پیام/