سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مهم‌ترین بازارهای صادراتی مبلمان ما عراق و افغانستان است/ متاسفانه در کشور ما از تولیدکننده حمایت نمی‌شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع صنعت مبلمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  صنعت مبلمان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 31 اردیبهشت ماه بود که با حضور علیرضا عباسی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان و عبدالرضا محسنی نایب رئیس انجمن ملی مبلمان و دکوراسیون برگزار شد.

محسنی نایب رئیس انجمن شورای ملی مبلمان و دکوراسیون کشور در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت مبل و دکوراسیون در کشور سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: دو سالی است که توجهات به صادرات مبلمان جلب شده است و این صنعت نیازمند پشتوانه انگیزشی، علمی و دانشگاهی است.

وی افزود : تولید باید پشتوانه طراحی داشته باشد وگرنه تکرار می‌شود و از بین می‌رود.

تنها از ۵۰ درصد ظرفیت شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید مبل استفاده می‌شود

عباسی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان مبلمان عنوان کرد: در حالی که ۸/۵ درصد اشتغال کشور در صنعت مبلمان است، تنها از ۵۰ درصد ظرفیت شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید مبل استفاده می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مبل نیازمند حمایت دولت و استفاده از تسهیلات با نرخ سود مناسب هستند خاطرنشان کرد: ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشور‌های همسایه ما در آسیای میانه و خلیج فارس می‌توانند ظرفیت خوبی برای صادرات مبلمان کشور باشند.

وی افزود: دولت باید به طور جدی از شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه‌های بین المللی مبل و دکوراسیون حضور می‌یابند حمایت کند.

معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه صنعت مبلمان صنعت سودآوری است به طوری که ، تا ۷۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اعلام شده است، گفت: ۱۴۰۰ واحد صنعتی در صنعت مبلمان فعالیت می‌کنند ، این تعداد تنها دو درصد کل صنعت کشور است.

اسفندیاری با اشاره به اینکه ۲۰ هزار واحد تولید مبل هم مجوز صنفی دارند و با این حساب ۹۳ درصد تولید مبل در کشور صنفی است افزود: بالا بودن هزینه‌های بازاریابی، ضعیف بودن بنیه مالی واحد‌های تولیدی مبل و قدرتمند بودن رقبا از جمله دلایل حضور کمرنگ تولیدات مبل ایران در خارج از کشور است.

واردات مبلمان اداری به صفر رسیده است

عباسی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان مبلمان با اشاره به اینکه واردات مبلمان اداری به صفر رسیده است و در خصوص مبلمان کلاسیک وارداتی نداریم گفت: باید تکنولوژی روز دنیا را به تولیدکننده ارائه دهیم البته، مشکلاتی بر سر راه تولید است، اما باید موانع از سر راه آنها برداشته شود.

وی بیان کرد:‌ حمایت از تولید داخل نیازمند آن است تا زمینه واردات تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز تولید فراهم شود و این سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان اکنون به درستی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان عنوان کرد: به‌روز شدن تجهیزات و تکنولوژی تولید موجب می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند با رقبای خارجی خود در زمینه کیفیت و قیمت رقابت کنند و بازار به آسانی در اختیار آنها قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت ترکیه برای حضور تولیدکنندگان خود در نمایشگاه ایران به آنها ۵۰ درصد سوبسیت حمایتی می دهد گفت : متاسفانه حکومت ما از تولیدکننده حمایت نمی کند، باید در نمایشگاه خارج از کشور شرکت کنیم تا بتوانیم بازاریابی انجام دهیم، تولید کنندگان ما به اربیل عراق صادرات داشتند، اما با مشکلات بانکی مواجه شده اند ، مشکلات زیاد است اما می‌خواهیم راهکار پیدا کنیم .

متاسفانه در کشور ما از تولیدکننده حمایت نمی‌شود

وی ادامه داد : تولید مبلمان خوب است، اما باید از سوی دولت تولید مورد حمایت قرار بگیرد.

محمد اسفندیاری معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه مهمترین بازارهای صادراتی ما در حوزه مبلمان عراق و افغانستان است، به طوری که این دو کشور ۷۵ درصد ارزش و ۹۲ درصد میزان صادرات را به خود اختصاص می‌دهند افزود: هزینه بازاریابی صادرات بالا است، با تک نرخی شدن ارز و برقراری سامانه نیما موضوعات جدیدی مطرح شده که موضوعات یکی یکی در حال احصا و بررسی است.

معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۴ و نیم میلیون دلار صادرات داشتیم گفت: در ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ توفیق زیادی حاصل نشده است ، عمده صنایع موجود به صورت صنایع کوچک و متوسط هستند.

وی عنوان کرد: در سال های ۸۹ ، ۹۰ و ۹۱ کل کشور مملو از مبلمان چینی شده بود، لذا اگر تعمهيدات به درستی اندیشیده نمی‌شد وضعیت به شکل امروز نبود.

فرشاد مقیمی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در حوزه صنایع کوچک و متوسط اقدام به ایجاد خوشه‌های صنعتی کرده ایم، گفت: صنعت مبلمان هم نیز یکی از صنایع اشتغالزا محسوب می‌شود لذا، برای موضوع توسعه اشتغال از مکانیسم خوشه ای استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در صنایع کوچک بیش از ۴۰۰ خوشه را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد : ۱۵ خوشه در صنعت مبلمان شناسایی شده است که شامل ۹ استان کشور مانند تهران، سمنان، همدان. خراسان رضوی و اصفهان می شود.

در سال جاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صادرات به ویژه در زمینه حمل و نقل اختصاص یافته است

مقیمی گفت: در بحث موضوع چوب خشک کنی دچار خلا شده بودیم که البته این موضوع در مبحث خوشه ها حل شد، به طوری که حتی شهرک تخصصی مبلمان را در خراسان رضوی ایجاد کردیم .

وی با بیان اینکه طراحی مبلمان یکی از مسائل و موضوعات اساسی است که به توسعه بازاریابی، برند سازی و توسعه صادرات منتهی می‌شود افزود: باید ضمانت هایی برای خدمات پس از فروش داشته باشیم .

مقیمی با اشاره به اینکه تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان مبل در خوشه‌های شناسایی شده پرداخت شده است و افراد تحصیل کرده مرتبط با این صنعت را به روستاییان تولید کننده مبل معرفی کرده ایم ادامه داد: سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور تا ۵۰ درصد هزینه‌های صادراتی اعضای خوشه‌های شناسایی شده را پرداخت می‌کند.

معاون سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور بیان کرد: در سال جاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صادرات به ویژه در زمینه حمل و نقل اختصاص یافته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Keyvan
۰۳:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
در زمینه تعمیرات و تولید مبل برای همکاری با کشور عراق آماده م