سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس موسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد؛

عقل و نفس با یکدیگر درحال جنگ هستند

آیت الله مصباح یزدی گفت:عقل ضد‌نفس است یعنی اقتصائات این دو با یکدیگر در حال جنگ هستند در فلسفه عقل یکی از قوای نفس است اما در اخلاق نفس دشمن مقابل عقل است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت‌‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی،رئیس موسسه امام خمینی(ره)، ‌‌درجلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد،گفت:انسان که روزه می‌گیرد غریزه می‌گوید غذا بخور اما عقل می‌گوید که نخور که انسان به سخن عقل گوش می‌دهد.

وی بیان کرد: وقتی که زمان ازدواج انسان فرا برسد عقل و غریزه وی را تشویق به ازدواج می‌کند ولی معمولا آنچه غریزه می‌طلبد عقل انسان را از آن برحذر می‌دارد و مخالف آن است.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی حرکت در مسیر رضای الهی را بهترین راهکار برای مقابله با هوای نفس برشمرد و افزود:معمولاً غریزه ضدعقل است که انسان هنگام روزه و تمایلات جنسی توسط غریزه وسوسه می‌شود اما مقابل آن ایستادگی می‌کند.

وی ادامه داد:عقل ضد‌نفس است یعنی اقتصائات این دو با یکدیگر در حال جنگ هستند در فلسفه عقل یکی از قوای نفس است اما در اخلاق نفس دشمن مقابل عقل است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد:نفس غریزه‌ای است که تفکر در آن جایی ندارد اما عقل نفس همراه با تفکر است که انسان در آن از عقل خود کمک می‌گیرد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم مقابله انسان با هوای نفس یادآورشد: کارهایی که به آن عقلانی گفته می‌شود از جمله کارهایی است که به وسیله تفکر انسان انجام می شود و کارهای نفسانی وابسته به غریزه انسان است.

انتهای پیام/‌ ح

حرکت در مسیر رضای الهی بهترین راهکار برای مقابله با هوای نفس است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.