گرچه عمل زیبایی بینی در ایران حرف اول را میزند و همچنان به قوت خود باقی است، اما شاهد هستیم که مطب پزشکان پوست هم در این روزها محل تردد بانوان پولداربالای پنجاه سال است که به مدد روشهای جدید و پر هزینه زیبایی بعضا تا ۷۰ سالگی هم حفظ میشود. تازه این پایان ماجرا نیست.
داروهایی نیز در این چرخه وارد میشوند که بهواسطه بازار گرمی بعضا تا چندهزار برابر به دست بیماران پولدار میرسند و آنها هم برای حفظ زیبایی خود این هزینه گزاف را با افتخار پرداخت میکنند.
عمق ماجرا تا جایی است کهکار از لیفتینگگذشته و به پاکسازی رگهای واریس رسیده است. داروهایی که از انگلیس وارد میشوندو قیمتشان در لندن ۳۰هزار تومان است، در مطب فلان آقا وخانم دکتر پوست ششمیلیون تومان است. این داروها کلسیم موجود روی دریچههای لانهکبوتری را پاک میکنند تا رگواریس بلافاصله محو شود. جالب اینجاست که بیماران با یکبار تزریق به هدف میرسند، اما پزشکان کاسبکار دفعات درمان را به ماههای متمادی میکشانند.
چنین مسالهای موجب شده که برخی بیماران بدون داشتن آگاهی تنها هزینههای زیادی را متحمل شوند و سلامتی خود را نیز به خطر بیندازند، چرا که در این روزها همه به فکر زیبایی خود هستند و از طرف دیگر نظارتها آن گونه که باید و شاید انجام نمیشود و این چنین میشود که شاهد تشکیل پروندههای بسیاری هستیم که از پزشکان زیبایی شکایت شده است. حال تصور کنید در چنین شرایطی گردش مالی زیباییسازان حوزه سلامت به چه میزان است! مسالهای چالشبرانگیز که بهطور قطع تبعات فراوانی را با خود به همراه دارد.
با این حال با توجه به بازار داغ عملهای زیبایی که این روزها مشتریان پر و پا قرص خود را دارد، باید به این فکر بود که میزان نظارتها افزایش یابد. چون تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، برخی سودجویان برای دستیابی به سود بیشتر موجب میشوند که بیماران بهای بیشتری بپردازند. این در حالی است که تکرار اعمال جراحی زیبایی به ضرر بیماران تمام شده و مشکلاتی را برای آنها به وجود میآورد.
از سوی دیگر، فرهنگسازی در این حوزه نیز بسیار کارآمد است و میتواند تا حدودی موجب کاهش آمار اعمال جراحی شود. آن چنان که با کمی جستوجو در فضای مجازی میبینیم که برخی با انجام عملهای زیبایی از چهره خود راضی نیستند و با تکرار آن روز به روز از چهره اصلی خود دور میشوند.
گرچه زیبایی مسالهای حائز اهمیت است، اما با چه روشی؟ به چه قیمتی؟ بنابراین باید متولیان امر چارهاندیشی کنند و اجازه ندهند در برخی مطبها داروهایی که بعضا گرانقیمت هستند و معلوم نیست که سلامتشان مورد تایید است، برای بیماران استفاده شود.
رئیس هیاتبدوی سازمان نظام پزشکی در این باره میگوید: دیده شده که بیماران تحت عنوان جوانسازی پوست هزینههای زیادی را پرداخت میکنند که بعدا وضعیتشان به همان حالت اول برمیگردد. بهگفته ایرج خسرونیا برخلاف قوانین سازمان نظام پزشکی داروفروشی در مطبها ممنوع است، اما دوباره این داروها در مطبها به فروش میرسند.
او ادامه میدهد: مدتی بود که سازمان نظام پزشکی به جد دنبال این مساله بود و با تعداد زیادی از افرادی که در مطبها داروفروشی میکردند، برخورد میکرد، اما شاهد هستیم که تعدادی از مراکز بهعنوان جوانسازی پوست همچنان این کار را انجام میدهند.
بیشتر بخوانید:بهترین روش برای جوانسازی پوست
او با بیان اینکه انجام تزریق برای جوانسازی پوست دائمی نیستند، میافزاید: اثرات تزریق برای مدت کوتاهی است. اگر بیماران بهدنبال این باشند که واریسشان درست شود، باید گفت که با تزریق درست نمیشود. خسرونیا اظهار میکند: واریس برای مدتی با تزریق سفت میشود و دوباره از آن حالت بیرون میآید؛ بنابراین بنده اطمینان میدهم که تزریق به پوست برای رفع واریس کار مثمرثمری نیست. به این دلیل که یک رگ را سفت میکند و از بین میبرد، ولی پوست و گوشتی که وجود دارد، به رگ محتاجاند و برای اینکه رگ خود را جبران کنند، یک رگ دیگر درست میشود که همان تکرار واریس است.
محبوبترین عملهای زیبایی در دنیا
براساس گزارش سالانه انجمن بینالمللی جراحی پلاستیک (ISAPS) که ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) منتشر شد، کشورهای آمریکا، برزیل، ژاپن، ایتالیا و مکزیک در رتبههای اول تا پنجم عملهای جراحی زیبایی تهاجمی و کمتهاجمی سال ۲۰۱۶ قرار داشتهاند که۴۱.۱ درصد از کل عملهای پلاستیک جهان را به خود اختصاص داده بودند. همچنین روسیه، هند، ترکیه، آلمان و فرانسه در رتبههای ششم تا دهم و ایران نیز در رتبه بیستم قرار داشتند.
پروتز، لیپوساکشن ۱۴ درصد، جراحی پلک ۱۲.۹ درصد، رینوپلاستی ۷.۶ درصد، ابدومینوپلاستی ۷.۴ درصد کل جراحیهای زیبایی جهان را در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) به خود اختصاص دادند.
گزارش ISAPS در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) نشان میدهد که ۲/۸۶درصد از کل عملهای جراحی زیبایی در جهان معادل با ۶۵۵/۳۶۲/۲۰ عمل جراحی مربوط به زنان بوده و بیشترین درخواستها مربوط به این پنج مورد بوده است: پروتز پستان، لیپوساکشن، جراحی پلک، ابدومینوپلاستی، ماستوپکسی (لیفت پستان). همچنین۱۳.۸ درصد معادل با ۲۵۴/۲۶۴/۳ عمل جراحی را نیز مردان به خود اختصاص دادهاند.
پنج عمل جراحی پلاستیک عمده در مردان عبارتند از:جراحی پلک، ژنیکوماستی (بزرگی سینه مردان)، رینوپلاستی (جراحی بینی)، لیپوساکشن. بر اساس آماری که انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) سال گذشته منتشر کرد، هر دو گروه عملهای جراحی تهاجمی و کمتهاجمی طی سالهای اخیر بهشدت با استقبال مردم مواجه شدهاند.
تعداد عملهای جراحی در آمریکا از سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) حدود دودرصد رشد را نشان میدهد. استقبال از روشهای کمتهاجمی نیز در مقایسه با سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹)، ۲۰۰درصد افزایش یافتهاست. بهگفته عبدالجلیل کلانتر هرمزی، عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران جراحیهای فک و صورت، تزریقها، جراحیهای لیفت و لیپوساکشن اصلیترین جراحیهای زیبایی در ایران به شمار میروند. در ایران، رینوپلاستی (جراحی بینی) بیشترین میزان عملهای جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده است.
البته آمار دقیق را در این زمینهتنها وزارت بهداشت میتواند ارائه کند. جراحی پلک (بلفاروپلاستی)، افزایش حجم / پروتز پستان، لیپوساکشن، بوتاکس، تزریق فیلر و ژل در رتبههای بعدی جراحیهای زیبایی تهاجمی و کمتهاجمی در بین ایرانیان قرار دارند.
«عملهای جراحی زیبایی بهعنوان یکی از آسیبهای محرز طی دو دهه اخیر جامعه ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اینگونه عملها بهدلیل چرخه مالی که ایجاد میکنند، تاکنون پزشکان عمومی بسیاری را به خودشان جذب کردهاند که در این حوزه مشغول به کار هستند.» اینها را علیرضا شریفییزدی، جامعهشناس به «آرمان» میگوید.
بهگفته او فقط زنان پولدار میانسال بالای ۵۰ سال نیستند که به اعمال جراحی روی میآورند، بلکه مطالعات نشان میدهند جوانانی بیشتر به این مساله تمایل دارند که چندان هم پولدار نیستند. او اظهار میکند: چنین تفکر غلطی برآمده از زندگی و چهره لاکچری ویژه نظام سرمایهداری است و کشورهای جهان سوم هم قربانی آن هستند. شریفییزدی اضافه میکند: گویا این مساله به ارزش اجتماعی تبدیل شده است.
در واقع انگار فردی که این کار را انجام میدهد، عملکردش عادی است و فردی که این کار را نمیکند، گاهی تحت فشار اجتماعی از جمله مسخره شدن قرار میگیرد که حتما این کار را انجام دهد. شریفییزدی عنوان میکند: همیشه قشر پولدار در یک دوره بهدلیل داشتن پول و امکانات اقدامی را زودتر انجام داده و چنین روندی به طبقه متوسط نیز تسری پیدا میکند.
او ادامه میدهد: از این رو وقتی مسالهای بهصورت اپیدمی در میآید، یک آسیب اجتماعی در حوزه روانشناسی و جامعهشناسی رخ میدهد که باید مورد تحلیل قرار گیرد. این جامعهشناس خاطرنشان میکند: راه برونرفت از چنین رویکردی فرهنگسازی است. از سوی دیگر، باید وزارت ارشاد بر تبلیغات زیاد و پرهزینهای که در این زمینه انجام میگیرد، نظارت کند. همچنین وزارت بهداشت و درمان هم باید ناظر نوع و میزان اعمال جراحی باشد تا افراد به هر دلیلی اجازه این کار را نداشته باشند.
انجام عملهای زیبایی به چه قیمتی!
با توجه به رشد روزافزون عملهای زیبایی در ایران باید گفت که با حلقه مفقوده نظارتی مواجه هستیم. آنچنان که تبلیغات انواع و اقسام عملهای زیبایی از سر و روی فضای واقعی و مجازی بالا میروند و ارگانی نیست که ناظر بر این گونه اقدامات باشد. این در حالی است که پولهای گزافی در این میان رد و بدل میشوند، بدون آنکه از تعرفه خاصی برخوردار باشند؛ بنابراین شدت و حدت این ماجرا به همان نظارتی برمیگردد که به خوبی فقدان آن احساس میشود.
منبع:آرمان
انتهای پیام/