سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد؛

حسن فعلی و فاعلی باید در کار وجود داشته باشد

آیت الله مصباح یزدی گفت:کار ارزشمند باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد و این در صورتی میسر می‌شود که انسان ایمان داشته باشد، روح کارهای ارزشمند و خوب ایمان به خداوند متعال است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله محمدتقی مصباح یزدی،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،شامگاه جمعه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در برگزار شد،گفت:حب دنیا و شیطان مانع رسیدن انسان به سعادت هستند، شیطان دشمن آشکار انسان است و نباید از آن پیروی کرد اما انسان توجه ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نیت انسان در کار ارزشمند باید قرب و اطاعات الهی باشد،افزود: کار ارزشمند باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد و این در صورتی میسر می‌شود که انسان ایمان داشته باشد، روح کارهای ارزشمند و خوب ایمان به خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در دوران بعد از انقلاب هر فصلی مسأله جدیدی وجود داشته که متصدیان اختلاف داشتند که گاهی یکدیگر را تخطئه می‌کردند که اگر ملاک قوی وجود داشته باشد می‌توان راه درست را پیش گرفت، امروزه نیز وسائل تبلیغاتی افکار مختلفی به انسان القا می‌کند که بسیاری از آن‌ها مغالطه است اما تشخیص آن کار هرکسی نیست.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: وقتی معرفت و محبت وجود داشته باشد اراده برای انجام کار مطلوب و خوب پیدا می‌شود، بر اساس آیات و روایات یکی از علت‌های این که انسان با وجود داشتن علم دست از کار خوب بر می‌دارد پیروی از هوای نفس است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید با هوای نفس، حب دنیا و شیطان مبارزه کرد،بیان کرد: نظر اسلام برای ملاک کار خوب این است که سبب سعادت حقیقی انسان شود و سعادت حقیقی انسان سعادت ابدی است، ملاک ارزش کاری است که انسان را به سعادت نزدیک کند و اگر کاری سبب دوری از سعادت شود مطلوب نیست.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت رفع مشکلات جامعه اضافه کرد: گاهی اختلاف نظرها و سلیقه‌ها سبب اختلاف بین گروه‌ها و طبقات مردم شده و منشأ فساد در جامعه می‌شود.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه ایمان دارای دو پایه معرفت و محبت است، خاطرنشان کرد: انسان در کنار دانستن باید به لوازم آن پایبند باشد، سؤال می‌شود که اگر انسان بداند چیزی خوب است و به سعادت او کمک می‌کند و دوست دارد آن را انجام دهد آیا این حالات کافی است یا شرط دیگری نیاز است.

انتهای پیام/ح

برای رسیدن به سعادت باید با هوای نفس و حُب دنیا مبارزه کرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.