سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوتبال یزد از عرش تا فرش

فوتبال یزد زمانی سر به آسمان‌ها می سایید و لرزه بر اندام تیم‌های بزرگ و کوچک می انداخت ولی در سال های اخیر نتوانست از گذشته خود دفاع کند و تقریبا تیمی از پیش باخته بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛  وقتی حرف از فوتبال یزد به میان می‌آید هواداران فوتبال و مردم یزد به یاد تیم فوتبال استقامت یزد می‌افتند استقامتی که با بازیکنان تمام بومی در ورزشگاه شهید پاکنژاد یزد در سال۷۲با نتیجه ۲بر یک از پرسپولیس تهران شکست خورد و گل استقامت را محمد عادلزاده به زیبایی وارد دروازه وحید قلیچ کرد که در اذهان مردم یزد همچنان پابرجاست.

در گذشته فوتبال یزد با تیم‌ها و بازیکنان بزرگی از جمله تیم‌های پاس، پرسپولیس و سپاهان و بازیکنانی، چون کریم باوی، وحید قلیچ و مرحوم ناصر حجازی روبرو شده و در مقابل آن‌ها تیم دست و پا بسته‌ای نبوده تا جایی که با یک پیروزی و یک‌تساوی مقابل سپاهان اصفهان به جام تخت جمشید راه پیدا کرد، ولی به دلیل نداشتن زمین مناسب از ورود یزد به این جام جلوگیری شد.

شهید قندی تیمی که به خاطره‌ها پیوست

در دهه ۸۰ تیمی قدرتمند به نام شهید قندی در یزد ظهور کرد و نمایش بسیار قدرتمندی را در لیگ‌های مختلف کشور به نمایش می‌گذاشت تا اینکه با هدایت فرشاد پیوس تیم شهید قندی به لیگ دسته اول ایران صعود کرد.

این تیم در لیگ دسته اول در ابتدا با هدایت نادر دست نشان و بعد از رفتن آن با سرمربیگری احد شیخ لاری توانست دست به کار بسیار بزرگی بزند و به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کند و شادی و شور و نشاط زیادی را برای مردم یزد به وجود آورد.

با صعود شهید قندی به لیگ برتر مربیان و بازیکنان بزرگی از جمله مرحوم منصور پور حیدری، مجید جلالی، یورگین گده و هادی طباطبایی به این تیم پیوستند، ولی به دلیل مسائل پشت مرده و مشکلات مالی بعد از یک سال حضور در لیگ برتر به جام آزادگان سقوط کرد.


بعد از سقوط تلخ شهید قندی به لیگ دسته اول ایران مدیران این تبم تصمیم به ادامه تیمداری نداشتند و تیم به تربیت یزد تغییر نام داد.

تربیت یزد در سال‌های ابتدا تشکیل خود با مربیگری یحیی گل محمدی نماینده شایسته‌ای برای استان یزد در لیگ دسته اول بود تا جایی که با باخت در مسابقه آخر با صنعت نفت آبادان صعود به لیگ برتر ایران را از دست داد.

در کنار تربیت یزد تیمی به نام فولاد یزد هم در لیگ دسته دوم به قدرت به کار خود ادامه می‌داد و توانسته بود هواداران زیادی را برای خود جذب کند سرانجام با هدایت مرحوم محسن آقازاده به لیگ دسته اول ایران صعود کرد تا استان یزد دارای دو نماینده در لیگ دسته اول ایران باشد.

این دو تیم در طول حضور خود در لیگ دسته اول روز‌های پر فراز و نشیب بسیاری را طی کردند، ولی متاسفانه تیم تربیت یزد در سال۹۴ به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی به لیگ دسته دوم ایران سقوط کرد تا آژیر خطر فوتبال یزد به صدا در آید و طولی نکشید که با سقوط تربیت یزد این تیم منحل شد.


در این برهه زمانی فولاد یزد تنها نماینده و دلخوشی استان یزد بود که هواداران و مردم به آن چشم امید داشتند، ولی این تیم هم به دلیل مشکلات مالی و با دخالت نماینده مردم یزد در مجلس در فصل۹۴-۹۵ به وحدت یزد تغییر نام داد و این تیم هم بعد از یک فصل حضور با این نام در لیگ یک ایران به لیگ دسته دوم سقوط کرد و همه چیز به یک چشم به زدن برای فوتبال یزد به پایان رسید؛ و حالا فوتبال یزد بعد از ۱۷ سال حضور در لیگ‌های مختلف کشور و فوتبال ایران بدون نماینده است و فقط می‌تواند به گذشته خود افتخار کند.

به همین منظور به سراغ دو نسل متفاوت فوتبال یزد رفتیم تا چرایی نابودی فوتبال و نوش دارو بعد از مرگ سهراب را جویا شویم؛

نبود انگیزه باعث نابودی فوتبال یزد شد

مجید نماینده بازیکن اسبق تیم ملی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  در مورد چرایی نابودی فوتبال یزد چنین گفت: در سال‌های اخیر باشگاه‌هایی راه اندازی شد مثل کاشی یزد، یزد تایر، شهید قندی، تربیت یزد و فولاد یزد، ولی به دلیل نداشتن برنامه ریزی و هدف مشخص و همچنین به دلیل حمایت نکردن مسئولان استان و اداره کل ورزش و جوانان این باشگاه‌ها نابود شدند و به طبع آن دیگر فوتبالی وجود نداشت.

وی یکدیگر از دلایل نابودی فوتبال یزد را نداشتن اتحاد و همبستگی و همدلی بین اهالی فوتبال دانست.

سرمربی تیم نونهالان فولاد یزد در مورد راهکار برای نجات فوتبال گفت: یکی از مهم‌ترین کار‌ها عزم ملی و به کارگیری مسئولین استان در مورد پیگیری فوتبال است و تا وقتی که مسئولین نخواهند هیچ انفاقی نمی افتد.

مجید نماینده دومین راهکار را همدلی اهالی فوتبال و پیشکسوتان و داشتن هدف و برنامه دانست و گفت: الگو برداری از باشگاه‌های بزرگ و کشانده فوتبالیست‌های قدیم و جدید به محیط فوتبال و همچنین به کارگیری امکانات دولتی مانند سایر استان‌های بزرگ در بحث فوتبال مثل سنگ آهن بافق که امکانات بیش‌تری نسبت به ذوب آهن اصفهان دارد و این‌ها راهکار‌های اساسی برای خون تازه‌ای در رگ‌های فوتبال این استان است.

استفاده از بازیکنان بومی تنها راه نجات فوتبال یزد

ایمان نخود ساز دروازه بان‌اسبق تیم ملی دانشجویان ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  دلیل نابودی فوتبال یزد را عدم برنامه ریزی بلند مدت و نداشتن انگیزه برای رسیدن به این مهم دانست و گفت: در سال۱۳۹۰  مدیرعامل وقت سپاهان اصفهان طرحی به نام سپاهان نوین را پیشنهاد داد یعنی اینکه کلیه بازیکنان رده‌های فوتبال سپاهان و کادر فنی بومی انتخاب شد و این طرح به صورتی موثر واقع شد که در سال۹۱،۹۰،۸۹به صورت ۳سال متمادی سپاهان قهرمان ایران شد.

ایمان نخودساز در مورد راهکار برای نجات فوتبال یزد گفت: فوتبال یزد نیاز به یک همت استانی با استفاده از نیروی بومی از کادر فنی تا بازیکنان را دارد.

وی افزود: در پانزده سال اخیر بالغ بر۲۰۰میلیارد هزینه فوتبال استان یزد شده، اما حاصل فوتبال ما چه شد؟ نه بازیکنی ساختیم و نه قهرمانی آوردیم .

نخودساز تنها راه نجات فوتبال یزد استفاده از بازیکنان بومی دانست و افزود: سال۸۶ از کل نفرات تیم بزرگسالان تیم تربیت ۹نفر یزدی بودند و بقیه غیر بومی که از این تعداد بازیکن یزدی ۲الی۳نفر ثابت بودند که در آن برهه زمانی تیم نتیجه خیلی بدی گرفت، ولی زمانی که ۹ بازیکن یزدی در تیم تربیت ثابت شدند تیم شروع به نتیجه گرفتن کرد تا جایی که به مقام سوم لیگ آزادگان رسیدیم.

دروازه بان اسبق تیم ملی دانشجویان اظهار کرد: در تیم وحدت در فصل گذشته هم از کل تیم ۳۵ نفره ۱۲ نفر یزدی بودند که فقط ۶ بازیکن یزدی در تیم بود و آخر و عاقبت این تیم هم در نهایت معلوم‌شد.

هواداران فوتبال یزد پس از یک فصل دوری از فوتبال منتظرند تا با خرید سهمیه لیگ دسته دوم ایران که نماینده مردم یزد قول خرید آن را داده نوش دارو پس از مرگ سهراب را تجربه کنند.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: فوتبال ، خبر ورزشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
فوتبال یزد دیگه بدرد نموخوره