سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدایت‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکل اصلی صادرکنندگان در بازار عراق افزایش تعرفه‌های گمرکی است

یک صادرکننده نمونه مشکل اصلی صادرکنندگان ایرانی در بازار عراق را افزایش تعرفه‌های گمرکی دانست.

محمد هدایت‌زاده صادر کننده نمونه در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، درمورد وضعیت بازار ایران در عراق‌، اظهار کرد: عراق یکی از بازارهای اصلی صادراتی ایران محسوب می‌شود که با ایجاد مشکلات عدیده‌ای که چندی پیش به وجود آمد، بازار هدف صادرکنندگان‌ کمی با چالش رو‌به‌رو شد.

این صادر کننده افزود: البته بسته شدن مرز غربی ایران و عراق اثر کمی در حفظ بازار هدف کشورمان داشت چرا که عمده محصولاتی که از طریق این مرز صادر می شود به بازار اقلیم کردستان عراق می رسد.  این اقلیم از دیرباز تاکنون مراوده خوبی با ایران داشته‌ است.

وی ادامه داد: چالش اصلی صادرکنندگان‌ در بازار عراق مربوط به افزایش تعرفه‌های گمرکی است؛ اکنون در محصولاتی‌ نظیر شیرینی‌ها، فرآورده‌های لبنیاتی‌، آبمیوه‌ و نوشیدنی گاز‌دار بیشترین چالش را داریم.

هدایت‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر  میزان تعرفه‌های گمرکی برای ایرانیان به 25 درصد رسیده است که این مقدار قیمت تمام شده محصولات را گزاف می‌کند، به همین علت امکان رقابت برای ما در مقایسه با گذشته کاسته شده است.

این صادر کننده نمونه بیان کرد: اخذ گواهی BV بنابر دستورات مقامات عراقی برای تأیید سلامت و استاندارد های کالاهای ورودی الزامی است که فرآیند اخذ این گواهی باعث فوت وقت و صرفه زمان بسیاری برای صادرکنندگان شده است. این امر کالاهایی که دارای تاریخ تولید و انقضاء هستند را با مشکل فاسد شدن و غیر قابل مصرف شدن روبه‌رو  می کند.

وی ادامه داد: اخذ گواهی BV علاوه‌بر صرف زمان بسیار و خطر فاسد شدن محصولات، هزینه بسیاری برای صادر کنندگان‌ دارد چرا که هر  صادرکننده ای برای هر قسمت از صادرات محصولات خود ناچار به اخذ گواهی گران قیمتی می‌شود.

هدایت‌زاده مطرح کرد: البته سفارت  ایران در عراق با کنسول‌گری این کشور درمورد مبالغی که بابت تهیه و تایید اسناد مذکور اخذ می شود، جلسات بسیاری داشته‌اند که هنوز به نتیجه قطعی و مطلوبی نرسیده است.

این صادر کننده نمونه بیان کرد: بازار هدف ایران در عراق همراه با رقبای بسیاری همچون چین، آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان و کویت است که برای بسیاری از این کشورها تعرفه‌های ترجیحی‌ در نظر گرفته شده است. ازاین‌رو صادر‌کنندگان راه دشواری را برای رقابت پیش رو دارند.

وی تشریح کرد: حدود 95 درصد اقلام مصرفی عراق از طریق واردات تامین می‌شود به همین دلیل کشورهای بسیاری در این بازار سهم دارند. باید با ایجاد ظرفیت و مذاکره بتوانیم سهم خود را حفظ و گسترش دهیم.

هدایت‌زاده مطرح کرد: رایزن بازرگانی ایران در عراق طی نامه‌ای در شانزدهم فروردین ماه امسال از اتاق بازرگانی عراق خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی شد اما تاکنون شاهد دستاورد و موفقیتی در این زمینه نبوده ایم.

این صادر کننده نمونه تصریح کرد: کشور عراق افزایش تعرفه‌های گمرکی را بنابر تامین کسری بودجه مالی خود اعلام می‌کند در حالی که این تصمیم برای بسیاری از کشورها همچون اردن، کویت، عربستان و غیره صدق نمی‌کند و تنها ایران ناچار به پرداخت تعرفه‌های گمرکی ناعادلانه‌ است.

وی معتقد است: تعرفه‌هایی که صادرکنندگان‌ ایرانی ناچار به پرداخت آن هستند باعث می‌شود تا برای کاهش قیمت تمام شده ،کیفیت محصول های تولیدی را کاهش دهند اما بسیاری از کارخانه‌های مشهور ایرانی حاضر به این کار نیستند چرا که نشان‌ تجاری آن‌ها معتبر و دارای محبوبیت است.

هدایت‌زاده مطرح کرد: برخی از تولید‌کنندگان هم برای دوری از تعرفه‌های ناعادلانه و حفظ بازار خود ناچار به تولید کالا در عراق هستند و این در حالیست که این کشور امنیت کافی  برای سرمایه‌گذاری ندارد.

این صادر کننده نمونه  ادامه داد: این امر علاوه‌بر خطر سرمایه‌گذاری، معضلاتی همچون خروج سرمایه از ایران هم در پی دارد.

وی افزود: علاوه‌بر خسارت‌های مذکور، ایجاد کارخانه در عراق باعث می‌شود تا اشتغال در ایران بیش از پیش با بحران رو‌به‌رو شود چرا که برای تولید هر محصول ناچار به خروج سرمایه، انتقال تجهیزات و فناوری‌های مربوط می‌شویم.

هدایت‌زاده بیان کرد: انتقال خطوط تولید از ایران به عراق باعث می‌شود تا چرخه تولیدی بسیاری از کالاها تحت تاثیر قرار بگیرد چرا که برای تولید برخی از اقلام، محصولات صنایع دیگری هم به کار گرفته می شود.

این صادر کننده نمونه بیان کرد: دولتمردان ایرانی باید برای بهبود شرایط گمرکی در عراق مذاکراتی انجام دهند چرا که صادرکنندگان‌ بیشترین چالش را در زمینه ترخیص کالا و نحوه همکاری عراقی‌ها دارند.

وی گفت: در ساعت کاری گمرکات‌ ایران هیچ مشکلی برای نقل و انتقالات اقلام تولیدی خود نداریم اما مشکلات مرزی عراق باعث شده است تا رقابت برای کشورمان بسیار دشوار شود.

هدایت‌زاده معتقد است: در بیشتر مواقع مرزهای مناطق جنوبی مابین ایران و عراق بیشترین چالش را برای صادرات ایجاد می‌کنند. در مرزهای این محدوده علاوه‌ بر نبود تجهیزات کافی با بسته شدن ناگهانی و بدون علت مرزها روبه‌رو می‌شویم.

صادر کننده نمونه تشریح کرد: ترخیص کالا در عراق گاهی با توقف چند روزه همراه می‌شود که این موضوع کالاهای خوراکی و مصرفی را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند این در حالی است که کشور عراق انبار و سوله های استاندارد و مطلوبی را برای نگه داری محصولات ندارد.

وی بیان کرد: ترخیص کالا در مرزهای عراقی دارای مشکلات دیگری همچون نبود خودروهایی برای تخلیه و بارگیری است که در واقع این مشکلات بومی باید با مداخله مقامات حل و رفع شوند.

هدایت‌زاده اضافه کرد: مرزهای عراق حتی از جایگاه سوخت گازوئیل‌ برای سوخت‌گیری مجدد خودروهای ترانزیتی هم محروم است  این موضوع باعث می‌شود بسیاری از کامیون‌ها برای ذخیره سوخت خود، ناچار به خاموش کردن یخچال‌های خود شوند.

این صادر کننده نمونه افزود: متاسفانه بیمه‌ها پوشش مناسبی برای جبران خسارت ناشی از این بی‌تدبیری‌ها ندارند بنابراین تنها صادر‌کننده ایرانی ناچار به تحمل این زیان می‌شود.

هدایت زاده گفت: دولت عراق باید تجهیز وسایل مربوط به ترخیص کالا همچون باسکول‌ را در اولویت کارهای خود قرار دهد چرا که علاوه‌ بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای خود این کشور، توقف های چند روزه محموله، صادر‌کننده و خدمات‌گیرنده را متضرر می‌کند.

انتهای پیام/

فاسد شدن اقلام خوراکی ایرانی در مرز های عراق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.