سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان؛

آمارهای سلامت جامعه، آمارهای جالبی نیست

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان مهمترین دستاورد ورزش را سلامتی دانست و گفت: متأسفانه امروز به دلیل دورشدن از ورزش، آمارهای سلامت جامعه آمارهای جالبی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، احمدی، معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، در دومین شورای فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان که در محل این اداره کل برگزار شد، با ابراز خرسندی از تشکیل شورای فرهنگی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان، گفت: از تشکیل چنین شورایی در مجموعه ی اداره کل  ورزش و جوانان استان کرمان تشکر می کنم، چرا که به نظر من یکی از موضوعات مهم در حوزه و کار فرهنگی، این است که ما بر مبنای خرد جمعی عمل کنیم.

وی افزود: امر به شورا که یک امر قرانیست، خود یک کار فرهنگیست و برخی از موضوعات فرهنگی هم کار جمعیست و در واقع به تنهایی نمی توان کار فرهنگی کرد.

احمدی تصریح کرد: کار فرهنگی با جمع سروکار دارد و تبعاً هر چقدر بتوانیم این فرصت را برای تبادل نظر و گفتگو فراهم کنیم و نظرات مختلف راجع به موضوعات متفاوت را دریافت کنیم، در تأثیرگذاری کار فرهنگی موثرست و از این جهت این شورا کار بسیار مفیدی است.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم یک نگاه نظری به حوزه فرهنگ داشته باشیم یک نگاه عام به فرهنگ وجود دارد و یک نگاه خاص که نگاه عام همه چیز را منبعث از فرهنگ می داند.

 معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: بر اساس نگاه عام، سه لایه را برای فرهنگ تعریف می کنند که یک لایه ی آن بنیادین است و لایه ریشه ها و بنیادهای فرهنگ محسوب می شود.

احمدی گفت: در واقع هر چیزی که به اعتقادات، باورها  انسان ها در کره ی خاکی بر می گردد، در این لایه ی بنیادین وجود دارد، حال هر چقدر این لایه عمیق تر باشد، تبعاً فرد می تواند به لحاظ فرهنگی غنی تر و قوی تر باشد و هر چه این لایه سست تر و ضعیف تر باشد، به لحاظ فرهنگی هم فرد می تواند ضعیف تر و متزلزل تر باشد.

وی لایه ی دوم را لایه ی ارزش های انسان ها دانست و افزود: این لایه برگرفته از لایه ی بنیادین است و در حقیقت، چیزهاییست که ما به آنها ارزش مثبت یا منفی می دهیم.

احمدی تصریح کرد: خود این لایه ارزش ها هم بخش مهمی از فرهنگ به حساب می آید، می بنید در جوامع مختلف، ارزش گذاری های متفاوتی وجود دارد، خود این ارزش گذاری ها معرف آن جامعه هم هست، بنابراین وقتی ما وارد یک جامعه ای می شویم برایمان مهم است که بدانیم افراد آن جامعه چگونه فکر می کنند، چه ارزش هایی برایشان محترم است.

وی یادآور شد: لایه ی بعدی رفتارهای ماست که برگرفته از ارزش ها و باورهاست.

احمدی بیان داشت: این سه لایه با هم و پیوسته ی با هم، فرهنگ یک جامعه یا فرد را تشکیل می دهند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، نگاه خاص به فرهنگ را نیز نگاه کارکردی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، ما خروجی کار را بر این مبنا می سنجیم.

احمدی افزود: در واقع نگاه خاص به فرهنگ، به ما می گوید که محصول، کارکرد و خدمت فرهنگی چیست و ما بر اساس این نگاه خاص فرهنگی می آییم سازمان ها، ارگان ها و مجموعه ها را طبقه بندی می کنیم.

وی تصریح کرد: به خودی خود سازمان ما یک سازمان فرهنگیست، چرا که ما با انسان ها و افراد سروکار داریم و جامعه ی هدف ما انسان ها هستند، آنهم از اقشار و سنین مختلف، با سطوح فرهنگی متفاوت، از این منظر مأموریت و کار ما یک کار فرهنگیست.

احمدی یادآور شد: درورزش می توان دو مسئولیت که آن هم فرهنگیست برای خودمان تعریف کنیم، اول فرهنگ ورزش و دوم ورزش فرهنگی که هر دوی اینها مأموریت ماست.

وی بیان داشت: ما باید فرهنگ ورزش را در بین جامعه و مخاطبانمان نهادینه کنیم، اینکه جامعه هدف ما ورزش را به عنوان یک اصل پذیرفته شده در زندگی خودشان انتخاب کنند و به آن عمل کنند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: ما یکی از وظایفمان تأمین و توسعه ورزش است و این مسئله با حرف اتفاق نمی افتد، بلکه ما باید برایش برنامه داشته باشیم، باید ببینم برای این تأمین و توسعه ورزش در بین اقشار مختلف جامعه تا جایی که به یک فرهنگ تبدیل شود، چه فرایند و مسیری را باید طی کنیم.

احمدی افزود: بخشی از این فرایند باید در سنین آموزش و پرورش اتفاق بیفتد و یکی از مسئولیت ها و مأموریت های نهاد آموزش و پرورش این است که روی جامعه هدف خود که دانش آموزان هستند، کار تربیتی کند.

وی تصریح کرد: بخشی از این تربیت، تربیت فیزیکی، بدنی یا ورزشی است، که ما با آن سروکار داریم. تربیت از طریق حرکت، فعالیت و ورزش و در واقع خود ورزش کردن یک امر تربیتی است.

احمدی یادآور شد: در حقیقت، وقتی فرد در چارچوب ورزش قرار می گیرد به تربیت جسم، بدن و روان اقدام می کند.

وی نظم، انظباط، قانون، مقرارت، همکاری، دوستی، تفاهم و ... را آموزه های تربیتی دانست که مستقیماً از طریق ورزش می توان آن را به جامعه ی هدف آموخت.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: اینکه ما در توسعه فرهنگ ورزش، چه میزان توفیق داشته باشیم، این می تواند یک مبنا برای انجام کار فرهنگی در جامعه باشد و در واقع تا زمانی که خودمان به بحث فرهنگ آشنا نباشیم، نمی توانیم این فرهنگ را در جامعه ی هدفمان نهادینه کینم.

احمدی افزود: هم اکنون وضعیت جامعه ما به لحاظ عدد و رقم و آمار این است که اکثریت مردم با مفهوم ورزش آشنا هستند، اما اینکه چقدرشان ورزش می کنند و ورزشکارند این مسئله ی ماست، ما هنوز به این توفیق موردنظر که بخش عمده ای از جامعه ی ما ورزشکار باشند، دست پیدا نکرده ایم و به تبع آن معضلاتی دامنگیر جامعه است.

وی مهمترین دستاورد ورزش را سلامتی دانست و گفت: متأسفانه امروز به دلیل دورشدن از فعالیت های ورزشی و نبود ورزش در برنامه یا سبک زندگی مردم آمارهای سلامت جامعه، آمارهای جالبی نیست، طوری که از سلامت کمی فاصله گرفته ایم.

احمدی افزود: هم اکنون آمار بیماری های غیرواگیر جالب نیست، سن بیماری کاهش پیدا کرده، جمعیت و تعداد بیماران در جامعه افزایش پیدا کرده اند و تبعاتی که این دور شدن از ورزش برای ما ایجاد کرده، مانند چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی، فقر حرکتی، وضعیت های قامتی نامناسب و نا متناسب به وفور در جامعه یافت می شود.

وی یکی از معضلات دور شدن از ورزش را نیز آسیب های اجتماعی و افزایش آمارهای بزهکاری در جامعه عنوان کرد.

احمدی تصریح کرد: اگر ما روی فرهنگ ورزش سرمایه گذاری کنیم و روی همین فرهنگ ورزش کار کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که مردم ترغیب و تشویق شوند به سوی ورزش، این چقدر می تواند بار هزینه های سلامت ما را کمتر کند.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه های ورزش همگانی را به صورت یک عادت در جامعه در آوریم، یادآور شد: تبدیل برنامه های همگانی و پیاده روی های خانوادگی از حالت سمبلیک و تشریفاتی به برنامه هایی دائمی جزو اهداف امسال وزارت خانه هم هست به عنوان مثال، هر هفته این برنامه را حداقل در 100 نقطه از کشور به صورت همزمان داشته باشیم.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: آمارهای جهانی که در مورد وضعیت نشاط و شادابی کشورها منتشر می شود، نشان می دهد بین وضعیت نشاط و شادابی در جامعه و میزان مشارکت مردم در برنامه های عمومی و همگانی، کاملا رابطه ی مستقیمی هست و به همین نسبت آمار بیماری هایشان کمتر است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درست است نهاد متولی ورزش ما هستیم اما نهادهای همکاری داریم که هر کدام در جای خودشان خیلی تأثیرگذارند، مثل آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بخش کارگری، بخش نیروهای مسلح، رسانه ها، بسیج و ...

وی افزود: در یک نگاه کلی، اولین و مهمترین وظیفه ی فرهنگی ما توسعه فرهنگ ورزش در جامعه است و برای تحقق این امر باید خودمان را در این مسئله با طرح ها و برنامه های مناسب و متناسب، به روز کنیم.

احمدی تصریح کرد: این فرهنگ ورزش در اقشار مختلف جامعه متفاوت هست، در حوزه ی بانوان روی این مسئله باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم، چرا که از چند منظر این سرمایه گذاری می تواند بهتر جواب دهد، اولین آنها سلامت خود بانوان است که می تواند سلامت نسل های آینده را تضمین کند و دومی، نقشیست که بانوان در تربیت فرزند می توانند داشته باشند.

انتهای پیام/ب

دومین شورای فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.