سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح توسعه شهری عامل تخریب مقبره حاجی شیخ در دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از تخریب بخشی از مقبره حاجی شیخ از آثار ثبت ملی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت اله آریایی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول با اشاره به اجرای طرح توسعه شهری در این شهرستان بیان داشت: به همین دلیل مقبره حاجی شیخ در محدوده بقعه رودبند با بیش از 300 سال قدمت که از آثار ثبت ملی و دارای مالکیت خصوصی است تخریب شد.

وی تصریح کرد: این محوطه تاریخی مشرف بر رودخانه دز است و اداره میراث فرهنگی پیش از این بارها در خصوص اهمیت حفظ این اثر تاریخی هشدار داده بود.

آریایی با بیان اینکه اخذ استعلام از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور اجرای هرگونه طرح عمران شهری در محوطه های تاریخی الزامی است، اذعان داشت: انجام هماهنگی با کارشناسان میراث فرهنگی به منظور حفظ بناهای تاریخی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آثار ملی پیش از اجرا طرح ها ضرورت دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه افزود: با وجود هشدارهای مکرر، بخشی از مقبره تاریخی حاجی شیخ بدون استعلام از میراث فرهنگی به منظور احداث بوستان آرامش در دزفول تخریب شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالف اجرای طرح های توسعه شهری نیست، اذعان داشت: در این بنای تاریخی طرح ها و نقوش مهم با ارزش تاریخی فراوان وجود دارد.

حجت اله آریایی با اشاره به اینکه بخشی از این قبرستان تاریخی به صورت 100 درصد تخریب شده است، گفت: نباید به بهانه فضاسازی شهری آثار ملی و هویت ملی تخریب شود.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی مقبره حاجی شیخ مالکیت خصوصی دارد اذعان کرد: در پی آسیب به این بنای تاریخی با حکم دادستانی عملیات عمرانی متوقف گردید.

انتهای پیام/گ

تخریب بخشی از آثار تاریخی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.