سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی دلیگانی در صحن مجلس:

آمریکا بیش از 20 بار برجام را نقض کرده است

نماینده شاهین شهر گفت: آمریکا بیش از 20 بار نقض برجام کرده است و مردم از امتیازی در توافق با آمریکا برخوردار نشدند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی دلیگانی در صحن علنی امروز (سه شنبه 25 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی طبق اصل 110 و بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت:  قانونی را در مجلس در سال 1394 تحت عنوان اقدام متقابل مصوب کردیم و همچنین بعد از آن مقام معظم رهبری الزاماتی را برای اجرای آن قانون تعیین کردند.

وی افزود: در این رابطه یکی از بندهای آن الزامات که گفته تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل تدارک شود که از جمله آن اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم هاست، این اجرا نشده است. لذا سوال این است که چرا این مهم اجرایی نشده است؟

نماینده شاهین شهر تصریح کرد: در بند دوم هم بیان شده که اگر نقض برجام صورت بگیرد، بایستی بند 3 قانون اقدام متقابل اجرایی شود، براساس این بند بعد از اینکه دولت مسائل مربوط به برجام را رصد می‌کند، اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد، همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی را سامان دهد، به طوری که ظرف مدت 2 سال ظرفیت غنی سازی کشور به 193 هزار سو افزایش یابد، متاسفانه این هم انجام نشده است.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: آمریکا بیش از 20 بار نقض برجام کرده است، اکنون با خروج آمریکا از برجام نقض فاحش انجام شده است و متاسفانه مردم ما از امتیازی در توافق با آمریکا برخوردار نشدند. با این اوصاف چرا ما نباید قانون را اجرا کنیم؟

و ی افزود: اگر قانون را اجرا کنیم، مشکلات کشور حل خواهد شد، زیرا اکنون آمریکا به دنبال فشار به ملت ایران است لذا خواهش می‌کنم که قانون اجرا شود.

مطهری: هیئت نظارت بر اجرای برجام تصمیم گیرنده اقدام متقابل درباره این موضوع است

مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار حاجی دلیگانی گفت: در همان قانون اقدام متقابل خیلی از مسائل به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده، این شورا نیز هیئت نظارت بر اجرای برجام را تعیین کرده است و همه تصمیمات توسط این هیات گرفته می شود که با توجه به رفتار طرف مقابل و با قوانین موجود و رهنمودهای مقام معظم رهبری، این هیئت باید تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: باید بدانیم همه این موارد در حوزه برجام را باید با هم ببینیم، این قانون به اضافه اختیارات شورای امنیت ملی، مرجع تصمیم گیر هیئت نظارت بر اجرای برجام است، از این رو باید با تدبیر تصمیم‌گیری شود.

مطهری در پاسخ به این موضوع که باید از رئیس جمهور آمریکا امضا گرفته می شد، اظهار کرد: این پیشنهاد خوبی بوده ولی زورشان نرسیده و ما نیز نمی توانیم بگوییم.

نایب رئیس تاکید کرد: همه ما به دنبال منافع انقلاب و نظام هستیم و می خواهیم بهترین تصمیم را بگیریم، از این رو نباید کاری کنیم که نتیجه معکوس عاید ما شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.