سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور معاون رئیس‌جمهور در ورامین انجام شد؛

افتتاح دو پروژه مهم کشاورزی با اعتبار 300 میلیارد ریالی در سال حمایت از تولید داخل

وزیر اسبق کشاورزی از افتتاح پروژه مزرعه 3 هزار راسی دام سبک مولد و پروژه تمام مکانیزه باغ پسته با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد ریالی در شهرستان ورامین خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین افتتاح پروژه‌های مزرعه 3 هزار رأسی دام سبک مولد (گوسفند و بز پرتولید و پرورش شتر) و پروژه تمام مکانیزه باغ پسته 225 هکتاری با سامانه آبیاری قطره‌ای امروز صبح با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر مقامات استانی در شهرستان ورامین برگزار شد.

محمدرضا اسکندری  وزیر اسبق کشاورزی در آیین افتتاح دو پروژه مهم کشاورزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پروژه مزرعه سه هزار رأسی دام سبک مولد ( پرتولید و پرورش شتر) که از حیث وسعت و تکنولوژی به کار رفته برترین واحد پرورش دام سبک در سطح ایران است با سرمایه‌گذاری بیش از 115 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم صد نفر و غیرمستقیم 150 نفر و پیش‌بینی تولید روزانه 15 تن شیر بز و 6 هزار رأس بره و بزغاله مولد اصلاح نژادی و 50 نفر شتر در سال افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه مساحت کل پروژه 28 هکتار است، افزود: این پروژه شامل 13 سالن به مساحت 13 هزار مترمربع شامل یک سالن شیردوشی با ظرفیت 42.2 بز دوش، 2 سالن پرورش بزغاله،‌ 9 سالن پرورش‌ دام‌های مولد و یک سالن پرورش شتر است.

اسکندری ادامه داد: شرکت تولیدی اجداد سپیدان کوثر متولی زنجیره یکپارچه تولید دام گوشت گوسفندی از سال 95 است که اقدام به واردات،‌ پرورش،‌ تکثیر و اصلاح‌نژاد مولد‌های پرتولید دام سبک و تولید و توزیع اسپرم و جنین دام سبک کرده و هم اکنون این شرکت متولی پرورش و تکثیر 6 نژاد گوسفندی و 2 نژاد بزی و 3 نژاد شتر است.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: تشکیل 60 هزار رأس گله مولد پایه‌های مولد مادری و پدری نژادهای فوق که در استان‌های کرمانشا، مازندران و اردبیل جهت پشتیبانی 500 هزار رأس گله‌های مولد صنعتی به صورت اقماری با سایر دامداران از برنامه‌های اصلی شرکت تولیدی اجداد سپیدان کوثر در افق 1404 بوده که این رقم توان جلوگیری و جایگزینی 30 درصد از گوشت قرمز گوسفندی را داراست.

اسکندری با اشاره به پروژه 225 هکتاری تمام مکانیزه باغ پسته مجهز به سامانه آبیاری قطره ای، بیان کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از 185 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم 70 نفر و غیرمستقیم 75 نفر و پیش‌بینی تولید 1350 تن پسته تازه و 500 تن پسته خشک افتتاح شد.

به گفته وی، پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر وابسته به سازمان اقتصادی کوثر در سال حمایت از کالای ایرانی در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در مناطق کمتر توسعه‌ِیافته به بهره‌برداری می‌رسد.

اسکندری گفت: جهاد دانشگاهی موسسه رویان اقدام به اصلاح تولید نژاد دام‌های مولد در کشور می‌کند که با وجود این در آینده‌ای نزدیک شاهد تحول صنعت دام سبک‌کشور خواهیم بود.

وی تأکید کرد: با احتساب گله‌های وارداتی، تولید و اصلاح نژاد، هم اکنون بیش از دو میلیون رأس گاو صنعتی با نژاد هولشتاین در کشور وجود دارد.

اسکندری از واردات گاوهای دومنظوره سمینتال در کشور خبر داد و گفت: با واردات گاوهای سمینتال و با توسعه آنها در مناطق گرم‌ و غیر معتدل درصدد کارایی بهتر آن در صنعت دامداری کشور هستیم.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه بومی سازی دام‌های مولد یکی از برنامه‌های سازمان اقتصاد کوثر به شمار می‌رود، تصریح کرد: براین اساس تا به امروز حدود هزار رأس از دام‌های مولد بز در میان دامداران توزیع شد، ضمن‌آنکه در کنار این موضوع کلاس‌های مختلف آموزشی برای گروه دامداران گذاشته شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون یکی از برندهای معروف لبنی کشور،  شیر تولیدی این بزها را با نرخ کیلویی 3 هزارتومان خریداری و پنیر تولیدی را به روسیه و آمریکا صادر می‌کند.

اسکندری، مجموع جمعیت دامی کشور را ۱۲۴ میلیون رأس اعلام کرد و گفت: با توجه به ضریب تبدیل دو برابری دام های مولد و کاهش مصرف علوفه، سال‌هاست که از تبدیل دام زنده از مرتع به صنعتی خبر می‌دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.