سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اماکن و محلات پرخطر تهران در صورت وقوع زلزله کدامند؟ + اینفوگرافی

نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران واقع شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همانطور که می دانید تهران روی سه گسل اصلی شمال تهران ، گسل مشا و گسل ری قرار گرفته است. اگرچه قدرت و توان تخربی این گسل‌ها با یکدیگر برابر نیست اما می‌توان گفت انرژی تخلیه شده از سه گسل بزرگ تهران، زلزله ای با قدرت بیشتر از  7 ریشتر ایجاد خواهد کرد. بر اساس برآورد‌ها توان لرزه‌ایی گسل شمال تهران ۷ ریشتر و گسل ری نزدیک به 7 ریشتر است.

گسل شمال تهران از سوهانک و لشکرک آغاز شده و با عبور از مناطق فرحزاد و حصارک به سوی غرب کشیده شده است، مناطق نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه و جماران  بر روی این گسل قرار دارند.

گسل مشا، گسلی است طویل، اساسی و لرزه زا است که در طول رشته کوه البرز و از شمال آن بر روی دامنه‌های جنوبی رانده شده است، گسل مشا در بالا دست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد و به همین دلیل لغزش و فعالیت هر یک از دو گسل مشا یا شمال تهران، به حرکت گسل دیگر ختم می‌شود.

گسل ری از جاده خاوران شروع شده و در امتداد جاده کمربندی تهران پیش از رسیدن به قدس و شهریار در چهاردانگه به اتمام می‌رسد، این گسل به دو بخش گسل شمال ری و گسل جنوب ری تقسیم می‌شود؛ گسل شمال ری در امتداد مسیر بهشت زهرا و بزرگراه ری واقع است. مناطق 20 تهران، صادقیه و  جوانمرد قصاب روی این گسل قرار دارند.

اما از  اماکن شناخته شده و معروفی که روی این گسل ها قرار دارند می توان به پمپ بنزین ها، آتش نشانی، انبار نفت، موزه ها، مسجدها، برج، برق فشار قوی و بیمارستان ها و مراکز دولتی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کدام اماکن و محلات تهران روی گسل‌ ها قرار دارند؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.