سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ تا نمایش عروسی‌های سنتی؛ فلسطینی‌ها برای سالروز نکبت آماده می‌شوند

در آستانه هفتادمین سالگرد «روز نکبت»، فلسطینی‌ها برای برگزاری مراسم‌ مختلفی از جمله نمایش سنت‌های قدیم، آماده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، ملت فلسطین خود را آماده می‌کنند تا در آستانه هفتادمین سالگرد روز نکبت (تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی)، با برگزاری راهپیمایی بزرگ میلیونی «بازگشت»، تجمعات اعتراض‌آمیزی برگزار کنند. این در حالی است که نیروهای اشغالگر قدس با هزاران نفر از سربازان و تجهیزاتشان به مرزهای نوار غزه آمده اند و انتظار می رود درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها رخ دهد.

فلسطینی‌ها در آستانه این روز و به منظور محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی، تصمیم دارند تجمعات اعتراض‌آمیزی را برگزار کنند؛ تا جایی که در نوار غزه اعتصابی عمومی در جریان بوده و بیشتر بخش‌های این شهر به حالت تعطیل درآمده است.

خبرگزاری معا به نقل از محمد علیان، مسئول هماهنگی کمیته عالی بزرگداشت روز نکبت، اعلام کرد برنامه بزرگداشت این روز شامل تمامی استانهای فلسطینی می‌شود و برنامه‌ها مختلف بوده و شامل راهپیمایی، برگزاری سمینار و درگیری با ارتش اسرائیل خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد فعالیت‌های این روز بیشتر در خصوص تجاوزات و تصمیم‌گیری‌های نژادپرستانه‌ای خواهد بود که در خصوص قدس اتخاذ شده است.

از سوی دیگر، شبکه العربی الجدید گزارش داد زنان فلسطینی در آستانه روز نکبت، با گردآوری افرادی مسنی که این تاریخ را به یاد می‌آورند، تلاش می‌کنند داستان آوارگی، پناهندگی و شناختشان از میراث فلسطین را به منظور درج در حافظه این کودکان روایت کنند.

سعاد سلامه، از ترتیب‌دهندگان این مراسم در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد: در هفتادمین سالگرد نکبت ما این فعالیت را که مبتنی بر حضور افراد مسن و شاهدان حادثه نکبت است، ترتیب دادیم. این افراد تعدادشان بیش از 50 پیرمرد و پیرزن بوده و قرار است وقایعی را که در حافظه خود دارند، برای نسل جدید، تعریف کنند. این اقدام به این خاطر است که این حوادث در ذهن نسل جدید نقش ببندد و آنها این حوادث را حفظ کرده و به سرزمین، فرهنگ و میراث آبا و اجدادی‌شان پایبند باشند. آنها از طریق داستانهایی که افراد مسن تعریف می‌کنند، با سرزمین، میراث و عادات و رسوم فلسطین آشنا می‌شوند.

وی در ادامه افزود: از جمله اقداماتی که برای زنده نگاه داشتن فرهنگ (فلسطینی) انجام می‌گیرد، اجرای یک عروسی فلسطینی با تمامی جزئیات آن است؛ عروسی سنتی که در روستاها و شهرهای فلسطین پیش از روز نکبت رایج بود و هفت شبانه روز از شب عروسی تا شب حنابندان به طول می‌انجامید. در این مراسم تمامی شرکت‌کنندگان لباس سنتی به تن خواهند کرد.

همچنین این مراسم شامل نمایش خوراکی‌های سنتی فلسطینی که در خانه‌ها پخت می‌شد، نیز خواهد بود.

سعاد سلامه، در ادامه گفت: این اقدامات برای یادآوری میراث فلسطین است تا نسل جدید با عادات و سنت‌های ملی خود آشنا شود و به آن پایبند باشد؛ چرا که اگر پیران بمیرند، کودکان (اینها را) فراموش نخواهند کرد و تمامی آنچه از اجدادشان یاد گرفته‌اند، را حفظ خواهند کرد.

گفتنی است روز نکبت، روزی است که فلسطینیان آوارگی و درد و رنج‌های بی‌شماری که به این ملت وارد شده است را گرامی می‌دارند. این روز که مطابق 15 مه است، روز بعد از اعلام تاسیس رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و برای این منظور به این نام خوانده شده است که اشاره‌ای به کوچ اجباری و جمعی فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و نیز تلاش‌ها برای برپایی این رژیم جعلی باشد.

انتهای پیام/

برنامه‌های روز نکبت در سراسر فلسطین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.