سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل بین‌الملل؛

ترامپ با خروج از برجام به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است

ایزدی گفت: دلیل خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام این است که وی می‌خواهد امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست رسانه‌ای «دیپلماسی شکست» با موضوع بررسی ابعاد و زوایای خروج آمریکا از برجام که در محل پاتوق رسانه‌های انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: در همه متون و اسناد بین‌المللی که نوشته می‌شود یک مکانیزم اعتراض پیش‌بینی شده و برجام هم از این اصل جدا نبود و یک روش اعتراضی در آن وجود داشت، اما متأسفانه به دلیل وجود مشکل ساختاری در این توافق در موضوع پیگیری اعتراضات، ما نمی‌توانیم به خوبی از بند اعتراض استفاده کنیم.

ایزدی تصریح کرد: متن برجام به گونه‌ای است که ایران نمی‌تواند از آن استفاده کند و در واقع با اعتراض ما شاهد بازگشت تحریم‌ها هستیم که این نشان می‌دهد نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مشکلات توافق برجام، اظهار کرد: یکی از مسائلی که باعث شد توافق برجام به این شکل باشد، این بود که طرف مذاکره معتقد بود که ایران از پای میز مذاکره بلند نمی‌شود و همین باعث شد که پیش خودشان فکر کنند هرچه می‌خواهند را می‌توانند در برجام بیاورند.

وی بیان کرد: روحانی چندین بار گفت ما حتما به توافق خواهیم رسید و این در دیپلماسی یعنی از میز مذاکره بلند نمی‌شویم و باعث شد که طرف مقابل هر چیزی مدنظرش بود را در این توافق بیاورد.

ایزدی با طرح این سوال که توافق برجام برای ما خوب نبود اما چرا ترامپ از آن خارج شد؟، اظهار کرد: دلیل خروج رئیس جمهور آمریکا این است که معتقد است توافق بهتری با ایران می‌تواند داشته باشد و باز امتیازاتی از ایران بگیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: طرف مقابل مذاکرات به این نتیجه رسید که سناریوی مطلوبش فراهم می‌شود، به طوری که خود از برجام خارج شود و ما در برجام بمانیم.

وی با بیان اینکه آمریکا علاقه‌مند به تغییر حکومت در ایران است، اظهار کرد: اطرافیان ترامپ او را قانع کردند و به او گفتند تا از برجام خارج شود و بر ایران فشار بیشتر وارد کنیم تا از این طریق بتوانیم جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنیم و اگر هم نظام ایران سرنگون نشد، با تحریم‌های گسترده او را پای میز مذاکره بکشانیم.

ایزدی تصریح کرد: کاخ سفید این موضوع را که اگر آمریکا خارج شود ایران در برجام می‌ماند را از روحانی فهمید چرا که رئیس جمهور ما در مذاکرات گفته بود ما حتما به نتیجه می‌رسیم و حتی عنوان کرده بود که اگر ترامپ خارج شود ما می‌توانیم با اروپا برجام را ادامه دهیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه گزینه‌های خوبی در حال حاضر در دست نداریم، اظهار کرد: در نهایت ما مجبوریم بین گزینه بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: ظریف در نیویورک سه گزینه را اعلام کرد از جمله شکایت و پیگیری خروج آمریکا از برجام، دوم خروج ما از برجام که البته فعلا کمی زود است و گزینه سوم خروج از NPT بود که وزیر خارجه کشورمان آن را مطرح کرد.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از گزینه‌های ما امکان خروج نرم از NPT است، به طوری که از بند 10 NPT استفاده کنیم و از آن خارج شویم، اما نمایندگان آژانس را از کشور بیرون نکنیم و همکاری خود را با آژانس به طور داوطلبانه ادامه بدهیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، ترامپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.