سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل هواشناسی قم عنوان کرد؛

احیای محیط زیست باتغییر واصلاح شیوه های نادرست شهرسازی

زارع گفت:برای احیای مجدد محیط زیست تغییر و اصلاح شیوهای نادرستی که تاکنون در زمینه شهرسازی اعمال می کردیم، ضروری است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛یحیی زارع،مدیرکل هواشناسی قم،گفت: مسائل مرتبط با شهرسازی ،مباحثی بسیار گسترده ای است و تاثیر مستقیم و بسزایی نیز در سلامت روح و روان افراد جامعه دارد.

وی با اشاره به وجود اقلیم های گرم و خشک در مناطقی از کشور مانند قم و وجود نور آفتاب به میزان فراوان عنوان کرد: متاسفانه از این نعمت و ظرفیت خدادادی بهره گیری نمی شود، و همچنان روش ها و شیوه های مصنوعی به جای طبیعی برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی شرایط اقلیمی و جغرافیایی را به عنوان یکی از این مسائل دانست و بیان کرد: برای استفاده بهینه ازوضعیت اقلیمی یک منطقه و یا شهر درراستای کاهش مصرف انرژی، می توان از داده ها و اطلاعات هواشناسی استفاده کرد.

مدیرکل هواشناسی قم افزود: به طور معمول تاسیسات و صنایعی که احداث می شود، متاسفانه از تنها چیزی که بهره مندی کافی را نمی برند، اوضاع اقلیمی و اده های هواشناسی با وجود نقش حساس آنها بر محیط زیست است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

وی با یادآوری اینکه ایران به لحاظ ذخایر نفتی رتبه سوم و از نظر منابع گازی مقام دوم جهان را دارد، افزود: این منابع به جای سودآوری به یک منبع ضرر و زیان تبدیل شده است.

زارع گفت: میزان مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط جهانی است، و این کشور یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان به شمار می رود.

وی افزود: در این میان انرژی الکتریکی و برق مصرف بیشتری دارند و برای تولید آن از طریق سوخت های فسیلی محیط زیست را تخریب و دچار آسیب می کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت بیشترین بهره مندی ها از انرژی بادی گفت: با تلاش های صورت گرفته مقرر شده همه دستگاه ها و اداره های دولتی میزان مصرف انرژی خود درسال جاری 20 درصد کاهش دهند.

زارع گفت: آسیب رسانی به طبیعت درحالی صورت می گیرد که می توانیم با طراحی صحیح و کاملا اصولی و علمی ساختمان ها از مصرف سوخت های آلاینده بکاهیم و انرژی های پاک و خورشیدی را جایگزین آن نماییم.

مدیرکل هواشناسی قم همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ذهنیت سازی در مسئولان و تصمیم گیران استان و کشور برای استفاده بیش از پیش از انرژی های طبیعی و سودمند زیست محیطی افزود: برگزاری نشست اقلیم شهرسازی با همکاری مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم از جمله آن است.

وی با بیان اینکه جزیره های مذکور معمولا درسطح کشور، شهر و یا مناطقی از شهر ایجاد می شوند، افزود: به عنوان نمونه نیروگاه تولید برق قم یکی ازجزایر گرمایی این شهر است.

وی کاشت بی رویه چمن درقم و تولید بخار آب ناشی از آن که یکی از گازهای گلخانه ای است را نیز ازدیگر علت های وجود جزیره های گرمایی درقم دانست وگفت: تولید به وفور موتورسیکلت که هر دستگاه آن بین 7 تا 8 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کنند، و بالا بودن اتومبیل های تک سرنشین نیز نقش مهمی در ایجاد گاز کربنیک و افزایش درجه حرارت دما دارند‌.

نشست اقلیم شهرسازی از سلسله نشست های عش آل محمد (ص) است، که قرار است به همت مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی و دستگاه های سیاست گذار، تصمیم گیر و تاثیر گذار مسائل شهری مانند اداره کل فناوری اطلاعات استانداری، مرکز شهر هوشمند شهرداری، معاونت های عمرانی و امور زائران استانداری، سازمان نظام مهندسی و دادگستری استان حول محور موضوع هایی مانند زائر و زیارت، شهر هوشمند، بافت فرسوده ، امنیت در بافت شهری و ساختمان سازی برگزار شود‌.

وی مکان و زمان نشست یاد شده را 24 اردیبهشت ماه جاری در اداره کل امور اقتصادی استان ذکر کرد و افزود: مشخص کردن توان اکولوژیکی و اقلیمی قم، تبیین معضل گلخانه و جزیره های گرمایی موجود در شهر و کشور از محورهای اصلی این نشست است.

زارع گوشزد نمودن تاثیر تصمیم هایی که منجر به ایجاد خورده اقلیم در شهر می شوند، و همچنین الگو و روندهای آینده اقلیم شهر و تعیین راهکارهای مواجه با آن را نیز از دیگر محورهای این نشست برشمرد و گفت: برای احیای مجدد محیط زیست تغییر و اصلاح شیوهای نادرستی که تاکنون در زمینه شهرسازی اعمال می کردیم، ضروری است.

انتهای پیام /ح

شرایط اقلیمی در طرح های صنعتی قم مغفول است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.