سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی؛

بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برگزار خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اجرای برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ابوالفضل مکرمی فردر نشست خبری با خبرنگاران  افزود: برای پاسداشت روز ملی فردوسی برنامه های شامل گلباران ، اجرای ورزش باستانی در آرامگاه و سخنرانی استاندار، نقالی خوانی و شاهنامه خوانی و اجرای تئاتر زال، اجرای موسیقی سنتی  و برای اولین بارتقدیر از استادکارانی که در ساخت آرامگاه همکاری داشته اند انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم چنین آرامگاه فردوسی در شامگاه 25 اردیبهشت که مراسم برگزار می شود، نورپردازی سه بعدی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته ، تشییع نمادین فردوسی و اجرای برنامه های فرهنگی از روستای پاژ زادگاه فردوسی به سوی آرامگاه انجام خواهد شد.

مکرمی فرادامه داد: این کاروان از دروازه رزان که تشییع فردوسی از از آن انجام شده ، وارد آرامگاه خواهند شد.

وی به برنامه های ویژه سالروز بزرگداشت فردوسی در سراسر استان اشاره کرد و گفت:  در 23 شهرستان خراسان رضوی برنامه های بزرگداشت فردوسی از جمله شاهنامه خوانی، نقالی خوانی، اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: به مناسبت بزرگداشت فردوسی  نمایش  نبرد 12 رخ در روستای زیبد گناباد اجرا می شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  با بیان این که مسابقه دوچرخه سواری از گلمکان به توس انجام خواهد شد، افزود: علاوه بر این برنامه های فرهنگی متناسب با بزرگداشت فردوسی 15 اقامتگاه بومگردی اجرا خواهد شد.

مکرمی فر با اشاره اعلام رونمایی از شاهنامه بایسنقری ادامه داد: هنوز پیگیر مسائل امنیتی و حفاظتی آن هستیم که آن را وارد کنیم، که البته به دلیل منحصر به فرد بودن آن انتقال آن بسیار دشوار است، و در حال حاضررایزنی هایی را برای انتقال هستیم، امیدواریم امروز بتوانیم مسائل امنیتی آن را مرتفع کنیم.

وی افزود: در صورتی که رونمایی از شاهنامه بایسنقری امکان پذیر نشد، شاهنامه طهماسبی منتقل و رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های جشن ملی بزرگداشت فردوسی،اجرای برنامه گروهی مشترک از کشورهای فارسی زبان است ، این گروه متشکل از هنرمندان ایرانی ، تاجیکی و افغانستانی به صورت مشترک برنامه اجرا خواهند کرد.

مکرمی فر با بیان اینکه برگزاری نکودداست پیشکسوت میراث فرهنگی و معماری خراسان دکتر یعقوب دانش دوست از دیگر برنامه ها است، گفت: مراسم تقدیر از این پیشکوست که در طراحی باغ ارامگاه فردوسی نقش داشته است 26 اردیبهشت در موزه خراسان برگزار خواهد شد.

وی درباره اقدامات ارزنده شهرداری برای فردوسی گفت: نقاشی های دیواری که در گذشته بود از جمله میدان فردوسی احیا شد، هم چنین شهرداری امسال 60 هزار متر مربع نقاشی دیواری در سطح شهر انجام دادند و در نوروز شاهد این اقدام ارزشمند بودیم و اکنون نیز این تصاویر جلوه گری می کند و به نوعی ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است.

انتهای پیام// ف.غ

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.