سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس هواشناسی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

سیل هفته گذشته شاهین شهر به ستاد بحران و فرمانداری اعلام شده بود

اخطاریه ها به طور خودکار در اختیار سازمان هایی همچون شهرداری قرار می گیرد؛از سه شنبه تا پایان هفته سیستم های آب و هوایی تقویت خواهند شد.

فاطمه زهرا سیدان در گفت وگوی با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: سیلی که انتهای هفته گذشته در شاهین شهر اصفهان اتفاق افتاد طی اطلاعیه و اخطاریه های مربوطه از سوی اداره کل هواشناسی به ستاد بحران و دیگر سازمان های متولی اعلام شده بود از طرفی احتمال وقوع این پدیده به اطلاع رسانه های جمعی همچون مطبوعات و صداو سیما نیز رسیده بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت پیش بینی اداره هواشناسی از سیل شاهین شهر، ادامه داد: مطابق اطلاعیه شماره ده مورخ 17 اردیبهشت ماه و پس از آن اخطاریه شماره 12 که هجدهم این ماه صادر شد به سبب تقویت بارش ها از عصر روز چهارشنبه در مناطق غرب، شمال و جنوب و به تدریج در مناطق شرق و مرکزی در روز پنجشنبه رگبار، رعد و برق، بارش تگرگ، آبگرفتگی مسیل ها و معابر و احتمال سیلابی شدن هم برای نهاد هایی همچون ستاد بحران و هم برای عموم مردم اعلام شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: در اخطاریه مذکور همچنین احتمال طوفانی شدن نیز اعلام شده و با توجه به اهمیت بالای اخطاریه های هواشناسی که ناشی از وضعیت حاد آب و هوایی دارد، این اخطاریه ها به طور خودکار در اختیار سازمان هایی همچون ستاد بحران، شهرداری، فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر نهاد های مربوطه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اذعان شهرداری و فرمانداری مبنی بر ابعاد غافلگیرکننده سیل اخیر در شاهین شهر، اظهار کرد: این اظهارات نهاد هایی همچون شهرداری و فرمانداری ناشی از عدم شناخت صحیح منطقه بارش و وقوع سیل است اما همانند همیشه اخطاریه ها و اطلاعیه های اداره کل هواشناسی به این دست از سازمان ارسال شده است.

سیدان توضیح داد: این نوع سیستم های بهاره که سیستم های همرفتی نام دارند به شکلی است تشخیص دقیق منطقه وقوع سیل و بارش آسان نیست چراکه حتی در ایستگاه های هواشناسی نزدیک به همدیگر نیز مقدار بارش ها تفاوت فاحشی دارد.

وی با اشاره به وجود نداشتن ایستگاه اندازه گیری هواشناسی در شاهین شهر، اذعان کرد: در بارشی که انتهای هفته گذشته منجر به وقوع سیل در این شهر شد ایستگاه مورچه خورت 2/11 میلی متر و ایستگاه میمه 6/0 میلی میتر از بارش ها را گزارش کرده اند.

کارشناس اداره کل هواشناسی در ادامه تشریح کرد: امروز و فردا سیستم های آب و هوایی نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته اندکی ضعیف خواهند شد اما در بخش های شرقی و شمالی استان همچون اردستان، نطنز و میمه و حتی داران در منطقه غرب شاهد ناپایداری هایی خواهیم بود که حکایت از بارش های رگباری و پراکنده ضعیف دارد.

 وی در پایان گفت: امکان وقوع سیل در ابتدای هفته آینده چه در بخش های دارای سابقه این پدیده و چه در بخش های دیگر وجود ندارد چراکه این ناپایداری ها صرفا ناپایداری های ضعیف بهاره محسوب می شود اما از سه شنبه تا پایان هفته سیستم های آب و هوایی تقویت خواهند شد که قطعا به منظور اعلام کمیت و کیفیت آن اطلاعیه و در صورت لزوم اخطاریه صادر می شود.

 

انتهای پیام/س

وضعیت  هوای  اصفهان

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.