سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمیم رمضان از راه رسید/آیین های ماه مبارک رمضان در استان زنجان

همزمان با ماه میهمانی خدا آیین هایی در گذشته های دور تا به امروز در مناطق مختلف استان زنجان برگزار می شد که برخی از آنها هنوز هویت خود را حفظ کرده و برخی دیگر به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ ماه مهمانی خداوند از راه رسید، ماه زمزمه های مناجات با حضرت دوست در خلوت شب و زمزمه دعای سحر، ماه غلطیدن شبنم بر روی گونه های معشوق از شوق مهمانی یار و ماهی که از کوچه و برزن شهر عطر دل انگیز مناجات مشام عشاق را می نوازد این روزها همه خود را برای بندگی آراسته می‌کنند، چرا که  رمضان از راه رسید.


ماه رمضان که به زبان ترکی "اوروشلیق" خوانده می‌شود در نزد زنجانی های جایگاه ویژه ای دارد بطوریکه مردم مومن زنجان معمولا همزمان با آخرین روزهای ماه شعبان‌المکرم به پیشواز ماه مبارک رمضان می روند اکثر مردم زنجان سه روز آخر ماه شعبان را روزه می گیرند که این روزه ها به "روزه پیشواز" معروف است .

با نزدیک شدن به این ماه مبارک بانوان زنجانی خانه های خود را همچون مساجد شهرشان غبار روبی می کنند ومعتقدند باید با پاکی و نظافت گام به ماه مبارک رمضان نهند.

چند روز مانده به این ماه مبارک در محله‌های شهر شور و حال عجیبی را می توان دید مردم سعی می کنند اقلام مورد نیاز این ماه را تهیه کنند تا در این روزها افطاری دادن که یکی از آداب حسنه زنجانی هاست را به جا بیاورند.

حال و هوای زنجانی ها در ایام ماه رمضان

در زنجان با نزدیک شدن به وقت افطارشوق و شوری بر خیابان های شهر حاکم است،حال و هوای روزه‌داران زنجانی که برای تهیه نان داغ، حلیم و شیرینی مخصوص این ایام به مرکز شهر روانه شده‌اند بسیار دیدنیست و شنیدن نوای زیبای ربنا از مساجد و محله های شهر بسی گوش نواز است.

در این ماه بسیاری از پیاده‌روها و معابر به‌ویژه قبل از افطار محل عرضه حلیم، انواع ‌آش و شیرینی نظیر زولبیا و بامیه است.
بسیاری از زنجانی ها نیز در این ایام به پیروی ازشهید این ماه امام علی(ع) به تهیه و توزیع اقلام موردنیاز خانواده‌های نیازمند در سطح استان می‌پردازند.
یکی دیگر از مراسمات زنجانی ها افطاری دادن و انجام صله رحم در این ماه است که گاه تا هنگام سحر آشنایان و خانواده ها دورهم می‌نشینند و به گفت‌و‌گو یا عبادت می‌پردازند.

سفره افطاری زنجانی ها / چای چورک نان مخصوص ماه رمضان در سفره های زنجانی ها

از غذاهایی که برای افطاری و سحری در ماه رمضان در منازل زنجانی ها طبخ می‌شد می توان به انواع آش‌های ترش، آش کشک، آش رشته و ، شیربرنج، فرنی، حلوا و حلیم اشاره کرد .

چای چورکی(نون چایی) نان مخصوص است که در این ماه زینت بخش سفره های زنجانی هاست.

نان چایی از آرد ،آب، شیر، شکر، تخم مرغ ، روغن مایع و کنجد در اندازه های کوچک در قنادی های زنجان پخت می شود.در ماه رمضان از کنار قنادی ها که می گذری بوی این نان خوشمزه مشام هر عابری را می نوازد و پخت این نان یادگار آبا و اجداد این شهر است که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

مساجد مامن مهمانان ماه رمضان

در طول ماه رمضان مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه‌های این استان مملو از جماعت روزه‌داری می‌شود نمازهای یومیه را به‌ جماعت اقامه می‌کنند.

فعالیت‌های دینی و مذهبی در این ماه در شهرها و روستاها به‌اوج خود می‌رسد و کلاس‌های ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، در اماکن مقدسه و منازل مردم برپاست.

مردم این منطقه در شب‌های قدر نیز با برپایی آیین‌های ویژه و خاصی از قبیل دعا و نیایش، شرکت در محافل معنوی دعای جوشن کبیر، دعای فرج امام زمان و ابوحمزه،  حضور در مساجد و تکایا و قرآن‌سرگرفتن، ‪ . ماه مبارک رمضان را گرامی می‌دارند

سحر خوانی در روستاهای زنجان

 آیین سحر خوانی و رمضان قدمتی دیرینه در ایران دارد زنجانی‌ها به خصوص در روستاهای این استان در سال‌های دور که وسایل ارتباطی، چون رادیو و تلویزیون به‌ندرت در منازل خانواده‌ها  یافت می‌شد، در آیین سحر خوانی بزرگان و به خصوص ریش سفیدان منطقه یک ساعت قبل از اذان صبح بر در منازل رفته و با خواندن دعا‌ها و اشعار مردم روستا را بیدار می‌کردند، در حال حاضر با گذشت زمان و  افزایش وسایل ارتباطی مثل تلویزیون، تلفن و ساعت‌های زنگ دار این آیین زیبا کم رنگ شده ، ولی هنوز هم می‌توان روستا‌هایی را پیدا کرد که این آیین هنوز  هم در آن برگزار می شود.

دوختن کیسه برات توسط بانوان زنجانی از آیین های ماه رمضان

دوختن کیسه برات "برات کیسه‌سی" در آخر ماه رمضان به تعداد اعضای خانواده نیز از دیگر آداب و رسوم مردم این منطقه است و معمولا مادر خانواده این کیسه را درمسجد و بین دو نماز ظهر و عصر و یا آخرین جمعه ماه رمضان با پارچه‌ سفید چلواری و نخ و سوزن کارنکرده می‌دوزد.

و برای بریدن نخ و پارچه‌ این کیسه به‌جای چاقو و قیچی از دندان‌ها استفاده و یک سکه‌ "پول" نیز در قسمت پایین آن قرار داده می‌شود.


به‌اعتقاد زنجانی‌ها اگر این کیسه‌ها توسط پنج زن سیده لمس شود، برایشان خوش یوم وبرکت به همراه خواهد داشت و اعضای خانواده به آرزویشان می‌رسند.

ماه ضیافت الهی برای بهره معنوی و تقرب به خداوند

حجت الاسلام جنتی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی استثنایی برای هر مومنی است تا بهره کافی و وافی را از ایام زندگی خود ببرد گفت:در قرآن کریم اشاره شده که لیلة‌القدر در ماه رمضان قرار گرفته و این شب برتر از هزار ماه است و همین امر دلالت بر برتری ماه مبارک رمضان بر ماه‌های دیگر دارد.

وی افزود:ماه ضیافت الهی برای بهره معنوی و تقرب به خداوند است و مهم‌ترین موضوع در استقبال از این ماه مبارک، توبه کردن و بازگشت به سوی خداوند متعال است.

حجت الاسلام جنتی اظهار کرد: در این ماه از گناه دوری می‌کنیم و به فطرت پاک خود برمی‌گردیم و به همین دلیل عید ماه رمضان را عید فطر نامیده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سنت وقف از سنت بسیار پسندیده و مورد توجه به ویژه در ماه مبارک رمضان است گفت: اگر فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود می‌توان از آن در بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون استفاده کرد.

این مقام مسوول همچنین گفت: طرح ضیافت الهی به مناسبت این ماه که ماه مهمانی خداوند است در بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در این طرح افزود: برنامه‌های متنوع و متعددی مانند برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته ، قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن، بیان احکام و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی در قالب این در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

این مسوول تبلیغ، تبیین و توسعه فرهنگ وقف میان مردم به خصوص نسل جوان را از دیگر اهداف و ویژه برنامه‌های طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان دانست و بر توجه و تلاش مبلغین و روحانیون در استفاده از ظرفیت طرح ضیافت الهی برای تبلیغ و توسعه فرهنگ وقف در ماه رمضان تاکید کرد.

جنتی‌ با بیان اینکه حدود 20 مبلغ در طرح ضیافت الهی حضور داشته و برنامه‌های این طرح را در بقاع متبرکه اجرا می‌کنند، گفت: استفاده از این ظرفیت می‌تواند در فرهنگ‌سازی و تلاش برای نهادینه فرهنگ وقف در جامعه موثر باشد.

وی سفره‌های افطاری ساده را برنامه دیگری در قالب طرح ضیافت الهی در ماه رمضان بیان کرد و یادآور شد: این برنامه با هدف توسعه فرهنگ ساده زیستی، قناعت و دوری از اشرافی‌گری در این ماه اجرا می‌شود.

اجرای طرح ملی "وقف مصحف شریف"استان زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: طرح ملی «وقف مصحف شریف» ویژه ماه مبارک رمضان در زنجان برگزار می شود.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح خیرین می‌توانند با خرید یک جلد قرآن کریم فقط به قیمت 70 هزار ریال و تکمیل وقف نامه این کتاب مقدس را وقف مسجد، مدرسه، بقاع متبرکه و ... کنند.


حجت‌الاسلام جنتی افزود: در راستای اجرای این طرح یک هزار جلد قرآن کریم توسط اداره اوقاف و امور خیریه چاپ شده است، که امید می رود تا پایان ماه مبارک رمضان این تعداد قرآن وقف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان یکی از ظرفیت ترویج این کتاب الهی سنت حسنه وقف دانست و بیان کرد: از دیرباز خیرین و علاقمندان به گسترش کلام الهی با وقف اموال خود برای کتابت، نسخه برداری، چاپ و نشر مصحف شریف و ترویج فرهنگ قرآنی به این امر مهم اقدام می‌کردند.

وی کمک به تأمین بخشی از نیاز استان در زمینه چاپ و نشر مصحف شریف، ترویج فرهنگ وقف به ویژه وقف قرآنی و مصحف شریف، بسترسازی جهت تسهیل امر وقف و ایجاد مشارکت همگانی در این امر مقدس را از اهداف این طرح برشمرد.

حجت الاسلام جنتی خاطر نشان کرد: این اداره کل آماده همکاری با کل نهادها، ادارات، نهادهای مردمی، قرآنی و ... جهت نشر و توزیع این طرح ملی است.

آیین معنوی غبارروبی و عطر افشانی مساجد امامزادگان با کمک جوانان

حجت الاسلام صفی یاری مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ گفت: غبارروبی مساجد آیین زیبایی است که جوانان و نوجوانانی با دستان پاک خود غبار برمی گیرند تا میهمانان ویژه ماه رمضان در فضایی دلنشین به عبادت بپردازند.

وی افزود: خداوند در آیه 125 سوره مبارکه «بقره» می فرماید «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاک سازی کنند».

حجت الاسلام صفی یاری گفت: این سنت حسنه قرآنی و اسلامی، می تواند مردم را برای حضور پرشور و تقویت همدلی و همراهی آنان با یکدیگر در این مکان مقدس بویژه در ماه مبارک رمضان آماده کند.

وی ادامه داد: این آیین زیبا در مساجد استان زنجان در آستانه ماه مبارک با همکاری مردم به ویژه با حضور جوانان انجام می شود.

وی با بیان اینکه این مراسم درهزار و237 مسجد استان برگزار می شود افزود: از این تعداد 973 مسجد روستائی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان استان زنجان همچنین از اعزام هزارو 45 مبلغ ومبلغه به مناطق مختلف استان خبرداد و گفت: این افراد از 25 اردیبهشت ماه همزمان با 28 شعبان به سراسر استان اعزام شده اند .

مجتبی شهامی، مدیرروابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ با اشاره به  اجرای برنامه‌های متنوع  ویژه ماه مبارک رمضان در این مکان مقدس گفت:مراسم سخنرانی در نیمه اول ماه مبارک رمضان  هر شب از ساعت 22 با سخنرانی  حجت الاسلام محبی  و مداحی سید یوسف شبیری  و همچنین در نیمه دوم این ماه مبارک  با حضور حجت‌الاسلام احمدی و حاج مرتضی حیدری به عنوان سخنران و مداح   برگزار خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در شب‌های قدر مراسم احیا و جشن میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام)  و عزاداری حضرت علی (ع ) با حضور روزه داران در مسجد حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود.
شهامی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم جمع خوانی قرآن کریم گفت:طبق سنوات گذشته هر روز یک جزء از قرآن کریم با حضور مردم مومن و روزه دار و  قاریان مطرح زنجانی تلاوت خواهد شد.
 

 مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان افزود: این مراسم از ساعت ۱۸ آغاز می شود  و به صورت زنده از شبکه اشراق زنجان و یکی از  شبکه های سراسری پخش  خواهد شد.
 
 همه چیز مهیای بهره بردن از آثار و برکات این ماه مبارک است، بیاییم  سفره ضیافت الهی را به تشریفات و خود نمایی ها آلوده نکنیم و آیین های زیبای این ماه را پاس بداریم تا بتوانیم توشه ای از برکات این ماه عزیز برای ادامه مسیر زندگی برگریم.
 
گزارشی از زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.