سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری همایش کاربران چشمه نور ایران در قزوین

دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران برای ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در حوزه شتابگر سنکرترون در قزوین در حال برگزاری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ در این همایش ١٦ مقاله انگلیسی در زمینه‌های فیزیک، شیمی، علم مواد، پزشکی، زیست شناسی، باستان شناسی به مدت دو روز ارائه می‌شود.

رحیقی مدیر طرح چشنه نور ایران در این مراسم گفت: لازمه پروژه‌های بزرگ نیروی انسانی متخصص، صنایع پویا و مدیریت است که دو مورد اول مهیاست، ولی باید مدیریت و تصمیم سازی خوب هم کم کم محقق شود.

رحیقی با اشاره به اینکه طراحی‌ها در مراحل اولیه انجام شده است ، افزود: در حال حاضر بودجه مورد نیاز است که با تحقق آن باید پروژه با سرعت بیشتری پیش رود.

وی گفت: باید در سال ۲۰۲۵ اولین نور از آزمایشگاه چشمه نور تولید شود.

گرائی نژاد رئیس اموزش عالی تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور هم  در این همایش با بیان اینکه چشمه نور ایران و فعالیت های ان جایگاه ویژه ای در نظامی علمی کشور دارد، گفت : برای تخصیص بودجه اولویت با طرح های نیمه تمام است .

به گفته وی پروژه چشمه نور که خود معادل ده پروژه است تنها طرحی است که به صورت کامل با بودجه آن موافقت شده است .

به گفته وی طرحی که در قانون به عنوان طرح ملی ثبت شود یعنی ان طرح شناسنامه دار شده است .

گرائی نژاد گفت : در سطح ملی باید ,موسسات و بانک ها هماهنگ عمل کنند تا طرح به موقع به سر منزل مقصود رسد.

زاهدی استاندار قزوین هم گفت: برای حل مشکلات روزمره و دستیابی به آینده مطمئن نیاز به پژوهش‌های علمی داریم و چشمه نور ایران که در قزوین به اجرا درمی آید به بسیاری از نیاز‌های علمی پاسخ خواهد داد.

وی گفت:: با توجه به موقعیت استراتژیک استان قزوین چشمه نور با سرعت و قدرت به اجرا در می‌آید و در زمان معقول به نتیجه خواهد رسید.

در حال حاضر در تعداد معدودی از کشور‌ها از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس و ژاپن چشمه نور وجود دارد و ایران هم تا ده سال آینده به کشور‌های دارای چشمه نور می‌پیوندد.

در چشمه نور الکترون به مدار وارد می‌شود و با سرعت نور چرخیده و نور تولید می‌کند که محصول تولید شده در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در حوزه شتابگر سنکرترون در قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.