سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویت ارتباطات فرهنگی بین دوشهر درهفته فرهنگی _اقتصادی قم در لبنان

هفته فرهنگی-اقتصادی قم در لبنان اتفاق مبارکی است که موجب تقویت ارتباطات فرهنگی بین این دو شهر که مشترکات فرهنگی زیادی دارند نیز می‌شود و این نمایشگاه تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در فضای نمایشگاهی بیش از ۴ هزار مترمربع در مجتمع ریفولی ادامه دارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛شهردار نبطیه دکتر احمد کحیل چهره مورد علاقه مردم نبطیه، اولین سخنران مراسم بود؛ او یکی از نیروهای نزدیک به حزب الله به شمار می‌رود که به‌واسطه روحیه جهادی و مردمی‌اش مورد علاقه شدید مردم نبطیه است.

دکتر کحیل ابتدا از قم گفت که شهر علم و اجتهاد است و بعد از شهر خودش گفت که اینجا شهر امام حسین(ع) است و دلیل اینکه اینجا به این عنوان شهرت یافته نیز به‌واسطه برپایی مراسم پرشور عزاداری در روز عاشورای حسینی(ع) است که اگر بخواهیم مقایسه‌اش کنیم چیزی شبیه مراسم حسینیه مسجد اعظم در زنجان است.

شهردار نبطیه که رئیس شورای شهر هم است خواهر خواندگی شهر قم و نبطیه را مطرح کرد و گفت در روزهای آینده به واسطه برپایی این هفته فرهنگی تفاهمنامه‌هایی با شهرداری قم منعقد می‌کنیم.

اجرای برنامه گروه قمی تواشیح قمر بنی هاشم(ع) که همگی از جانبازان دفاع مقدس هستند بخش دیگر برنامه مراسم افتتاحیه بود که مسئول این گروه می‌گفت تاکنون در ۵۵ کشور اجرا داشتند و در محضر رهبر معظم انقلاب و همچنین سید حسن نصرالله نیز تواشیح خواندند که اجرای آن‌ها برای حاضرین جالب توجه بود.

در ورودی مجتمع تجاری ریفولی که ساختمان تازه احداثی است و برای برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم تجهیز شده، سازه‌ای برای برپایی مراسم افتتاحیه نصب کردند که بیش از ۵۰۰ نفر را زیر چتر خود پوشش می‌دهد.

با نزدیک شدن به زمان افتتاحیه برپایی نمایشگاه اندک اندک مهمانان می‌رسند و در اطراف نمایشگاه حفاظت‌ها کمی سنگین‌تر می‌شود و ترددها بیشتر زیر نظر قرار می‌گیرد.

از روز قبل نشست خبری برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی قم در لبنان با حضور مسئولین رسانه‌های مختلف لبنانی از جمله دکتر کحیل شهردار نبطیه و دکتر رعد رئیس فراکسیون الوفاء للمقاومه که در انتخابات اخیر پارلمان لبنان توانست در رتبه نخست انتخاب مردم قرار گیرد برگزار شده بود.

گروهی از نوجوانان با لباس‌های یک فرم خاصی که بیشتر شبیه لباس‌های گروه‌های دانش آموزی خودمان در ایران بود با طبل‌ها و شیپورهایی که به دست داشتند شروع به نواختن کردند.

تعداد دیگری از نوجوانان نیز پرچم‌های لبنان در دست داشتند و به مهمانانی که وارد محل برگزاری مراسم می‌شدند خوش‌آمد می‌گفتند.

در دو طرف محل برگزاری نیز هلال بزرگی که یک سمت آن پرچم ایران و سمت دیگر پرچم لبنان بود، نصب کرده بودند که جلوه خاصی به محل برگزاری این مراسم می‌داد.

رفته رفته که به ساعت ۵ عصر نزدیک می‌شدیم جمعیت در خیابان مرجعیون رو به افزایش می‌رفت که مهمانان ویژه مراسم نیز از راه می‌رسیدند و هر کدام با تشریفات خاصی به محل استقرار هدایت می‌شدند.

حاج محمد رعد نفر اول انتخابات اخیر پارلمان لبنان یکی از مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه بود که در نشست خبری روز گذشته سخنان جالبی در خصوص قم به زبان آورده بود که نشان از شناخت درست شخصیت‌های تراز اول لبنان از یک شهری است که شاید خود قمی‌ها کمتر بدان توجه داشته باشند.

محمد رعد می‌گفت در عظمت شهر قم همین بس که انقلاب اسلامی از این شهر پا گرفته و موجب شد تا در نهایت تحولات عظیمی در منطقه خاورمیانه رغم بخورد.

دیگر مهمان ویژه مراسم افتتاحیه حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان بود که حضورش در این مراسم نشان از با ارزش بودن این رویداد فرهنگی به نام قم در لبنان بود.

چهره‌اش بسیار شبیه سید حسن نصرالله بود و مردم نبطیه علاقه زیادی به او داشتند و دلشان می‌خواست از نزدیک او را ببینند و احوال پرسی کنند.

بخش دیگری از سخنرانی رایزن فرهنگی ایران مربوط به انتخابات لبنان بود و او این پیروزی جبهه مقاومت را به لبنانی‌ها تبریک گفت.

یونس عالی پور معاون امور زائرین استانداری قم دیگر سخنران مراسم بود.

او از ویژگی‌های قم گفت که سالانه بیش از ۲۵ میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند و مسئولان ارشد نظام نیز برای دیدار با مراجع تقلید دائماً در قم حاضر می‌شوند.

او وجود حوزه علمیه قم، جامعه المصطفی العامیه و جامعه الزهرا(س) را از مهمترین مراکز دینی و علمی قم برشمرد وادامه داد: که بیش از صد کشور مختلف دنیا طلبه در قم تحصیل می‌کنند و این از برکات وجود بارگاه منور کریمه اهل بیت(ع) است.

عالی‌پور از آمادگی کامل قم برای افزایش تعاملات بین دو شهر قم و نبطیه خبر داد وافزود: لبنان و شهر نبطیه در خط مقدم مقاومت قرار دارند و بصیرت ویژگی مشترک مردم نبطیه و قم است که مقام معظم رهبری قم را شهر بصیرت نامیدند.

در ورودی نمایشگاه نیز ربان قرمز نصب کرده بودند تا مسئولان پس از قیچی کردن آن، افتتاح رسمی نمایشگاه را اعلام کنند و گویی این سنت در کشور لبنان نیز وجود دارد.

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی قم در لبنان نیز حجت الاسلام سیدهاشم صفی الدین بود که پشت تریبون آمد و در یک سخنرانی نسبتاً طولانی سخنان قابل تأملی بیان کرد.

این مقام ارشد حزب الله لبنان در سخنرانی‌اش به جایگاه ویژه شهر قم اشاره کرد و آن را شهر مراجع بزرگ شیعه برشمرد و گفت که شهر قم شهری عالم پرور است و رهبران انقلاب اسلامی ایران نیز در رأس آنان امام راحل و مقام معظم رهبری از این شهر برخواسته‌اند و در مکتب امام صادق(ع) پرورش یافته‌اند.

هیچ چیز نمی‌تواند ملت ایران را در رسیدن به موفقیت‌ها مانع شود

حجت الاسلام صفی الدین همچنین این را هم گفت که قم فقط جنبه فرهنگی ندارد و در عرصه سیاسی نیز سابقه طولانی دارد و در حقیقت انقلاب اسلامی از این شهر حرکت خود را با رهبری امام راحل آغاز کرد.

او می‌گفت که باید قم را بشناسیم چرا که قم تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و اینگونه رویدادها می‌تواند توجه ما را به این شهر بیشتر معطوف کند.

او به کنار گذاشتن توافق نامه برجام هم اشاره کرد که هیچ چیز نمی‌تواند ملت با عزت ایران را در رسیدن به موفقیت‌ها مانع شود کما اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ملت ایران در تحریم‌ها به سر می‌بردند.

پس از پایان سخنرانی حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان، به رسم یادبود و تقدیر تندیس‌هایی به دست‌اندرکاران برپایی هفته فرهنگی قم در لبنان اهدا کرد که یونس عالی‌پور معاون امور زائرین استانداری و حسن مالکی نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم از جمله آنها بودند.

نوبت به قیچی زدن ربان نمایشگاه شد جمعیت زیادی تجمع کرده بودند تا پس از افتتاح خود را به نمایشگاه برسانند.

سید هاشم صفی الدین با قیچی کردن ربان نمایشگاه آن را افتتاح کرد و دختر شهید لبنانی که گل در دستش داشت و در ابتدای ورودی نمایشگاه ایستاده بود با خواندن دکلمه‌ای به او و دیگر مهمانان خیرمقدم گفت.

جمعیت دیگر وارد نمایشگاه شده بودند و حجت الاسلام صفی الدین به همراه سفیر ایران در لبنان از اولین غرفه که کارگاه ساخت ضریح و نمایشگاه عکس حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها بود دیدن کردند که برای او جالب بود وقتی حمید آزادگان مسئول غرفه و از دست‌اندرکاران ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) به او گفت که ساخت این ضریح ۶ سال در قم به طول کشید و در طی ۴۰ روز با گذر از شهرهای مختلف ایران به کربلا منتقل شد و در حرم سید الشهدا(ع) نصب شد.

این عضو ارشد حزب الله لبنان وقتی از نمایشگاه عکس حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دیدن کرد به امیر حسامی نژاد عکاس این آثار گفت که ۳۰ سال است به زیارت کریمه اهل بیت(س) نیامدم اما با دیدن این تصاویر یک زیارت از راه دور رفتم.

سید هاشم به همراه سفیران ایران در لبنان غرفه‌های دیگر را بازدید کردند و به دلیل ازدحام جمعیت و تداخل با وقت اذان مغرب شرایط برای ادامه بازدید فراهم نشد.

هفته فرهنگی - اقتصادی قم در لبنان اتفاق مبارکی است که موجب تقویت ارتباطات فرهنگی بین این دو شهر که مشترکات فرهنگی زیادی دارند نیز می‌شود و این نمایشگاه تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در فضای نمایشگاهی بیش از ۴ هزار مترمربع در مجتمع ریفولی ادامه دارد.

او به همراه محمد رعد و تنی دیگر از مقامات لبنانی و همچنین مسئولان ایرانی از جمله دکتر فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و دکتر شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و دیگر شخصیت‌های نظامی و نمایندگان ادیان دیگر از جمله مسیحیت در صف اول مراسم نشستند.

مجری پس از خیر مقدم گویی با صدای رسا و پرطنین عربی، متنی در وصف شهر قم خواند و اعلام برنامه کرد و از آقای پروانه قاری ممتاز قمی خواست تا برای تلاوت قرآن به جایگاه بیاید.

قاری نیز در بخشی از تلاوتش سوره فتح را خواند که بی‌مناسبت با پیروزی اخیر جبهه مقاومت اسلامی لبنان در انتخابات پارلمان این کشور نبود.

پس از آن سرود ملی دو کشور نواخته شد و همه به احترامش ایستادند.

در میان برنامه‌ها نیز پرچم‌های ایران و لبنان در بین جمعیت پخش می‌شد و لبنانی‌ها با افتخار این پرچم‌ها را در دست می‌گرفتند.

اکثر جمعیت شهر نبطیه لبنان، شیعه هستند اما در گوشه و کنار جمعیت برخی از زنان و دختران نیز دیده می‌شوند که از حجابشان می‌شود فهمید ممکن است اهل سنت و یا مسیحی مذهب باشند اما آن‌ها هم برای شرکت در این مراسم خود را به خیابان مرجعیون رسانده بودند.

برخی از حاضرین نیز با خانواده‌هایشان در این مراسم حاضر شدند و به دقت به سخنرانی‌ها گوش می‌دادند و چندین بار برای تأیید کلام سخنرانان گاهی دست می‌زدند و گاهی هم صلوات می‌فرستادند و نکته جالب توجه این بود که تا آخر مراسم حضور داشتند و نظم خاصی بر مراسم حاکم بود.

دکتر محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان همان‌که برای اولین بار پیشنهاد برپایی این هفته فرهنگی را از دو سال قبل مطرح کرده بود سخنران بعدی مراسم بود.

او سخنرانی‌اش را مکتوب کرده بود و با طنین رسا آن را می‌خواند؛ از واژه تقدس سخن به میان آورد که گاهی برخی بلاد به دلیل حضور انسان‌های مقدسی واژه مقدس به خود می‌گیرند همانند سرزمین کربلا و نجف و دلیل اینکه قم را نیز مقدس می‌نامیم به خاطر آن است که بارگاه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه (س) در این شهر است و به همین واسطه در طول تاریخ قم محل مراجعه علما و بزرگان دینی بوده و در نهایت سبب شکل‌گیری حوزه علمیه قم، محلی برای تحصیل کسانی که می‌خواهند در دین تفقه کنند شده است.

انتهای پیام/ح

آغاز همکاری مشترک بین دو شهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.