سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حق‌شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

خروج آمریکا از برجام باعث تحقیر جایگاه اروپا شده است

عضو شورای حزب اعتماد ملی گفت: با خروج آمریکا از برجام جایگاه اروپا تحقیر شده و آن دست کم گرفتن امضای مقامات اروپایی است.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: برجام معاهده‌ای بین المللی است که مابین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یک طرف ماجرا به تمامی اصول، عهد و پیمانی که با جامعه جهانی بسته بود پایبند ماند، افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر فنی تاکنون ۱۱ مرتبه بازرسی داشته و در تمامی گزارش‌ها نیز عدم تخطی ایران را اعلام کرده است.

حق‌شناس تصریح کرد: ۵ کشور‌ دیگر طرف برجام باید برای حفظ این معاهده  بیش از پیش تلاش کنند و نباید اجازه دهند آمریکایی‌ها به عنوان یکی از امضا کنندگان این پیمان به طور یک جانبه بدون هیچ دلیل فنی و حقوقی خارج شوند.

عضو شورای حزب اعتماد ملی افزود: یکی از وظایف کشورهای امضا کننده برجام  غیر از اعلام مواضع رسمی باید خروج آمریکا از برجام را به صورت حقوقی پیگیری کنند، وگرنه پس از این هیچ پیمانی در جهان پایدار باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا ممکن است فردا همانند برجام از دیگر پیمان‌ها خارج شود و این موضوع صلح و ثبات امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد، تأکید کرد: ما به سمت یک آنارشیسم بین المللی پیش می‌رویم و جهان ممکن است وارد روندی بازگشت ناپذیر شود.

حق‌شناس با بیان اینکه اگر جنگ‌های بزرگ جهان را مرور کنیم، از چنین بی توجهی‌ها به وقوع پیوسته است، ادامه داد: بی‌توجهی جامعه جهانی به توسعه طلبی‌های شخصی مانند هیتلر نتیجه بسیار اسفناکی را برای آ‌نها به جای گذاشت.

عضو شورای حزب اعتماد ملی بیان کرد: ۵ کشور امضا کننده برجام غیر از آمریکا باید حداکثر تلاش خود را برای حفظ و ثبات صلح جهانی انجام دهند.

وی تأکید کرد: بیش از ایران، اروپایی‌ها هستند که از خروج آمریکا از برجام متضرر می‌شوند و امروزه بخش خصوصی و سرمایه گذار اروپایی‌ها در معرض تهدید هستند.

حق‌شناس تصریح کرد:  ضرر خروج آمریکا از برجام برای اروپا کمتر از ایران نیست. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها برای حفظ برجام مصمم هستند؛ امروز  جایگاه اروپا تحقیر شده و آن دست کم گرفتن امضای مقامات اروپایی است.

وی تصریح کرد: هزینه‌های خروج آمریکا از برجام تنها بین ایران و کشور‌های اروپایی تقسیم نمی‌شود بلکه به خود آمریکایی‌ها نیز برمی‌گردد.

حق‌شناس با اشاره به اینکه عملکرد تیم کارشناسی ایران و مذاکرات کنندگان ما بسیار مثبت بوده است، تأکید کرد: گفته‌های ترامپ و اطرافیانش مبنی بر اینکه برجام به ضرر آمریکا بوده است، بیان کننده توانمندی طرف ایرانی است.

عضو شورای حزب اعتماد ملی تأکید کرد: طرف ایرانی باید پافشاری لازم را برای حفظ برجام حتی بدون آمریکا انجام دهد. باید بخشی از هزینه‌های خروج آمریکا از برجام بین کشورهای حاضر در این معاهده  تقسیم شود، نباید تمام هزینه‌ها را طرف ایرانی پرداخت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.