سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الاخبار در گزارشی تحلیل کرد؛

علل پنهان پایداری افسانه‌ای یمنی‌ها در رویارویی با ماشین جنگی متجاوزان چیست؟

ائتلاف متجاوزان به یمن با وجود تلاش‌های فراوان، هنوز پس از سال‌ها نتوانسته‌ است به آرزوی خود برسد و یمنی‌ها را به زانو درآورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مطلبی نوشت: بیش از سه سال بمباران و محاصره و گرسنه نگه‌داشتن برای به زانو در آوردن یمنی‌ها و مجبور کردن آنان به تسلیم ناموفق بوده است. قابلیت پایداری (که به عوامل وراثتی و معنوی و مادی مرتبط است) ویژگی غالب در یمن است و قبایل و اقشار مختلف اجتماعی این کشور به اعزام نیرو به جبهه‌ها بدون آنکه خوف و ترس و تردیدی داشته باشند، ادامه داده‌اند.

در ادامه این مطلب آمده است: شاید آنچه ملت یمن در معرض آن قرار دارد در دوره معاصر و بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی و در صدر آنان سازمان ملل متحد، شدیدترین اقدامات علیه این ملت باشد. اما تعداد اندکی از کشور‌ها و ملت‌ها با آنچه که یمنی‌ها با آن روبرو شده‌اند، مواجه بوده‌اند.

آنچه یمنی‌ها با آن مواجه هستند در میان تنها گذاشتن ملت یمن و توطئه و خیانت دور و نزدیک صورت می‌گیرد. یمنی‌ها در هر مرحله از کشتار‌ها و جنایاتی که علیه آنان صورت می‌گیرد از میان آوار‌ها و خرابه‌ها سر بر می‌آورند و علامت پیروزی و به چالش کشیدن متجاوزان و امید به آینده بهتر را که در آن سلطه آل سعود نباشد نشان می‌دهند. آنان با این پافشاری و با در اختیار داشتن فنون و تاکتیک‌های نظامی یک مکتب جدید در جهان و الگویی به وجود آورده‌اند که تاریخ از آن پیروی خواهد کرد.

اگر بخواهیم علل پنهان این پایداری افسانه‌ای را خلاصه کنیم به شرح زیر است:
۱-ماهیت قبیله‌ای یمن که دارای عادات و سنت‌هایی است که در آن قدرت و استواری زیادی نهفته است با علم به اینکه قبایل حدود ۸۵ درصد ساکنان یمن را تشکیل می‌دهند و قبایل در طول تاریخ در شکل‌گیری دولت‌ها و حمایت از انقلاب‌های ضداستعماری نقش تاریخی داشته اند. این نقشی است که در این رویارویی نیز ظهور و بروز پیدا کرده است و قبایل مؤلفه اصلی کمیته‌های مردمی در جبهه‌های نبرد در کنار ارتش هستند.

افزون بر این، ماهیت جغرافیایی ناهموار یمن و کثرت کوه‌های صعب‌العبور و اراضی پهناور باعث شده است یمنی‌ها سرسخت و مقاوم بار بیایند و به دشواری‌ها و تحمل کردن سختی‌ها عادت کرده باشند و همین موضوع نیز در رویارویی با تجاوز، ظهور و بروز یافته است تا جایی که می‌توان گفت بهره‌برداری بهینه از ناهمواری‌های جغرافیایی در تاکتیک‌های انعطاف‌پذیر و همواره در حال تغییر نظامی در ارتقای سطح چالش بین ارتش و کمیته‌ها از یک طرف و مهاجمان و همپیمانان محلی‌اش در طرف دیگر، یک پایه و اساس قلمداد می‌شود.

۲- وحدت و انسجام ملی در رویارویی با تجاوز. با وجود تلاش‌های تبلیغاتی کشور‌های عرب خلیج (فارس) برای آنکه به «انصارالله» و ارتش یمن رنگ و بوی مذهبی بدهند، یمنی‌ها با قبایل و احزاب و مذاهبشان در رویارویی با ماشین جنگی «ائتلاف» که نتوانسته است آنان را به جز در موارد نادری دچار تفرقه کند، متحد شده‌اند. این وحدت را در تحولات در مناطق درگیری به ویژه در سواحل غربی می‌توان دید؛ جایی که قبایل «تهام» در نبرد در کنار «انصارالله» هستند و نیز در استان تعز که بزرگترین تجمع مذهب شافعی در آنجاست و ساکنان تعز در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌جنگند و همچنین در فعالیت‌های ضد تجاوز شرکت می‌کنند؛ می‌توان مشاهده کرد تا جایی که ناظران نمی‌توانند بین تظاهرات در صعده و تعز از نظر کثرت حضور مردم و شعار‌ها نمی‌توانند تفاوت قائل بشوند.

همین موضوع بر سایر استان‌ها نیز مطابقت دارد و مردم با مذاهب و گروه‌ها و قبایلشان با وجود تلاش‌های مکرر کشور‌های عرب خلیج (فارس) برای نفوذ به بافت اجتماعی و بهره برداری از فقر و تهیدستی شهروندان در کنار هم هستند. همچنین یمنی‌ها همواره اهتمام دارند که در میدان‌ها حضور یابند و پشت رهبری سیاسی متحد باشند و با رهبری سیاسی در آگاهی و رویارویی و مخالفت با سازش همراه هستند و با وجود کاهش سطح توسعه در یمن، اما نسبت قابل توجهی از یمنی‌ها آموزش دیده و فرهیخته هستند و همین بر قدرت یمنی‌ها و آگاهی آنان تأثیر مثبتی داشته است علاوه بر اینکه آنان به خودشان به عنوان یکی از بنیانگذاران قدیمی‌ترین تمدن‌های منطقه افتخار می‌کنند و آن‌ها با هرگونه قیمومیت خارجی بر یمن کاملا مخالفند.

۳- اشتیاق به آزادی و رسیدن به استقلال کامل و دارا بودن حق حاکمیت و امید به اینکه یمن جایگاه طبیعی خودش را پیدا و نقش طبیعی‌اش را در منطقه ایفا کند و به آرمان‌های امت به ویژه آرمان فلسطین که یمنی‌ها به آن پافشاری می‌کنند و بر احیای آن علاقه‌مند هستند بی‌تفاوت نباشند. به همین سبب با وجود شرایطی که خود یمنی‌ها دارند به مناسبت‌های مختلف از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند.

همه این عوامل باعث شده است کشور‌های «ائتلاف» (متجاوز به یمن) نه تنها نتوانند به اهداف راهبردی خود در تجاوز به یمن دست پیدا کنند بلکه عربستان از یک کشور قوی و امن به یک کشور ناتوان و شکست خورده و با امنیت کمتر از گذشته تبدیل شود. عربستان هرقدر هم که در تشدید اقدامات نظامی بکوشد و برای کشتن رهبران ملت یمن و تعرض به آنان تلاش کند باز هم نمی‌تواند به خواسته‌اش برسد و در برابر اراده نبرد و قدرت به چالش‌طلبی یمنی‌ها ناتوان باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

گزارش الاخبار از علل شکست سعودی‌ها و همپیمانانشان در یمن

برچسب ها: یمن ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ملکوت
۱۴:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر ال سعود وهابی این نشانه تاریخ گذشته ال سعود نشان میدهد که رو به سرنگونی هست مانند صدام .
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ برآل سعود