سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تضمین اروپا، عمل به تعهداتش در برجام است

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: تضمین اروپایی‌ها برای حفظ منافع ما در برجام باید اجرایی شدن تعهدات آنها باشد.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تضمین اروپایی‌ها برای حفظ منافع ما در برجام، گفت: ما در این مورد نباید فقط به آنچه که روی کاغذ می‌نویسند اکتفا کنیم، بلکه باید به اجرایی شدن تعهدات توجه کنیم.

دبیرکل حزب اسلامی کار تأکید کرد: طبق آنچه که قبلا اتفاق افتاده، اروپایی‌ها چندان فعالیت اقتصادی با ما نداشتند و مرتب می‌گویند ما نگران آمریکا هستیم، اگر می‌خواهند در برجام بمانند دیگر نباید نگران اقدامات آمریکا باشند و باید به صورت جدی با ما همراهی داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در موضوع برجام می‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد، گفت: هرچیزی در دنیای سیاست احتمال دارد و در آن باید پیش‌بینی‌های متعددی صورت گیرد و همه احتیاط‌های لازم در نظر گرفته شود. ما باید همه احتمالات را در نظر بگیریم که آیا اروپا واقعا قصد ماندن در برجام را دارد یا بخشی از یک بازی سیاسی است و در این زمینه باید راستی‌آزمایی انجام شود.

 کمالی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: از زوایای مختلفی می‌توان به این موضوع نگاه کرد، با توجه به اینکه ماهیت فکری رئیس جمهور آمریکا اقتصادی است، تصور می‌کنم او بیشتر به منافع اقتصادی خود نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: اقداماتی که دولت آمریکا انجام می‌دهد در واقع بیشتر جنبه ارسال پیام به کشورهای نفت‌خیز منطقه را دارد، چرا که آمریکا براساس تبلیغات ساختگی و دروغین خود از سال‌ها پیش ایران‌هراسی را در دستور کار قرار داده است.

دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: آمریکایی‌ها در تبلیغات خود ایران را نوعی تهدید برای کشورهای منطقه نشان می‌دهند، اما اکنون باید این سوال به صورت جدی مطرح شود که آیا ایران تاکنون کشوری را مورد تهاجم قرار داده است؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است، چرا که در قرون گذشته ایران هیچ‌گاه به کشوری حمله نکرده و همیشه از خود دفاع کرده است.

کمالی اضافه کرد: اگر اکنون ایران به کشورهایی همچون عراق و سوریه کمک مستشاری می‌دهد، به این دلیل است که دولت‌های قانونی آن کشورها این درخواست را کرده‌اند و خود آن کشورها هم مورد هجوم واقع شده‌اند، بنابراین نقش ایران در منطقه تخریبی و تهاجمی نیست. اگر ایران تسلیحاتی هم دارد مثل همه کشورهای دنیا ابزار دفاعی را برای خود در نظر گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در مورد مسئله هسته‌ای ایران راستی‌آزمایی‌هایی را انجام داده‌اند، گفت: تمام زوایای فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و دائما کنترل می‌شود، لذا اگر رئیس جمهور اسرائیل یا آمریکا می‌گویند ایران به سمت سلاح هسته‌ای گام بر می‌دارد و این را دلیل تحریم‌ها عنوان می‌کنند، قطعا بهانه است.

کمالی اظهار کرد: در حقیقت آمریکا خروجش از برجام را به عربستان و چند کشور مرتجع منطقه فروخته و کاسب‌کارانه رفتار می‌کند. همه می‌دانند که ترامپ در جایگاه یک رئیس جمهور اقتصادی است و صاحب‌نظر سیاسی نیست و اندیشمندان آمریکایی هم معتقدند که این موقعیت فعلی آمریکا برای آنان مطلوب نخواهد بود و به تعارض با دیگر کشورها منجر خواهد شد.

وی بیان کرد: آمریکا در شرایط فعلی به حفظ موقعیت خود در اقتصاد بین‌المللی نیازمند است و این جایگاه به وسیله چین و هند تهدید می‌شود، بنابراین به نفع آمریکا نیست که وارد چنین بازی‌هایی شود. ترامپ این روش را برای کسب درآمد و منافع اقتصادی انتخاب کرده و آن، این است که از کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه اخاذی کند، البته قطعا این روش صحیح نیست و چهره آمریکا را به عنوان کشوری باج‌گیر معرفی می‌کند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به اعلام کشورهای اروپایی مبنی بر ماندن در برجام، افزود: اگر این رویکرد اروپایی‌ها صادقانه باشد، قطعا آمریکا در انزوای سیاسی قرار می‌گیرد و خروج از برجام شکست بزرگی برای ترامپ تلقی خواهد شد. خروج آمریکا از برجام در حقیقت زیرپا گذاشتن تعهدی بین‌المللی است و باید صبر کرد و دید که آیا اروپایی‌ها راست گفته‌اند یا اقدامات آنان هم بخشی از یک نمایش بوده است.

کمالی اضافه کرد: اگر اروپا صادقانه رفتار کند، آمریکا نمی‌تواند اهدافش را پیش ببرد و کافی است ایران سیاست‌های پولی و بانکی خود را به شکل صحیحی تنظیم کند و از منابع پولی اروپایی بیشتر بهره بگیرد. این رفتار سیاسی ترامپ به گونه‌ای بوده که رقبای او در سطح بین‌الملل وارد گفتمان جدیدی شده‌اند و جهان به سمت یک دوقطبی جدید گام بر می‌دارد، البته حرکت این دوقطبی کند و غیرمحسوس است.


انتهای پیام/

خروج آمریکا از برجام باعث تحقیر جایگاه اروپا شده است

برچسب ها: برجام ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهترین دفاع حمله اس اگه مرتب تهدیدشون میکردیم از برجام خارج میشیم الان اونا اینطوری رفتار نمیکردن
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسنت
حسن ازساوجبلاغ
۰۸:۲۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اولین گام راستی آزمایی اروپا،عمل به قرارداد هواپیماهای بوئینگ است.