سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

23 سال چشم انتظاری برای بهره برداری از یک جاده ملی

جاده ملی دهدشت-پاتاوه از مهم ترین محورهای ارتباطی کشور است که درسال 1373با سفر مقام معظم رهبری به یاسوج عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  جاده ملی دهدشت-پاتاوه از مهم ترین محورهای ارتباطی کشور است که درسال 1373با سفر مقام معظم رهبری به استان عملیات اجرایی آن آغاز شد.

این جاده که 136 کیلومتر طول دارد حد فاصل شهرهای پاتاوه و دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است و نقطه اتصال جاده سراسری تهران-بنند امام خمینی محسوب می شود.با بهره برداری از این جاده فاصله مرکز کشور به استان های جنوبی 200 کیلومتر کاهش می یابد.

مهمترین امتیاز این جاده برای استان کهگیلویه وبراحمد خروج 400روستا در این استان از بن بست است.جاده ایی که اگر به بهره برداری برسد، تاثیر بسیار شگرفی در رونق اقتصادی بسیاری از روستاهای واقع شده در محدوده آن خواهد داشت.

از دیگر نقاط مثبت این جاده، بکارگیری 10هزار نیروی متخصص و عادی در طول دوران ساخت آن است، نیروهایی که حدود 90درصد آن بومی هستند.

 

کوهستانی بودن و کمبود اعتبار سد راه افتتاح این جاده

اینطور که مسئولان می گویند کوهستانی بودن و کمبود اعتبار از مهمترین دلایل تاخیر در بهره برداری از این جاده ترانزیتی است.

فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ،ازیاسوج می گوید: سخت گذر بودن مسیر احداث جاده،حجم خاکبرداری وخاک ریزی و حفر 12 دهنه تونل و احداث 16 دستگاه پل بزرگ در کنار کمبود اعتبار موجب شده ساخت این جاده تاکنون23 سال بطول بیانجامد.

تاکنون 500 میلیارد تومان برای ساخت این جاده هزینه شده و افزون بر 500میلیارد تومان برای ساخت این جاده ملی هزینه شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اعلام این خبر می گوید: برای اتمام این طرح بزرگ به 80میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 فیلی اذعان کرد: حدود 60میلیارد تومان از این منابع تامین شده است.

گفته های معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد درباره مبلغ مورد نیاز در حالی 80 میلیارد تومان عنوان می شود که  پوزش فرماندار کهگیلویه رقم مورد نیاز برای افتتاح این جاده را 200 میلیارد تومان برشمرده است.

جاده ملی دهدشت-پاتاوه سال آینده بطور کامل زیر بار ترافیک می رود

هرچند در خصوص میزان مبلغ مورد نیاز برای تکمیل این جاده اختلاف نظر وجود دارد اما مسئولان متولی خبر از افتتاح این محور ارتباطی در سال آینده می دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  می گوید: از 163 کیلومتر طول این جاده تنها 63کلیومترآن باقی مانده است.

علیمردانی اضافه کرد: از 63کیلومتر باقی مانده نیز 23کیلومتر آن به مرحله آسفالت رسیده وبقیه در حال خاکبرداری است.

فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم با بیان اینکه این جاده در مجموع دارای چهار قطعه است و قطعات اول ،دوم وچهارم هم اکنون به زیر بار ترافیک رفته است، گفت:63 کیلومتر باقی مانده مربوط به قطعه سوم است و 75 درصد پیشرفت کاری دارد.

پوزش فرماندار کهگیلویه هم با تایید گفته های معاون عمرانی استاندار وهمچنین مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در خصوص میزان پیشرفت قطعه باقیمانده به صراحت اذعان می کند که قطعه سوم این جاده سال 98 زیر بار ترافیک می رود.

 

آیا 23سال انتظار مردم در سال 98 پایان می یابد

و در آخر سوال اینجاست که  با توجه به اینکه نزدیک ربع قرن از آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ راهسازی می گذرد آیا با توجه به وعده مسولان می توان سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم؟؟ و آیا می توان بالاخره شاهد بهره برداری از جاده ایی باشیم که هم قرار است حلقه اتصال استان های شمالی به جنوب کشور باشد و هم موجب شکوفایی اقتصادی استان کهگیلویه وبویراحمد گردد.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.