سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسانه‌ها باید مطالبه‌گر خواسته‌های به‌حق مردم سیستان باشند

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: رسانه‌ها باید مطالبه‌گر خواسته‌های به‌حق مردم سیستان باشند تا با برانگیختگی ذهنی مسئولان استانی و کشوری بخشی از مشکلات موجود مرتفع شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  سردار معروفی فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان با اشاره به آغاز به کار همایش پیشرفت پایدار سیستان اظهار داشت: رسانه‌ها باید مطالبه‌گر خواسته‌های به‌حق مردم سیستان باشند تا با برانگیختگی ذهنی مسئولان استانی و کشوری بخشی از مشکلات موجود مرتفع شود. در موضوع کاهش مشکلات مردم شمال استان خود مردم نیز به نحوی نقش دارند. همچنین نخبگان و اندیشمندان جامعه نیز در این راستا وظایفی دارند.

سردار معروفی گفت: دشمن با رصد اقتدار، آمادگی، هوشیاری و دقت نیرو‌های مسلح جرات ورود به ایران را ندارد.

وی در ادامه به برگزاری دو همایش ملی در روز‌های آینده در زاهدان اشاره کرد و افزود: دو همایش در پیش است، نخست اجلاسیه تبیین حمایت از شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی که ۲۴ اردیبهشت در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان برگزار می‌شود. مشابه این همایش در قالب کوچک‌تر در شهر‌های زابل، ایرانشهر و چابهار نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همایش دوم در ۲۵ اردیبهشت با عنوان "شبانان و گله‌داران، نماد تولیدکنندگان ایرانی" برگزار می‌شود. به‌واقع عشایر زحمت‌کش و مخلص ما تولیدکنندگان واقعی کشور هستند و در جامعه ما نانشان را از بازویشان می‌خورند. پاک‌ترین و زحمت‌کش‌ترین مردم ایران هستند.

سردار معروفی تصریح کرد: درباره تبیین حمایت از کالای ایرانی باید به بحث محتوایی برگردیم و نظر مراجع و علمای مختلف را در این زمینه واکاوی کنیم. این شعار سلسله‌ای برگرفته از تربیت دینی است. بنا به گفته امام خمینی اگر یک امر ناقص داشته باشیم بهتر است از این‌که برای داشتن یک امر ناقص جلوی بیگانگان دست دراز کنیم.

رهبر انقلاب شعار ۱۱ سال را "اقتصادی" تعیین کردند

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: حمایت از کالای ایرانی بحث عزت و آبروی مسلمانان است. اما تعامل یک بحث دیگری است، موضوع تعامل با دنیا فقط تعامل با آمریکا و اروپایی‌ها نیست بلکه ما در دنیا بیش از ۱۸۰ کشور داریم.

وی ادامه داد: ۲۸ سال نام‌گذاری سال‌ها را در دوران پربرکت حیات ولایتی مقام معظم رهبری داریم که در این مدت ۱۱ سال است نام‌گذاری‌ها گرایش اقتصادی دارد. این نشان می‌دهد رهبری نگاه دقیقی نسبت جنگ اقتصادی قدرت‌های استکباری نسبت به ایران دارد. حوزه، حوزه جنگ اقتصادی و معیشتی است.

معروفی خاطرنشان کرد: دشمن جرات ورود به کشور ما را ندارد، چون محاسبه‌گر است، اقتدار، آمادگی و هوشیاری و دقت نیرو‌های مسلح را می‌بیند، اما دشمن درصدد چیست؟ حوزه، حوزه جنگ اقتصادی است. برای مقابله با طراحی‌های دشمن باید برنامه‌های از پیش تعیین شده داشت.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه داشته باشیم برای همین باید در حوزه کوتاه‌مدت در بخش‌های مختلف به فکر معیشت مردم باشیم چراکه اگر به فکر راهکار مناسب نباشیم در آینده با مشکل فاصله طبقاتی شدید روبه‌رو می‌شویم.

وی حمایت از کالای ایرانی را راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و افزود: باید در این زمینه رویکرد نظری و فکری داشته باشیم تا ذهنیت نسبت کالای ایرانی را عوض کنیم. چرا به سمت کیفی سازی نرویم؟ چرا سیستم نظارتی خود را قوی نکنیم؟ باید به این مسائل توجه کنیم.

زمان جنگ فشنگ نداشتیم، اما حالا موشک نقطه زن داریم

معروفی گفت: کشوری بودیم که در زمان جنگ فشنگ و سیم‌خاردار نداشتیم، اما امروز وقتی در صنایع دفاعی، نانوتکنولوژی، صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای قوی و مستقل شدیم و موشک نقطه زن‌داریم. آیا هنوز نمی‌توانیم در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی نمی‌توانیم خودمان را تقویت کنیم؟ باید برای رسیدن به این هدف نگاه به درون و توانمندی داخلی باشد و مانند کشور‌هایی مثل هند، ژاپن و آلمان که تمام نگاهشان به درون بود، در صنایع مختلف پیشرفت کرد.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: نباید بگذاریم نسل‌های آینده از ما به بدی یاد کنند نباید منابع کشور را هدر دهیم تا مانند دوره قاجار و پهلوی که اکنون مورد سرزنش نسل فعلی قرار می‌گیرد در آینده سرزنش نشویم. باید از تجارب دنیا در زمینه‌های اقتصادی استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه برای حمایت از کالای ایرانی فتوای علما را داریم، افزود: موضوع حمایت از کالای ایرانی باید آن‌قدر در جامعه درونی شود که اگر یک ایرانی با کالای خارجی روبرو شد به حکم شرعی از آن دوری کند.

معروفی ادامه داد: این فتوای مقام معظم رهبری است که می‌فرماید اگر کالای ایرانی وجود داشته باشد، اما افراد کالای مشابه خارجی آن را خریداری کنند به اقتصاد کشور لطمه زده است. البته در این زمینه استثنا‌هایی مانند وارد کردن برخی کالا‌های پزشکی و یا دارو وجود دارد که پای جان انسان‌ها در میان است. چرا باید پول این مملکت خارج شود و در ازای آن کالایی مانند لوازم آرایشی وارد شود که ضرر‌های زیادی هم دارد.

شبانان و گله‌داران؛ نماد تولیدکنندگان ایرانی

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه برای برگزاری تبیین حمایت از کالای ایرانی جلسات زیادی در سپاه برگزار شده است، گفت: حمایت از کالای ایرانی باید الگوی تک‌تک مردم کشور باشد و همه نیازهایشان را از تولیدات داخلی تأمین کنند.

وی در ادامه درباره نخستین همایش "شبانان و گله‌داران؛ نماد تولیدکنندگان ایرانی" اشاره و عنوان کرد: اولین همایش شبانان و گله‌داران به‌منظور بزرگداشت قشر عشایر و زحمتکش کشور ۲۵ اردیبهشت در باغ امام علی با حضور ۴۰۰ نفر از عشایر استان به مدت یک روز در قالب برنامه ملی در سطح استان در فضای باز باغ امام علی در قالب همایش تخصصی و نمایش توانمندی‌های آن‌ها برگزار می‌شود.

معروفی ادامه داد: این همایش با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در این شرایط اقتصادی که روی همه فشار است، اما زندگی عشایر در اوج سادگی و قناعت است. هدف دیگر این همایش معرفی الگوی مصرف تولیدات ایرانی عشایر مانند گوشت و لبنیات و صنایع‌دستی که با مشقت تهیه می‌شود و باید در بازار داخلی و حتی خارجی معرفی شود.

ضرورت توجه به حل مشکل بهداشت و آب عشایر

وی با بیان اینکه باید مشکلات و کمبود‌های عشایر حوزه بهداشت و آب و اقتصاد این قشر از جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: صادق‌ترین انسان‌ها عشایر هستند که در عین نداری تمام دارایی خود را طبق اخلاص می‌گذارند که از بازوی خود نان می‌خورند و پول آن‌ها پاک‌ترین و حلال‌ترین درآمد است.

معروفی خاطرنشان کرد: ارزش‌گذاری به نقش گردان‌های عشایر سیستان و بلوچستان در دفاع مقدس و حتی مقابله به استعمارگران پرتغالی برای پررنگ کردن نقش این قشر در امنیت کشور از دیگر اهداف این همایش است. برجسته کردن وفاداری عشایر به کشور و نظام همان‌طور که امام فرمودند: عشایر از ذخایر انقلاب هستند، یکی دیگر از اهداف این همایش است.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: سپاه ، مدیریت بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.