سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم/ وزارت علوم متولی اشتغال دانشجویان نیست

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بی‌شماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در ادامه دنبال کنید.

سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبق آمار منتشر شده حدود 17/5 درصد بیکار در جمع دانش آموختگان در سال 96 گزارش شده که این آمار در رشته و مقاطع تحصیلی، متفاوت است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به استقبال این وزارتخانه در بحث ورود نخبگان ایرانی به کشور افزود: وزارت علوم از ورود و خدمت نخبگان ایرانی مقیم خارج، به کشور بسیار استقبال می‌کند، هدف ما این است که دانشگاه‌ها بتوانند از نخبگان خارج از کشور در داخل استفاده کنند.

همکاری‌های علمی ایران و اروپا در جهت برنامه‌های افق ۲۰۲۰

 وزیر علوم گفت: ایران از نظر تولید علم طبق شاخص‌های مهم رتبه‌بندی جهان از جمله پایشگاه لایدنس و تایمز، رتبه اول در منطقه و رتبه 16 در جهان را از آن خود کرده است، به طوریکه 18 دانشگاه کشورمان جزء دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

غلامی اضافه کرد: با چنین ظرفیت‌های علمی ایران همواره از همکاری‌های علمی با طرف‌های خارجی استقبال می‌کند.

وی گفت: ایران در زمینه‌های علمی بسیاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، عربی و آفریقایی همکاری می‌کند و همچنین همکاری‌های علمی گسترده‌ای با اتحادیه اروپا برای برنامه‌ افق 2020 دارد.

طرح توسعه دانشگاه تهران به کجا رسید؟

نيلی رئیس دانشگاه تهران گفت:طرح توسعه فیزیکی دانشگاه تهران از دهه 80 در دولت تصویب شده که برای اجرای این طرح 200 میلیارد تومان هزینه لازم است.

وی ادامه داد: امسال سازمان برنامه و بودجه، یک بودجه حداقلی در اختیار دانشگاه قرار داد که امیدواریم محرکی برای شروع برنامه های اجرایی ساخت و ساز این پروژه باشد.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: در واقع محدوده فیزیکی که در ابتدا برای دانشگاه تهران مشخص شده بود از میدان انقلاب آغاز و تا انتهای کارگر شمالی ادامه داشت اما به دلایل مختلف این تقسیم بندی منفک شد، بعدها مسئولان به این نتیجه رسیدند تا بخشی از پیش بینی اولیه را به عنوان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران در نظر بگیرند.

جزئیات جدید ارز دانشجویی

صديقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: پرداخت ارز به دانشجویان بورسیه و دوره‌های کوتاه مدت دانشجویان دکتری داخل، طبق تعرفه مصوب هیئت دولت همانند سابق ادامه دارد.

وی ادامه داد: مدارک دانشجویان پس از بررسی و تائید به شعبات بانک عامل که دانشجویان انتخاب کرده‌اند تحویل می‌شود و این شعبات در قبال معادل ریالی که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند اسکناس ارز را در اختیارشان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دانشجویان متقاضی ارز در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به بانک‌های سامان یا تجارت ارزدریافت کنند.

صدیقی تصریح کرد:مدارک متقاضیان همزمان در سایت وزارت خارجه قرار می‌گیرد، خوشبختانه سازمان امور دانشجویان و بانک عامل به این سایت دسترسی دارند و نیاز به تائید حضوری دانشجو نیست، در همین راستا براساس تائید ما، بانک عامل این پرداخت را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر 15 هزار دلار شهریه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که این شهریه ها به دانشگاه محل تحصیل دانشجو به صورت حواله ارسال می شود.

تصویب سیاست های فرهنگی حمایت از کالای ایرانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه گذشته قرار شد که سیاست‌های حمایت از کالای ایرانی برای ارائه در صحن شورا تدوین شود که در جلسه امروز این سیاست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مخبر دزفولی گفت: در زمینه اقداماتی که در بخش‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بخش گوناگون آموزشی دیگر باید صورت پذیرد و همچنین برای بخش‌های علمی و فناوری کشور مواردی در جلسه امروز به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه تاکید بر تقویت هویت ملی از اهم محور‌های مورد اشاره در جلسه بود، گفت: باورمند کردن مردم به مصرف کالای ایرانی زمانی اتفاق می‌افتد که تقویت هویت ملی یک جریان مستمر در اقشار مختلف شود و آن زمان است که مردم برای خرید کالای ایرانی تعصب خواهند داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تقویت احترام به پرچم ملی، سرود ملی و حمایت از آن در مدارس از دیگر پیشنهاد‌های ارائه شده برای تقویت هویت ملی بود.

وزارت علوم متولی اشتغال دانشجویان نیست

غلامی وزير علوم گفت: به دلیل اینکه درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان آموزشی بیکار هستند، ما همواره باید به موضوع آموزش هدفمند دانشجو توجه کنیم، البته ما متولی اشتغال دانشجویان نیستیم اما هیچگاه به اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هم بی‌توجه نبوده‌ایم؛ یک تفکیک و دسته‌بندی صورت گرفته است تا به موضوع فارغ‌التحصیلان بیکار با یک دید نگاه نکنیم.

وی افزود: بخش اصلی این مجموعه دارندگان مدرک کارشناسی هستند کمتر از این درصد دارندگان مدرک کاردانی که همین امر نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان با مدرک کاردانی در اشتغال موفق‌تر بوده‌اند، متاسفانه قسمت اعظم دارندگان مدرک کارشناسی که بیکار هستند از فارغ‌التحصیلان دختر هستند که طبیعی است؛ زیرا این افراد جزء فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شوند، اما به دلایلی وارد بازار کار نشده‌اند؛ رشته تحصیلی آن‌ها بازار کاری برای زنان فراهم نکرده است یا خودشان ترجیح داده‌اند، در بیرون از خانه کار نکنند، وقتی به نتایج این دسته‌بندی توجه می‌کنیم مشاهده می‌شود نتایج چندان ناامید کننده نیست، با این وجود ما باید به ساماندهی و کنترل کمی و کیفی واحد‌های آموزشی و اشتغال فارغ‌التحصیلان توجه داشته باشیم، نگاه به رشته‌های میان رشته‌ای یکی از این راهکارهاست.

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر روابط بین المللی دانشگاه‌ها ندارد

معتمدی گفت: ترامپ ارزشی برای برجام قائل نبود و همیشه دنبال بهانه ای است که کاملا از اجرای آن سرباز زند تا در عمل برجام را از بین ببرد و بعد ایران را مقصر معرفی کند؛ یا اینکه ترامپ فکر می‌کند ایران با این مسائل زیر فشار می رود اما باید بگوییم دولت آمریکا سخت در اشتباه است.

معتمدی بیان کرد: خوشبختانه در کشور استعدادهای خوب داریم و حتی در منطقه ای هستیم که جایگاه و محوریت ارزنده‌ای برای ما قائل هستند به همین دلیل به علت جایگاه مطلوب کشورمان، به ما نیاز دارند؛ در تحقیقات علم و فناوری مشکلی نداریم

وی از قراردادهای این دانشگاه با دانشگاه های اروپایی خبر داد و گفت: اصلا این موضوع روابط و قرارداهای ما را با دانشگاه های اروپایی تحت الشعاع قرار نمی دهد به طوری که هفته گذشته هم دیداری با کشور سوئیس داشته ایم و این موضوع هم در آن جلسه مطرح شد و طرف مقابل این موضوع را مهم ندانست.

مردم دلبسته برجام نبودند که حالا از نقض آن بترسند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مگر ما تاکنون چه کار می‌کردیم که محتاج آمریکایی‌ها بودیم؟؛ مردم و کشور ما زندگی خود را بی‌توجه به دشمنی‌های آمریکا ادامه می‌دهند، ایران با اقتدار رو به جلو در حرکت است ما جزء کشورهای برجسته در زمینه علم و فناوری هستیم؛ هیچ گاه علم و فناوری را نمی‌توان به زور از یک کشور گرفت؛ امروز دنیا، دنیای زور نیست و با زور نمی‌توان هیچ کشوری را مخصوصا ایران تسلیم کرد، مردم ایران راه خود را پیدا کرده‌اند ما مشکلات خود را به حول قوه الهی پشت سر می‌گذاریم؛ عموم مردم از ابتدا دلبستگی به برجام نداشته‌اند و ترسی هم از نقض آن ندارند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خپ وقتی نمی توانید به فارغ التحصیلان اشتغال ایجاد کنید
این خسارت بزرگ از جیب ملت ایران می رود و منابع و وقت کشور به هدر می رود!!!