سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبر خوش برای مبتلایان به مشکل‌های پوستی؛

دستگاهی فوق العاده برای ترمیم زخم‌های پوستی ساخته شد + تصاویر

زخم‌های پوستی می‌توانند سبب عفونت و مرگ افراد شوند، اما فناوری جدید نوید درمان سریع و بدون عارضه جانبی را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان به تازگی نوعی چاپگر سه بعدی تولید کرده اند که هرسه لایه پوست بدن انسان (درم، اپیدرم و هیپو درم) را به شکل سه بعدی چاپ و در محل مورد نظر پزشک به بافت اصلی پوست پیوند می‌زند.

در این چاپگر گرافت‌هایی وجود دارد که می‌تواند زخم‌های عمیق در تمام لایه‌های پوستی را درمان کند، این روش بسیارسریع، بدون عارضه جانبی و ارزان‌تر از روش‌های پیوند پوست و سایر شیوه‌های رایج ترمیم پوست است که این روز‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


آسیب دیدن پوست که بر اثر بیماری‌های مختلف رخ می‌دهد می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و سبب ورود عفونت‌ها به بدن و مرگ فرد شود؛ آسیب پوستی بر اثر عامل‌های مختلفی از جمله سوختگی، سمی شدن خون، تروما و جراحت پوستی، رشد برخی باکتری‌ها و مرگ سلول‌های پوستی، مننژیت، آکنه، قارچ‌های پوستی و مواردی از این دست رخ می‌دهد.


این چاپگر پوستی به وسیله دانشمندان دانشگاه تورنتو ساخته شده است و می‌تواند بافتی نرم و یک پارچه ازسه لایه اصلی پوست بدن انسان را چاپ کند.

از جمله ویژگی‌های این چاپگر، تولید لایه پوستی جدید در بازه زمانی کمتر از دو دقیقه است و استفاده از آن می‌تواند بسیاری از مشکل‌های بیماران دچار عارضه‌های پوستی مختلف از جمله گران قیمت بودن یا در دسترس نبودن درمان را برطرف کند.

پوست بدن بزرگترین عضو است و معمولاً از قدرت ترمیم بالایی برخوردار است، اما زخم‌های عمیق که سبب خونریزی شدید شده اند به سختی ترمیم می‌شوند و معمولاً نیاز به روش‌های ترمیمی چون پیوند پوست از سایر بخش‌های بدن یا حتی از اهداکنندگان است.


با وجود دقت در پیوند پوست به ویژه از اهداکنندگان امکان دارد سیستم ایمنی بدن فرد این عضو پیوندی را پس زند، به همین دلیل کارشناسان درجست و جو راهکاری جدید برای امکان پیوند پوست انسان بودند.

افرادی که دچار آسیب پوستی از جمله زخم‌های عمیق در هرسه سه لایه هستند به دلیل زمان بر بودن فرآیند ترمیم سلول‌های پوستی به وسیله بدن، امکان دارد بر اثر عفونت یا کم آبی جان خود را از دست بدهند.


فناوری به کار رفته در این چاپگر نوعی جوهر زیستی است که مانند چسبی داغ برروی محل زخم ریخته می‌شود و در به تدریج هرسه لایه پوست را می‌سازد.

لایه‌های پوستی هرکدام وظایفی دارند و آسیب دیدن هربخش می‌تواند فرد را با مشکل‌های سلامت مواجه کند.

روش‌های مشابه این چاپگر سه بعدی قابل حمل، همگی بسیار گران قیمت، با سرعت پایین و با احتمال خطر پس زدن عضو پیوندی به وسیله سیستم ایمنی بدن هستند.

در این روش نوظهور، سلول‌های های بنیادی از بیمار گرفته شده و وارد دستگاه می‌شوند که برای تولید سه لایه متشکل از پروتئین‌های مهم اجزای تشکیل دهنده پوست به کار می‌روند.

این چاپگر می‌تواند محل زخم‌ها را به طور کامل پر کند و خطر عفونت را از بین ببرد، کارشناسان امیدوار هستند با ادامه پژوهش‌ها این چاپگر برای کمک به بیماران در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

ترمیم زخم و سوختگی پوستی با دستگاه چاپ پوست سه بعدی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.