سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید۴۰ هزار تن خرما در سراوان

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: میزان تولید خرما در سراوان ۴۰ هزار تن است که رقم ربی آن نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا از بازارپسندی خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی سراوان   افزود: سطح زیر کشت در این شهرستان ۱۳۰۰۰ هکتار می‌باشد که ۸۰۰۰ هکتار آن به صورت پراکنده و دیمی، ۴۰۰۰ هکتار به صورت رقم مضافتی و ۱۰۰۰ هکتار دیگر سایر ارقام را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: میزان تولید خرما در سراوان ۴۰ هزار تن است که رقم ربی آن نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا از بازارپسندی بهتری برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان با تأکید بر اینکه خرمای ربی سراوان سال گذشته موفق به اخذ گواهینامه ارگانیک از اتحادیه اروپا شده خاطر‌نشان کرد: ارگانیک یعنی هیچ نوع سم و کود شیمیایی برای تولیدات این خرما به کار نرفته است.

کمالی با اشاره به صنایع تبدیلی و تکمیلی شهرستان سراوان بیان کرد: در حال حاضر سه مورد سردخانه با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برای نگهداری محصولات خرما با ارزش افزوده بالا در دست احداث داریم و در بحث فراورده‌های خرمایی اعم از خمیر خرما، شیره خرما، شکلات خرمایی، سرکه خرما و ... پیشرفت‌های زیادی را کسب کرده ایم.

وی به سیاست‌های دولت و جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده بهینه از مصرف آب اشاره کرد و افزود: با توجه به کشت بهاره، کاشت سربوم در منطقه آغاز شده و این گیاه باتوجه به نیاز آبی بسیار پایینی که داشته با مناطف مختلف استان سیستان و بلوچستان نیز سازگار می‌باشد.

کمالی ادامه داد: با تغییر الگوی کشت و بومی گزینی و با توجه به منابع محدود آب می‌توان آب را بهینه مصرف کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان یکی از هدیه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را به بهره برداران سیستان و بلوچستان آبیاری تخت فشار معرفی کرد و گفت: در سال گذشته اولین آبیاری تحت فشار تمام اتوماتیک و هوشمند در شهرستان سراوان به بهره‌برداری رسید که ۱۵ درصد هزینه آن را کشاورزان و ۸۵ درصد را دولت متقبل شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما بالای ۱۰۰۰ هکتار عملیات طراحی و نقشه برداری از اراضی کشاورزان عزیز را انجام داده‌ایم که در ماه‌های آتی برای استفاده درست و بهینه از آبیاری در بخش کشاورزی اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/ع

تولید خرما در سراوان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.