سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توفیقی مطرح کرد؛

عملیاتی کردن دانش انیسکو برای جلوگیری از منابع انرژی

رئیس پژوهشکده شرکت ملی نفت گفت: دانش انیسکو به طور پایلوت برای جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی به کار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر توفیقی رئیس پژوهشکده شرکت ملی نفت عصر امروز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: فرآیندهای شیمیایی مانند پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی، یکی از ابزارهای کنترل فشار میعانات گاز در ایمنی‌سازی فرآیند تولید، رهاسازی شبکه و مجرای اضافات تولید گاز است و این روش موجب هدر رفت میلیاردها دلار از منابع انرژی کشور می‌شود.

توفیقی ادامه داد: دانش انیسکو با تغییر ترکیبات گازی موجب سولفور زدایی و استفاده بهینه از میعانات می‌شود.

وی اضافه کرد: نقشه و اعتبارات عملیاتی کردن این دانش به شکل پایلوت در بودجه بندی سال ۹۷ به تصویب رسیده و با پشتیبانی ستاد راهبردی برنامه‌های پالایشگاه‌های نفت و گاز طرح بهسازی کنترل فشار میعانات به اجرا می‌رسد.

توفیقی ادامه داد: از سال ۹۴ دانش اینسکو ابلاغ شد که از آن سال تاکنون هدف برای سیاست گذاری در تلفیق این دانش و تجهیزات و همچنین صنعتی کردن آن ترسیم شده است.

وی افزود: اولویت بهره برداری از این فناوری پژوهشی درمورد مباحث گازی است.

به گفته وی؛ دانش اینسکو در صنایع پتروشیمی می تواند موجب اهتمام و توسعه دانش فنی شود.

توفیقی اضافه کرد: چند دانشگاه نظیر دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه شیراز و... بر روی این دانش تحقیق و پژوهش می کنند.کاربردی کردن دانش روز می تواند منجر به تحریک تقاضا شود.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر برنامه ریزی هایی برای اجرای این طرح در پالایشگاه پارسیان به شکل پایلوت تدوین شده است.

رئیس پژوهشکده شرکت ملی نفت بیان کرد: پالایشگاه مذکور متقاضی اصلی این دانش و همچنین شیرین سازی میعانات‌گازی است. اموری همچون شیرین سازی و جداسازی مواد با استفاده از قشا پیگیری می شود و توسعه این سیاست از ابلاغ ها و تاکییدات حکومت برشمرده می شود.

وی خبرداد: پالایشگاهی هم برای مدیریت گوگرد و پاکسازی آن در فرآورده ها در نظر گرفته شده است که در در این امر به موضوعات کاربردی ازجمله کاهش فلر پالایشگاهی توجه می شود.

وی مطرح کرد: به روز رسانی های دانش این صنعت حاصل پژوهش های دانش آموخته این حوزه و همچنین تجربه های سایر کشور هاست.

رئیس پژوهشکده شرکت ملی نفت افزود: برنامه ریزی برای تجهیز پتروشیمی به دانش اینسکو در سه محور اعم از شیمی سازی گاز، زدودن گاز فلر و توسعه تکولوژی و فناوری موجود پیگیری می شود.

توفیقی گفت: مطابق آخرین تصمیم گیری ها فرصتی ۵ ساله با برآورد هزینه ۵۰ میلیارد دلاری برای اجرای محور های اصلی این دانش با مدیریت و نظارت بر طرح ستاد برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران، تصویب و نهایی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.