سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری مطرح شد؛

امسال هر روز 10 روستا گاز رسانی می‌شوند/ توسعه صنعت گاز با محوریت امنیت عرضه و حفظ محیط زیست

معاون وزیر نفت گفت:هم‌اکنون 25 هزار روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مندند و مقرر شده از امسال هر روز 10 روستا را گاز رسانی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه سومین روز از برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تأکید بر اینکه شرکت گاز در حال تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ است، اظهار کرد: اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور منوت به پایداری گاز طبیعی است و ما موظف هستیم به مردم در استفاده از گاز طبیعی برای آرامش زندگی، به صنعت‌گران برای تولید، به مشتریان خارج از کشور برای صادرات و به دولت برای تأمین منابع ارزی، تأمین منابع مالی هدفمندی یارانه‌ها و تأمین مالیات اطمینان بدهیم.

عراقی با بیان اینکه وظیفه شرکت ملی گاز اطمینان دادن به مردم، صنعت‌گران، دولت و مشتریان خارجی در تأمین گاز پایدار است، افزود: برای تحقق این مهم نمی‌توان شرکت ملی گاز را بدون برنامه و اهداف مدیریت کرد.

معاون وزیر نفت بیان کرد: هم‌اکنون 25 هزار روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و مقرر شده از امسال هر روز 10 روستا را گاز رسانی کنیم، به عبارتی امسال باید 3 هزار و 600 روستا گاز رسانی شود.

وی گفت: تا 2 سال آینده تمام روستاهایی که قابلیت گاز رسانی دارند از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

 تأمین گاز پاک، ایمن و پایدار

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بستر توسعه اقتصادی منوت به تأمین گاز پایدار است، افزود: بر اساس فعالیت‌هایی که در دستور کار داریم تأمین گاز پایدار در تمام نقاط کشور مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین هدف شرکت ملی گاز است.

عراقی بیان کرد: توسعه صنعت گاز با محوریت امنیت عرضه و حفظ محیط زیست از طریق تأمین گاز پاک، ایمن و پایدار به عنوان اصلی‌ترین هدف دارای زیرشاخه‌هایی است که تدوین و پیاده‌سازی طرح جامع انرژی کشور با محوریت گاز در افق 1404 اولین بخش آن است.

وی ادامه داد: قرار نیست در همه نقاط کشور گاز طبیعی ارائه شود، چرا که در 3 الی 4 درصد بیشتر روستاها این امکان وجود نداشته و در مناطقی همچون کویر و قله کوه‌ها تأمین گاز ساکنانشان از طریق LPG و LNG تأمین خواهد شد.

عراقی بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌ها از نظر پالایشگاهی، خطوط انتقال و تقویت فشار را دومین زیرشاخه از هدف اصلی شرکت ملی گاز دانسته و گذر از کمیت به کیفیت را از سال گذشته در دستور کار دانسته و از تداوم آن خبر داد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: وقتی کار گازرسانی به روستاها و شهرها به اتمام برسد باید سراغ کارهای کیفی برویم، چرا که ضمن اشتغال‌زایی منجر به ارزش افزوده نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری سومین زیرمجموعه از هدف شرکت ملی گاز است، گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که تمامی نیروگاه‌ها، کارخانجات و خانه‌ها به گاز متصل هستند بنابراین اگر مشکلی همچون نشست زمین، زلزله و ... پیش بیاید باید با ارتقاء تاب‌آوری ضریب حوادث ناشی از این مسئله را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم.

عراقی درباره چهارمین زیرشاخه هدف اصلی شرکت ملی گاز، گفت: مدیریت مصرف و کاهش شدت انرژی باید در دستور کار دولت، مجلس و مردم قرار بگیرد، باید روی این قضیه کار کنیم و برای تحقق آن ظرفیت‌ها، تکنولوژی و ابزارهای قیمت را به کار بگیریم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه قیمت صادرات گاز خام 8 برابر قیمت صرفه‌جویی در مصرف گاز است، افزود: با یک مقدار صرفه‌جویی و با جلوگیری از 8 برابر قیمتی که می‌سوزانیم می‌توانیم ارز وارد کشور کنیم.

وی مدیریت کربن و مسائل مربوط به امور پالایشگاهی و گل‌خانه‌ای را پنجمین زیرشاخه هدف اصلی دانسته و گفت: استقرار سیستم HSE در شرکت ملی گاز به عنوان ششمین زیرمجموعه هدف اصلی ما در دستور کار قرار دارد. شرکت ملی گاز یک شرکت بسیار حساسی است چرا که اگر حادثه‌ای رخ دهد گاز خودش را مشتعل می‌کند و از سوی دیگر فشار آن مدیریت شرایط را سخت‌تر خواهد کرد بنابراین HSE در شرکت ملی گاز باید به نحوی باشد که الگوی دیگر شرکت‌ها قرار بگیرد.

شرکت ملی گاز پیشران در افزایش قدرت سیاسی و تجاری کشور

عراقی گفت: مشارکت در افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی کشور در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با ایجاد مزیت و رقابت به عنوان دومین هدف شرکت ملی گاز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: وقتی مأموریت داریم که در داخل کشور امنیت انرژی را ایجاد کنیم بنابراین باید بتوانیم از این وظیفه در ایجاد قدرت در منطقه نهایت بهره را ببریم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در حال صادرات گاز طبیعی به بغداد هستیم و به زودی بصره نیز از گاز طبیعی ما استفاده خواهد کرد همچنین با بسیاری از کشورهای همسایه در حال صادرات LPG به طریق کامیون و در فواصل کمی دورتر با کشتی در حال انجام این عمل هستیم.

عراقی بیان کرد: استفاده از این مزیت نسبی در جهت قدرت‌آفرینی کشور و ارزآوری جزو وظایف اصلی شرکت ملی گاز و دولت است.

معاون وزیر نفت در تشریح علت واردات گاز از ترکمنستان گفت: ما هرچه بتوانیم گاز وارد کشور کرده و صادر کنیم توانسته‌ایم قدرت خود را در تجارت جهانی گاز ارتقاء دهیم این موضوع از نظر توان اقتصادی و سیاسی به نفع ماست. گاز را که گران خریده و ارزان نمی‌فروشیم بلکه گاز را ارزان‌تر خریده و گران‌تر می‌فروشیم.

وی افزود: باید با همسایگان به منظور ایجاد بازارهای مشترک تعامل داشته باشیم و در این زمینه از توانمندی بخش خصوصی همچون سوآپ گاز به ترکمنستان استفاده کنیم.

شرکت ملی گاز برند می‌شود

عراقی برند شدن شرکت ملی گاز را سومین هدف اصلی شرکت ملی گاز دانسته و گفت: باید بتوانیم به عنوان یک شرکت سرآمد که بعد از 50 سال گاز طبیعی و بزرگ‌ترین مخزن گاز طبیعی در دنیا را دارد و بعد از اتمام گاز رسانی به تمامی شهرها، روستاها و نیروگاه‌ها به عنوان یک برند چه در رستای فرآیند‌هایش و چه در راستای قوانین و مقررات رفتار با مشتری الگو باشد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: پیمانکاران حق دارند بگویند که شرکت ملی گاز قابل اعتماد است.

وی با اشاره به حذف آبونمان از قبوض گاز، گفت: هرچند این موضوع یک تابلوی محدودیت برای شرکت ملی گاز محسوب می‌شود، اما ما تابلوی توقف ممنوع را نمی‌بینیم، از این رو به هر طریقی که شده است ارائه مطلوب سرویس‌دهی خود را کاهش نخواهیم داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
گاز نداره مردم هم سالیانه هزاران درخت بلوطو قطع می کنن حتی میتونین یه گزارش تهیه کنید
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکلات گرونی بیدادمیکنه راه چاره بیندیشید
محمد
۱۳:۴۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به خدا خیلی از روستا های اطراف خرم اباد لرستان که فاصله حدود 10کیلومتری باشهر دارن گاز ندارن هر سال هم وعده های جدید میدن قیمت نفت سفید هم که الا ماشالا مردم مجبورن برای گرمایش از جنگل ها استفاده کنن