سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متخصص کودکان؛

استفاده از لامپ مهتابی برای نوزادان دچار زردی یک باور غلط است

یک متخصص کودکان گفت: زردی یک علامت شایع در نوزادان است و زردی به تنهایی بیماری نیست بلکه علامت بیماری است.

رضانیا متخصص کودکان  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: 60 تا 70 درصد  بچه هایی که به دنیا می آیند زردی می گیرند و 80 درصد نوزادان نارس نیز دچار زردی می شوند.

وی  با بیان اینکه  یک نکته قابل توجه است که زردی در روز اول تولد طبیعی نیست و یک هشدار است که  باید پیگیری شود گفت: زردی در نوزادان از روز سوم آغاز می شود و در روز  پنجم و ششم به حداکثر می رسد.

رضانیا  با اشاره به اینکه  زردی اگر با علائم دیگر همراه باشد  باید فورا رسیدگی شود گفت: اگر نوزاد به همراه زردی دچار خواب آلودگی یا بی قراری یا تب باشد علامتی از بیماری است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

وی گفت:  عدد زردی هم از نکته دیگری است که باید به آن توجه شود  و زردی هایی فیزیولوژیک به حد 13 یا 14 بیشتر نمی رسد اما اگر به عدد 15 رسید یک هشدار است و باید درمان شود و  زردی بیشتر از عدد 20 موجب نفوذ زردی به درون مغز نوزاد می شود که بسیار خطرناک است.

متخصص کودکان گفت:زردی نوزاد راه پیشگیری ندارد اما با تغذیه مادر رابطه مستقیمی دارد اگر مادر تغذیه خوبی داشته باشد  زردی نوزاد بیشتر نمی شود و در این زمان مادر باید از گرفتن رژیم خود داری کند.

وی گفت: اگر عدد زردی خیلی بالا نباشد و نوزاد چند روزه سالم باشد والدین می‌توانند درمان را در خانه زیر دستگاه فوتوتراپی انجام دهند تاکید می‌کنم دستگاه فوتوتراپی، نه هر لامپی و این باور که لامپ مهتابی برای درمان نوزادان  دچار زردی مناسب است باور غلطی است و باید از این کار خود داری شود.

رضانیا گفت: دستگاه فوتوتراپی لامپ مخصوص و ویژگی‌های مخصوصی دارد که باید آن را از مکان‌های معتبر و مطمئن تهیه کرد. این دستگاه‌ها باید استاندارد بوده و لامپ‌های آن به موقع تعویض شود.

 

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.