سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله اعرافی:

نقش بی بدیل شیعه در جوامع بشری انکارناپذیر است

کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در شهر قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی، صبح امروز مورخ هفدهم اردیبهشت، با حضور آیت الله اعرافی عضو شورای سیاستگذاری کنگره، حجت الاسلام رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره بین المللی و حجت الاسلام موسوی نسب دبیر اجرایی این همایش در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

آیت الله اعرافی ابتدای این مراسم ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به اصحاب رسانه، از بیست نهاد حوزوی علمی و دانشگاهی، مدیران و کمیته های برگزاری کنگره تشکر کرد و گفت: در اجرای کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی چندین بحث از جمله کلام و نقش امت اسلامی در جوامع بشیری وجود دارد از قبیل اینکه امت اسلامی در تولید انواع علوم اسلامی، الهی، انسانی و ... نقش مهمی داشتند و تا امروز کسی نتوانسته نقش بی بدیل اسلام را در پیشران بودن تمدن بشری انکار کند.

وی افزود: اهمیت پیروان اهل بیت(ع) و پیشگامان تشیعه داشتند یک سوالی است که در کتب مختلف تاریخی ما مطرح بوده است تا نقش عالمان و ائمه اطهار ما و سایر علوم را نشان دهد. آنچه نیاز ما را به این حرکت گسترده نشان می دهد و تقویت می کند پایه ریزی نقش شیعه است، که به دلیل کامل نبودن آن در جامعه، کمبود رویکرد بین الملی و از سوی دیگر برخی شبهاتی که مطرح می شود، باعث برگزاری چنین کنگره ای شده است.

مدیر حوزه های علمیه قم با بیان اینکه بعد از درخشش انوار اسلامی شاهد گسترش مکاتب اهل بیت در جهان بودیم، اظهار کرد: بنا به ضرورت گسترش نظام شیعی و مکتب تشیعه حضرت آیت الله مکارم شیرازی تدبیری اندیشیدند و بر اساس این ایده جلساتی برگزار شد و نظام مدیریتی آن شکل گرفت و به نکته مثبتی دست یافتند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: این نوع برگزاری نباید تداعی نوعی رقابت مذهبی کند به هیچ وجه اینگونه نیست. ملت بزرگ ایران نشان دادند اهل همگرایی و وحدت بین امت اسلام هستند.

وی با اشاره به نقش شیعه در قلمرو شیعه گفت: هدف این کنگره بیان قلمرو شیعه نیست، بلکه متمرکز بر حوزه علمی و معرفتی است و نکته دیگر اینکه از اهمیتی برخوردار است که در قلمرو دانش علوم اسلامی و انسانی بهره برده که انشالله به تدریج به سمت سایر علومی می رویم و نقش تشیع در آن بیان می کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی در روزهای برگزاری کنگره از ۵۰ کشور جهان، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در برگزاری این کنگره استمرار داشته باشیم و در سالهای آتی نیز اجرا کنیم.

وی با عنوان اینکه مراسم افتتاحیه با سخنان آیت الله مکارم شیرازی آغاز می شود و اختتامیه میزبان آیت الله سبحانی هستند، ادامه داد: تا پایان کار حدود ۴۱۸ مقاله انتخاب شده و به کنگره ارائه می شود. و در پایان نیز این مقالات در قالب کتاب منتشرخواهد شد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی دبیر علمی این کنگره علمی در ادامه برنامه با بیان اینکه این کنگرهاز آبان تا اسفند ماه ۹۵ آغاز به کار کرده است، گفت: برگزاری کنگره در مرحله سه مرحله اساسی از سال ۹۵ آغاز شد و با حضور ۱۵ گروه علمی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه شکل گرفت و حدود ۹۰۰ موضوع طراحی به سراسر کشور فراخوان داده شد. همچنین به شکل رسمی در سال ۹۶ این امر عملی شد و ۱۹۵۰ چکیده مقاله به ما رسید و در نهایت ۴۰۰ مورد پذیرش قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، ادامه داد:  ۱۳جلد از ۵۵ جلد از این کتب مربوط به خارج از کشور و کشور های چون یمن، عربستان، هند، عراق و ...هرجایی که شیعیان هستند را در نظر گرفتیم. این کنگره به نوعی در راستای انقلاب اسلامی و زحماتی است که درباب آن کشیده شده، را رقم می زند.

گفتنی است در ادامه مراسم حجت الاسلام موسوی نسب دبیر اجرایی این کنگره به میزبانی چهره های علمی و قرآنی ایران و دیگرکشورهای جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در اجرای مراسم افتتاحیه ابتدا بیانات آیت الله مکارم شیرازی را خواهیم داشت و پس از آن آیت الله اعرافی و‌ علی اکبر ولایتی از جمله سخنرانان ما خواهند بود مهمانان ارجمند دیگری از اهل سنت داخل و خارج راخواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، شیعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.