سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سرانه مطالعه در کشور پایین است/ تهیه آمار از سطح سرانه مطالعه کشور در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سرانه مطالعه کتاب در کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سرانه مطالعه کتاب در کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 15 اردیبهشت ماه بود که با حضور نیکنام حسین پور مدیرعامل خانه کتاب و جلال ذکایی کارشناس حوزه نشر و کتاب برگزار شد.

نیکنام حسین پور مدیرعامل خانه کتاب در ابتدای برنامه با اشاره به سطح سرانه مطالعه کتاب در کشور اظهار کرد: در ایران آمارهای مختلفی در حوزه مطالعه ارائه شده است که هیچ یک پایه علمی درستی ندارد، لذا باید اجازه داد دستگاه‌های ذیربط براساس سنجش دقیق این آمار را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه تهیه آمار از سطح سرانه مطالعه در کشور در دستور کار وزارت ارشاد است، افزود: آمار مختلفی از مطالعه در کشور وجود دارد و تا زمانی که در این زمینه به نقطه اشتراک نرسیم نمی‌توانیم به نتیجه واحدی برسیم.

حسین پور گفت: قطعا آمار مطالعه در ایران به عنوان کشوری فارسی زبان، با کشورهای اروپایی که گستره زبانی متفاوتی دارند و یا کشورهای عربی زبان، باید متفاوت دیده شود.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: فضای نمایشگاه بین المللی کتاب نشان می دهد که مردم به کتاب مطالعه می کنند و اینطور نیست که بگوییم سرانه کتابخوانی پایین است، البته نسل جدید هم اهل مطالعه هستند اما با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

در ادامه برنامه جلال ذکایی کارشناس حوزه نشر و کتاب اظهار کرد: این آمار مطالعه و کتابخوانی ، آمار راضی کننده ای نیست.

وی افزود: شاخص های کتابخوانی در دنیا واحد و مشخص است و اینطور نیست که بخواهیم شاخصی را ابداع کنیم.

کارشناس حوزه نشر و کتاب ادامه داد: در دنیا خواندن کتاب های مقدس و نظایر آن، کتاب های درسی و کمک درسی جز آمار مطالعه و کتابخوانی نیست.

ذکایی یادآور شد: آنچه از خروجی دستگاه های پژوهشی مشاهده می شود، آماری است که با واقعیت ها مطابقت ندارد و به نوعی آمار سفارشی نام دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین است، خاطرنشان کرد: حجم مراجعه مردم به نمایشگاه ها شاخص منطقی ندارد و اگر تصور کنیم حضور مردم در نمایشگاه ها نشان دهنده آمار بالای کتابخوانی است، درست نیست.

کارشناس حوزه نشر و کتاب بیان کرد: اگر آمار کتابخوانی پایین است، نباید همه کاستی‌های این حوزه را به مردم نسبت دهیم درواقع بخش جدی مربوط به غفلت ما از وظایفی است که باید انجام می دادیم اما انجام نشده و خروجی آن هم منجر به کاهش سرانه مطالعه در کشور شده است.

ذکایی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد و مشخصا معاونت امور فرهنگی از وظایف حاکمیتی خود غفلت کرده که البته این غفلت عامدانه نبوده و به دلیل مشکلات متعدد حوزه نشر، ترغیب مسئولان دولت ورود به حوزه های اجرایی بوده است.

همچنين ميثم نيلى رئیس انجمن انتشارات انقلاب اسلامى در ادامه برنامه  اظهار كرد: مطالعه كتاب هاى دينى در فرهنگ عمومى تاثير گذار است و بايد در آمار كتابخوانى هم اين مسئله قيد شود.

وى بيان كرد: برنامه ريزى و جهت گيرى آموزش و پرورش و نظام آموزش عالى در راستاى كمك به كتابخوانى و فهم فرهنگى از كتاب نيست.

نيلى بيان كرد: كودكانى كه از سن كودكى ترغيب به مطالعه می شوند, در دوره هاى متوسطه از خواندن كتابهاى درسی توسط والدين منع خواهند شد.

رئیس انجمن انتشارات انقلاب اسلامى يادآور شد: در دوره هاى متوسطه به خانواده ها توصيه می شود كه دانش آموزان از مطالعه كتاب هاى غيردرسی و كنكورى منع شوند و با مطالعه اين كتاب ها وقت خود را تلف نكنند.

نيلی تصريح كرد: آمار ميزان خوانش و خريد كتاب در دوره كودكى و نوجوانى بسيار بالاتر از آمار كتاب هايی است كه در دوره جوانى بايد مطالعه شود.

وى تاكيد كرد: اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ پيشرفتى حاصل شود، اين امكان با كميت گرايى مطلق و افراطی فراهم نمی شود.

رئیس انجمن انتشارات انقلاب اسلامى با بيان اينكه تورم عناوين گاهى مانع انتخاب كتاب خوب است، متذكر شد: نبايد مردم را متهم به كاهش آمار مطالعه كرد، زيرا آنها با حجم انبوهى از كتاب هاى توليد شده در سال مواجه می شوند كه نمی دانند اين كتاب ها متناسب با خودشان هستند يا خير.

حسينى پور همچنين اظهار كرد: دنيا روز به روز رو به پيشرفت می رود و تكنولوژى هاى زيادى هم در حوزه كتابخانى وارد شده است.

وى بيان كرد: اكنون كتابخوانى در شيوه هاى صوتى و الكترونيكى وارد شده است و بايد اين موارد را در سرانه مطالعه و كتابخوانى قرار دهيم.

حسن ازهری راد مدیر عامل انتشارات منادی تربیت با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه نشر، کتاب سازی انجام شده است و کتاب های کهن و قدیمی کم داریم، گفت: کتاب های ترجمه نیازهای فرهنگی جوانان را تامین نمی‌کند.

وی با بیان اینکه 106 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مدارس داریم، اظهار داشت: 5 هزار میلیارد تومان از طریق خانواده ها، کتاب کمک آموزشی خریداری شده است.

مدیرعامل انجمن انتشارات انقلاب اسلامی نیز با اشاره به اینکه برخی از کتاب ها به تیراژ میلیون نزدیک می شوند و این موضوع خبر خوشحال کننده ای است عنوان کرد: تورم عناوین کتاب گمراه کننده و حیرت آور است.

ذکايی هم با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت نشر کتاب، در حوزه کودک و نوجوانان است بیان کرد: معیشت روزانه ناشر دچار اختلال جدی است ، ترجمه برای ناشر مقرون به صرفه است ، باید سامانه اطلاع رسانی بسیار قويی در رابطه با کتاب ها داشته باشیم ، در حوزه نشر به برندسازی نسبی دست یافته ایم.

حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه نسل جدید، نسل فست فودی هستند لذا کتاب را هم به صورت فست فود می خواهند، بخش خصوصی ذائقه آنها را یافته است به طوری که سال گذشته نزدیک40 درصد تراکنش مالی در بخش ناشران آموزشی بوده است خاطرنشان کرد: نباید از رسانه ها غافل بود ، باید قدرت انگیزه مردم را تحریک کرد.

وی با اشاره به اینکه باید در راستای حمایت از تولیدات داخلی در تصمیم گیری ها تجدید نظر کنیم لذا باید به جای حمایت از کتاب های ترجمه ای به حمایت از کتاب های تألیفی بپردازیم اظهار داشت: بنگاه های اقتصادی در حوزه کتاب باید تقویت شوند و این امر در معاونت امور فرهنگی در حال انجام است.

حسینی پور با اشاره به اینکه بعد از سال 94 به تعداد انگشت شماری از کتاب فروشی ها تعطیل شده است، ادامه داد: در طرح عیدانه 13 میلیارد تومان کتاب از 800 کتاب فروشی توسط 200 هزار نفر خریداری شده است ، سیستم آموزشی کشور نیاز به اصلاح دارد.

سید رفیع احمد جواهری مدیر مسئول انتشارات ابوعطا نیز با اشاره به اینکه در مملکت قانون کپی رایت نداریم افزود: ما نمی توانیم کار بومی عرضه کنیم، باید وارد بازارهای جهانی شویم و راهی را که همه دنیا رفته است را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اكثر مردم كه سي سال كار ميكنند و به نان شب محتاجند