سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تبدیل جامعه نظام مهندسی به نظام توزیع کوپنی/معماری اصیل در تمامی پروژه های عمرانی اجرا شود

آخوندی گفت: کار نظام مهندسی تنها توزیع کوپن است در حالی که باید اقدام به خلق ارزش افزوده کند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در مراسم مسابقه معماری پروژه باز آفرینی شهری تبریز با بیان اینکه مدت طولانی طرح آثار خوب در کشور ندیده بودم و با دیدن این چنین آثار خوبی حالمان خوب شد گفت: بعد از مدت ها دیدن ساختمان های عبوس و بی معنی که هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه شده است دیدن چنین طرح و معماری های خوبی بسیار اثر گذار است.

وی در ادامه افزود: امیدوار هستیم این وضعیت ادامه یابد و شاهد بازگشت خرد ورزی در معماری شهری باشیم.

آخوندی با بیان اینکه واقعیت آن است که معماری خود زندگی است و چیزی به جز آن معنی ندارد افزود: آنچه که خلق می شود باید فهم آدم ها از زندگی باشد.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: برای معرفی کشور ایران در کنار آثار فرهنگی و مکتوب باید آثار معماری را نیز عرضه کنیم.

وی افزود: آثار معماری بی ارتباط با آثار معنوی کشور نیست ولی متاسفانه در دهه گذشته آن چیزی که بیش از همه چیز من را رنج می دهد آثار معماری بی معنی و بی هویت در کشور است.

این مقام مسئول تاکید کرد: ایرانیان بسیار خرد ورزتر از آن هستند که این ساختمان های بی هویت آن را نشان می دهد.

وزیر راه وشهرسازی یاد آور شد: رویکرد تمدنی و اندیشه ورزی باید در جان ما و مدیران ما عمق پیدا کند.

آخوندی تصریح کرد: آنچه که به یک زمین و سنگ وتوده آن ارزش می بخشد معماری آن است و بدون آن هیچ چیزی ارزش بخش نیست.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه دبیرخانه مسابقات مدت طولانی است که تصویب شده است افزود: امیدوار هستیم شرکت کنندگان به این اصول برگزاری مسابقه پایبند باشند و در این زمینه حق انتخاب با کارفرما است.

وی یاد آور شد: امید است در این زمینه حرفه ای عمل کنیم ودر واقع اندیشه اصیل این مسابقه ادامه یابد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در بحث بازآفرینی شهری و در کنار بحث های مالی و اداری آن باید بحث های معماری و کیفیت آن نیز مورد تایید باشد افزود: معماری اصیل و با کیفیت می تواند موقعیت یک منطقه را عوض کند.

وی یاد آور شد:ارائه دهندگان طرح های تکراری و بی هویت اگر بر روی طرح های خود مطالعه داشتند می توانستند طرح های خوب و با کیفیتی را ارائه دهند.

آخوندی تاکید کرد: هر کدام از طرح های ارائه شده در این مسابقه دریچه ای به زندگی جدید و نگاهی به آینده ایران بود.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: آنچه که برای من مهم است آن است که بی اندیشه در طرح ورود پیدا نکنیم زیرا هر یک از این طرح ها یک فلسفه دارد و همه آنها ارزشمند است.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سیاست های دقیق معماری را باید در تمامی پروژه ها به کار بگیریم گفت: رعایت اصول معماری را نباید تنها در بخش مسکن رعایت کنیم بلکه باید در پروژه های راه آهن ، ترمینال های فرودگاهی و بیمارستان ها نیز رعایت کنیم.

وی افزود: متاسفانه دید کالایی شدن باعث شده که اکثر ایستگاه های راه آهن در بیرون شهرها ساخته شود اما با پیگیری های انجام شده  توانستیم آن ها را وارد شهرها کنیم.

وی افرود: نگاه زندگی و نگاه کالایی را باید در جاده ها و طبیعت زیبای ایران پیاده کنیم .

آخوندی با اشاره به اینکه مناطق طبیعی در ایران کم نیستند اما متاسفانه در مورد معماری جاده ها کم ترصحبت شده است افزود: معماری به جاده ها روح می بخشد و آن  را زنده می کند بنابراین باید معماری را در آنها رعایت کنیم.

وی افزود: جاده هراز یکی از زیباترین جاده های کشور است اما از لحاظ معماری هیچ توجه ای به آن نشده است.

آخوندی تاکید کرد: در هر صورت این موضوع یک رویکرد و یک نگاه ملی است که امیدواریم مورد استقبال جامعه حرفه ای قرار گیرد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه سرنوشت نظام مهندسی تبدیل به توزیع کوپن شده است افزود: برای این موضوع قلب من به درد می آید زیرا که خلق ارزش افزوده تنها تبدیل به توزیع نظام کوپنی شده است.

وی  گفت: من مطمئن هستم جامعه مهندسی ایران و معماری ایرانی یک نگاه حمایتی می خواهد تا در این زمینه موفق شود.

اجرای باز آفرینی شهری در شهر تبریز

در ادامه این برنامه امینی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن با اشاره به بحث باز آفرینی شهری  گفت: خوشبختانه در بافت های فرسوده شهرهای مختلف پروژه های گسترده طراحی شده و در برخی مناطق نیز ساختمان ها ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: ۱۴۰۰ واحد مسکونی در ۱۵۰ هزار متر مربع تا به امروز ساخته شده است.

امینی تصریح کرد: فعالیت اصلی باز آفرینی هم اکنون در غرب کشور مورد تاکید قرار گرفته و ما این اقدام را در راستای سیاست بانک مسکن انجام می دهیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن اظهار کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته و رصد فرصت های اقتصادی این اقدام انجام شده است.

امینی تاکید کرد: این شرکت موظف است تا پایان شهریور ماه سال ۹۷ تمامی پروژه های بافت های فرسوده  در قالب زمین های شرکت عمران ،تعامل با شهرداری ها ، همکاری با بخش خصوصی و مالکان بافت های فرسوده را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در این مرحله تمامی اقدامات ما در قالب اخذ پروانه، تجهیز کارگاه و شناسایی طرح ها انجام می شود.

امینی افزود: در این راستا زمین ۵/۴هزار مترمربعی  از سال گذشته در نظر گرفته شده و در جریان جزئیات آن قرار گرفته ایم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن بابیان اینکه صندوق زمین و ساختمان را طراحی کرده ایم افزود: از سال گذشته بافت فرسوده اردبیل را در برنامه خود قرار داده ایم.

وی تاکید کرد: در شهر اصفهان نیز برای اراضی همت آباد وارد مذاکره شده و با شهردار اصفهان نیز در این بخش تفاهم نامه ای را امضا کرده ایم.

وی گفت: در شهر رشت نیز اراضی  در منطقه امین ضرب معرفی شده و در شهر کرمانشاه  پروژه ۷۲ واحد مسکونی معرفی شده است.

وی افزود: برای پروژه های اطراف حرم زینبیه در شیراز تفاهم نامه ای را منعقد کرده ایم.

امینی تاکید کرد: فعالیت های خود را در بخش مسکن توسعه خواهیم داد و فعال و گسترده تر از طریق کانال های بافت های فرسوده اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

وی افزود: نوسازی بافت های فرسوده در تبریز بزرگترین پروژه باز آفرینی شهری در کشور به شمار می رود و با بهره برداری از آن ،این طرح ها در سایر شهرهای کشور نیز ادامه می یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نظام مهندسی به سمتی هدایت خواهدشدکه صرفا مهندسانی که ساکن آن شهرهستن وهیچ فعالیتی ندارندمجازبه ارائه خدمات دهی بعنوان مهندس نظام مهندسی باشند
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
در ساختمان هاي شهري كه زمين ها همه مربع مستطيل هستند و با قوانين محدود كننده شهرسازي پلان تمام ساختمان ها شبيه به هم هستند و تمام ساختمان ها با يك نرم افزار محاسبه مي شوند بنا بر اين رقابت مهندسين در اين موضوع بي معني است. فقط در قيمت رقابت وجود دارد كه اين تخفيف باعث رها شدن ساختمان و افت كيفيت مي شود
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهندسی یک شغل تمام وقت حساس، پرمسئولیت و تخصصی است.
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی سازمان نظام مهندسی از وجود کارمندان چندشغله پاک شود برای هزاران مهندس جوان , فرصت اشتغال ایجاد میشود مثلا الان تعدادی از کارمندان اداره کل راه و شهرسازی در کمیته رفاهی سازمان عضو هستند که در نبود این کارمندان دولت , میتوان از مهندسان بیکار در کمیته ها و کمیسیون های تخصصی سازمان دعوت به همکاری کرد
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو شرایط رقابت و تو این بازار متاسفانه پیش میاد
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با قطع ارتباط مالی بین مالک و مهندس , گردش مالی با سازمان خواهد بود یعنی تخفیفات به مالکین داده نمیشه
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سوال بعدی:
اگر ناظری بیمار شود ادامه فعالیت کارگاه به چه صورت هست؟
آیا ناظر مرخصی دارد یا خیر؟
آخه در قانون کار برای همه حداقل مرخصی در ماه و سال در نظر گرفته شده است.
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارفرما که کارش به شهرداری می افتد، توسط کارمندان شهرداری شکار می شود.
مثلا شما کروکی ترسیم می کنید و کارفرما به شهرداری می برد. آنجا کارمندان برای شکار او رقابت می کنند.
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر در نظر داشته باشید من بعد هر ناظر یک کار و یا حداکثر دو تا کار خواهد داشت که قطعا سعی خواهد نمود با توجه به داشتن محدودیت انتخاب, بهترین گزینه را انتخاب کند لذا هیچگاه دلالی بوجود نخواهد آمد
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مالک با چه ناظری توافق می کند؟ ۱- ناظر ارزان ۲- ناظر مرتبط با دلال های شهرداری با وعده تخفیف گرفتن از شهرداری
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچکس مارا مجبور به شکستن تعرفه نکرده، اما رقابت ناسالم و غیراخلاقی باعث تنزل دستمزد خدمات مهندسی هست و اتفاقا دقیقا همینجاست که شان مهندسی زیر سوال میرود، نه با حذف ارجاع.