سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در قوانین منابع طبیعی

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: بر اساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استفاده از مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس مندرج در قوانین منابع طبیعی و انفال در جنوب کرمان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان عباس درینی رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مجازات حبس از جمله مجازات‌های سنگین است و مضرات و آثار مخرب آن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اصولاً زندان کیفر مناسبی برای جرائم تعزیری سبک محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در بسیاری موارد شخصی که فاقد سابقه کیفری مؤثر بوده و به هر حال مرتکب جرمی شده است، زندان محلی برای تبدیل او به یک مجرم حرفه‌ای می‌شود و علاوه بر این بار اقتصادی سنگینی بر دوش مجموعه حاکمیت می‌گذارد.

درینی با اشاره به اینکه قانونگذار فصل‌های نهم و دهم از قانون مجازات اسلامی «مواد ۶۴ تا ۹۵» را به مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس اختصاص داده است، تصریح کرد: جرائم مربوطه به حوزه منابع طبیعی و انفال جز در موارد خاص معمولاً از جرائم تعزیری با درجه‌های پایین هستند که در مواد ۴۲ تا ۵۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب سال ۱۳۶۴ به آن‌ها اشاره شده است.

وی افزود: هیأت وزیران در آبان ماه سال ۱۳۹۶ به استناد ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اصلاحیه میزان جرائم مندرج در موارد فوق را به تصویب رساند و به عبارت دیگر به‌روزرسانی کرد و از طرف دیگر در ماده ۷۹ همین قانون و آیین‌نامه اجرایی آن بر مجازات‌های جایگزین و تکمیلی تأکید شده و وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل تابع آن جزو نهاد‌های پذیرنده موضوع آیین‌نامه قرار گرفتند.

درینی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با توجه به مضرات فراوان و اساساً کم فایده مجازات حبس برای دولت علاوه بر استقبال از مجازات‌های جایگزین حبس سیاست‌هایی را در این مورد ابلاغ کرده است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: تأکید معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها بر این است که ظرفیت بهره‌گیری از محکوم‌علیهم و نیز زمان و مکان‌های مورد بهره‌گیری پس از هماهنگی‌های لازم در سطح ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری صورت پذیرد.

وی افزود: در همین راستا و با تأکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان جلسه شورای حقوقی این اداره کل در بحث مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس مندرج در قوانین منابع طبیعی و انفال به ریاست ایشان تشکیل شد.

درینی اظهار کرد: پس از بحث و تبادل نظر با توجه به نیاز‌ها و شرایط ویژه منطقه جنوب کرمان و سیاست‌های کلی سازمان متبوع تصمیم‌هایی در این موارد اتخاذ شد و در همین راستا نیز جلسه‌های هماهنگی و هم‌اندیشی با رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و قضات حوزه‌های قضایی شهرستان‌ها تابعه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه‌ها رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری هر شهرستان و کارشناس حقوقی نیز حضور داشته که منجر به تعامل دو طرف و آشنایی هرچه بیشتر قضات با مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی شده است و آرای صادره از سوی مراجع قضایی حکایت از سودمندی و توفیق این هم‌اندیشی‌ها دارد که با توجه به ادامه این رویه در آینده نیز موجبات رضایت بیش از پیش طرفین و در نهایت مردم جنوب کرمان حاصل می‌شود.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: تمام این فعالیت‌ها در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی» صورت می‌پذیرد و نقش بسیار بزرگی در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و انفال دارد.
انتهای پیام/ح

استفاده از مجازات های جایگزین حبس در جنوب کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.