سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

اعلام تعرفه‌های جدید پزشکی تا 2 هفته آینده/ اشتغال سالانه ۶۰ هزار نفر در حوزه سلامت

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

بيمارستان مدرن آموزشى نداريم

آقاجانى، رئيس دانشگاه علوم پزشكى شهيدبهشتى، گفت: پس از انقلاب اسلامى شاهد تحول بزرگى در آموزش پزشكى بوديم، ادغام درمان و آموزش پزشكى فرصت هاى خوبى در اين حوزه ايجاد كرد.

وى ادامه داد: گسترش علوم پزشكى بسيار چشم گير بوده است و اكنون در اين حوزه نياز به اعزام بيمار به خارج از كشور نداريم و نه تنها بيماران براى درمان به خارج اعزام نمى شوند بلكه ساليانه چند هزار نفر براى دريافت خدمت به ايران سفر مى كنند، همچنين گسترش شبكه بهداشتى و دانشكده هاى علوم پزشكى براى تامين نياز حوزه سلامت و توسعه مراكز تحقيقاتى و پزشكى رخ داده است.

اعلام تعرفه‌های جدید پزشکی تا 2 هفته آینده

ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 97 مانند سال‌های گذشته با تأخیر مواجه شده است اما این تعرفه‌ها در زمینه‌های مختلف مانند دارو، ملزومات مصرفی‌، خدمات سرپایی و بستری به زودی اعلام می‌شود. امیدواریم که تعرفه‌های سال جدید تا 2 هفته آینده اعلام شود.

حریرچی‌ عنوان کرد:برای حمایت از صنف‌های مختلف پزشکی و حفظ کرامت‌ آنها اقدامات لازم در این زمینه در حال اجرا است، از طرفی نظارت‌های گوناگون‌ از طریق‌ بازرسان‌ انجام می‌شود و مردم می‌توانند هرگونه‌ تخلفی‌ مانند دریافت هزینه‌های بیشتر از تعرفه‌ها را از طریق‌ سامانه 190 اعلام کنند.

عوارض جبران ناپذیر سزارین که نباید آن‌ها را دست کم بگیرید

شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اظهار كرد: از زمان اجرای این طرح، از سال 93 به بعد، شیب تند سزارین در کشور کنترل شد، به طوری كه آمار سزارین در چهار سال گذشته کاهش یافته است؛ آمارها نشان می دهند که جمعیت نخست زاهایی که سزارین می کنند، رو به کاهش است؛ این درحالی است که اگر جلوی رشد چشمگیر زایمان سزارین در کشور گرفته نمی شد، روند سزارین افزایش می یافت؛ اما با اقدامات چهار سال گذشته این روند شکسته شد.

خسروی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه مامایی، تصریح كرد: بخشی از این اقدامات شامل ایجاد زیرساخت هایی مانند تجهیز بیمارستان ها و ایجاد فضایی خوشایند برای زایمان طبیعی، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و توانمند کردن افراد ارائه دهنده خدمت بود.

اشتغال سالانه ۶۰ هزار نفر در حوزه سلامت

میرزا بیگی دبیر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت گفت: در اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و رفاه به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالی 60 هزار اشتغال  در حوزه سلامت ایجاد شود.

وی ادامه داد: افرادی که در حوزه‌های مختلف درخواست کسب و کار دارند باید از طریق سامانه کارا طرح خود را به ثبت برسانند؛ تا کنون 108 طرح مورد نیاز مردم و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که 7 هزار و 300 شغل مستقیم و 21 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند، در سامانه کارا به ثبت رسیده است.

بهبود آشفته بازار دارو‌های بیماران تالاسمی در گرو توجه ویژه متولیان سلامت

محمدرضا مشهدی عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی گفت: متاسفانه در سال ۹۶ به دلیل مشکلات پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر و بدهی‌های داروخانه‌ها، دارو به اندازه کافی در دسترس بیماران تالاسمی قرار نگرفت که امیدواریم در سال ۹۷ با مشارکت سازمان‌های بیمه‌گر و متولیان سلامت آشفته بازار دارویی تالاسمی‌ها رنگ و بوی بهتری پیدا کند.

وی گفت: قرار بود طی سه ماهه آخر سال 96 داروی خوراکی جدیدی وارد بازار دارویی تالاسمی‌ها شود، اما این امر تحقق پیدا نکرد که امیدواریم در سال ۹۷ بازار دارویی بیماران تالاسمی اوضاع بهتری داشته باشد و در تمام مناطق به ویژه محروم شاهد کاهش مشکلات بیماران تالاسمی باشیم.

مشهدی در ادامه اظهار کرد: قرار بود در دی ماه 96 نوع خارجی داروی تالاسمی‌ها وارد بازار دارویی ایران شود و این دارو که همه کشور‌های اروپایی و آمریکایی از نوع جدید خوراکی آن استفاده می‌کنند در دسترس بیماران کشور قرار بگیرد که این امر محقق نشد و از سویی دیگر خوشبختانه سه شرکت تولیدکننده داخلی نیز درصدد تولید داخلی هستند که امیدواریم تا تابستان سال ۹۷ این دارو‌ها در دسترس بیماران تالاسمی قرار گیرد.

طرح تحول سلامت مطلوب شرکت‌های تجهیزات پزشکی نبود

ابوالفضل صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی،گفت: مطالبات شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال 96 انرژی بسیار زیادی را از این مراکز گرفت و برخی کشورهای تأمین کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی را در موقعیت بحرانی قرار داد.

وی افزود: طرح تحول سلامت یک طرح ملی شده است که عمده فشار آن روی تجهیزات پزشکی است و از آنجایی که این تجهیزات بخشی از ارتقای خدمات سلامت را سبب می‌شوند باید از حمایت‌های به جا و بیشتر وزارت بهداشت بهره مند شویم بر همین اساس توقعات بیشتری در خصوص قیمت گذاری تجهیزات پزشکی داریم و معتقدهستیم وزارت بهداشت جایگاه قیمت‌گذاری ندارد.

صانعی از مذاکراتی با کمیسیون سلامت، مسئول ستاد هدفمندی یارانه‌ها، نمایندگان کمیسیون سلامت مجلس وغیره خبر داد و تصریح کرد: ‌ گله‌های خود را در بحث قیمت گذاری و افزایش تعرفه به متولیان انتقال دادیم و شاهد برخی از اقدامات در این عرصه بوده‌ایم اما باید بگوییم هنوز هم شرکت‌های مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی گله‌هایی را دارندو باید به معوقات این گروه‌ها توجه کرد و در بسیاری از سیاست گذاری‌ها مسئولان واقعی را وارد کرد.

در ارائه خدمات سلامت بی‌نظمی داریم

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت گفت:منابع سلامت در کشور ما محدود است هرچند که با وجود طرح تحول سلامت این منابع کم نیست اما ما در ارائه خدمت بی‌نظمی داریم، با تدوین راهنما‌های بالینی می‌توان این بی‌نظمی‌ها را مدیریت کرد خوشبختانه در حوزه رادیولوژی خدمات راهنمای بالینی و راهنمای تدریس شدند.

وی با بیان اینکه با استعدادترین پزشکان در رشته رادیولوژی تحصیل می‌کنند، افزود: انتظار داریم متخصصان دانش این رشته را ارتقاء دهند زیرا علم رادیولوژی امروز نه تنها در تشخیص بلکه در درمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند خدمات جراحی پر هزینه را کم یا حتی منتفی کند که این برای مردم و سلامت آن‌ها بسیار مفید است.

تصویربرداران قشر مظلوم رادیولوژی هستند

کوروش عبداللهی فرد دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی گفت: باید با ارتقای علم خود بتوانیم به جامعه و سلامت کشور بیشتر خدمت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پرتوکاران‌ عنوان کرد: خوشبختانه مجلس‌ در خصوص قانون برنامه ششم توسعه‌ و خدمات کشوری همکاری لازم را با ما داشتند‌؛ پرتوکاران‌ در زمینه صنفی‌ مشکلات زیادی دارند رشته‌های بسیاری چون پزشکی هسته‌ای، پرتوکارها‌ و تکنسین‌های رادیولوژی‌ در وزارت بهداشت متولی ندارند و بسیاری از آنها سردرگم‌ مشکلات خود شده‌اند.

افرا‌ با بیان اینکه خوشبختانه پس از چند سال مجله‌ علوم پرتونگاری‌ احیا و مجدداً‌ چاپ شد افزود: برای ادامه کار این مجله مهم علمی نیازمند حمایت هستیم؛ این قبیل مجلات علمی به رشد‌ خدمات در این رشته‌ کمک شایانی می‌کند.

رئیس‌ انجمن پرتونگاری‌ اظهار کرد: ما در خصوص دستورالعمل‌ فوق‌العاده کار با اشعه‌ پرتوکاران‌ با کمیسیون بهداشت مذاکراتی‌ داشته‌ایم همچنین بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است سازمان انرژی‌ اتمی و وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.