سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکایت نمایندگان ایالت‌های آمریکا از دولت ترامپ بر سر برنامه داکا

نمایندگان چندین ایالت در آمریکا از دولت این کشور به علت ناکامی در لغو قانون مهاجرتی داکا شکایت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست، کن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس به همراه نمایندگان ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، لوئیزیانا، نبراسکا، کالیفرنیای جنوبی و ویرجینیای غربی دادخواست شکایتی را در دادگاه منطقه‌ای براونزویل بر ضد برنامه مهاجرتی موسوم به داکا تنظیم کردند و در شکایت خود این سوال را مطرح کردند که آیا تصمیم دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برای وضع برنامه داکا بدون تصویب آن از سوی کنگره این کشور قانونی بوده است یا خیر.

به گزارش رسانه‌های محلی نمایندگان این هفت ایالت آمریکا شکایتی را علیه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به علت ناکامی در لغو قانون داکا در برنامه مهاجرتی خود مطرح کردند. نمایندگان این ایالات معتقدند این قانون سوء استفاده از قدرت اجرایی است و تنها کنگره می‌تواند درباره چنین معافیت‌های گسترده‌ای درباره "مهاجران بدون مدرک" تصمیم‌گیری کند.

پیشتر دونالد ترامپ با برنامه مهاجرتی داکا مخالفت کرده و دولت او در ماه سپتامبر اعلام کرد که در بهار سال آینده این قانون را لغو خواهد کرد. با این حال، جان بیتس، قاضی فدرال، به دولت ترامپ دستور از سرگیری اجرای قانون داکا را ظرف 90 روز داد، مگر اینکه تصمیم برای لغو اجرای آن به اندازه کافی شفاف شود.

برنامه داکا توسط باراک اوباما طبق یک دستور اجرایی در سال 2012 اعلام شد و اجازه اقامت موقت و حق یافتن شغل را برای مهاجران غیرقانونی که در زمان کودکی همراه والدین خود وارد آمریکا شده‌اند، را می‌داد.  این افراد به عنوان رویاپردازان در آمریکا شناخته می‌شوند.

در 5 سپتامبر سال 2017 جف سشنز، دادستان کل آمریکا اعلام کرد لغو اجرای قانون داکا با شش ماه تاخیر صورت خواهد گرفت تا به مقامات این کشور اجازه تکمیل برنامه‌های در حال اجرا و تجدید آنها داده شود و کنگره این کشور نیز فرصت لازم برای تصویب قانونی در این خصوص داشته باشد.

برنامه داکا به کودکان مهاجر بدون مدرک که در سنین کودکی وارد آمریکا شده و تحصیل کرده‌اند یا به خدمت ارتش درآمده‌اند اجازه می‌دهد در صورتی که مرتکب جرم جدی نشده باشند، به مدت دو سال قابل تجدید در آمریکا اقامت داشته باشند. اوباما در سال 2012 و پس از چندین بار تلاش ناموفق در کنگره برای تصویب قانون محافظت از کودکان در برابر اخراج مهاجران بدون مدرک، این برنامه را وضع کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا در این باره گفته بود کسانی که در کودکی همراه والدین خود وارد این کشور شده‌اند قصد نداشتند غیرقانونی وارد آمریکا شوند و در نتیجه نباید مجازات شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.