سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بهانه و ترفند قدیمی خودروسازان برای بالا بردن قیمت‌ها/ کدام خودرو‌ها یک شبه گران شدند؟

طی سال‌های اخیر روند قیمت‌های خودرو اکثرا صعودی بوده و بهانه خودروسازان هم، بالارفتن قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو بوده است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سالهای اخیر اقدامات خودروسازان درخصوص قیمت گذاری محصولاتشان گویای رغبت بیش از اندازه برای افزایش قیمت خودرو بوده است.

خوشبختانه در سایه فقدان نظارت کافی دستگاه های ذی‌ربط، بالارفتن قیمت خودروها با توجه به تاثیر مستقیم بر بازار، موجب آشفتگی در این بخش می‌شود.

طی هفته اخیر؛ محصولات شرکت پارس خودرو با افزایش 10 درصدی همراه شد اما پس از گذشت ساعتی، شاهد بازگشت قیمت ها به عددهای قبلی بودیم. تاثیر این اقدام توسط این شرکت سبب شد تا بازار خودرو با آشفتگی بی سابقه ای مواجه شود، به طوریکه هم اکنون ساندرو استپ وی در بازار با قیمت 71 میلیون و با اختلاف 10 میلیونی با قیمت کارخانه در بازار به فروش برسد.

جدول قیمت های جدید محصولات پارس خودرو که چند روز پیش منتشر شد، تفاوت چندانی با بخشنامه قیمتی که سایپا در 2 اریبهشت ماه بعد از مدت کوتاهی لغو شده بود ندارد.

به این ترتیب پارس تندر با گیربکس جدید با رشد 521 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 64 هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش 701 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون و 160 هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 654 هزار تومان با قیمت 54 میلیون و 644 هزار تومان، ساندرو دنده‌ای با گیربکس جدید با افزایش 4 میلیون و 156 هزار تومان با قیمت 48 میلیون و 956 هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده‌ای با افزایش 4 میلیون و 578 هزار تومان با قیمت 53 میلیون و 877 هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش 5 میلیون و 210 هزار تومان با قیمت 61 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین سراتو اتوماتیک آپشنال 2000 سی سی با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 113 میلیون تومان و آریو اتومات با افزایش حدود 5 میلیون تومانی با قیمت 63 میلیون تومان از سوی کارخانه در بازار عرضه می شود.

همچنین لازم به ذکر است که در این رقابت تنها جامانده ایران خودرو بوده است و هنوز اطلاعیه لیست قیمت خودروهای خود را منتشر نکرده است. البته قیمت محصولات این خودروساز به علت کاهش عرضه روند صعودی به خود گرفته و بالا رفته است.

طی پیگیری های انجام شده، رییس شورا و مرکز ملی رقابت روز سوم اردیبهشت ماه با بیان اینکه فقط خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شورا هستند، گفت: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم.

طی مراسمی که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه در یکی از سالن های خط تولید سایپا برگزار شد؛ موضوع علت افزایش قیمت را از معاون وزیر جویا شدیم که این مقام مسئول اظهار کرد: هم اکنون خودروسازها در خصوص قیمت گذاری خودروهای پایین تر از 45 میلیون تومان با شورای رقابت در حال رایزنی هستند.

قاسم جهرودی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در همین مراسم با اشاره علت افزایش قیمت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت محصولات سایپا به سبب رشد قیمتی 4 درصدی فولاد، افزایش 55 درصدی قطعات پلیمری و بالا رفتن قیمت قطعات منفصله بوده است.

با این وجود خودروسازان افزایش قیمت فولاد را یکی از دلایل تاثیرگذار در بالا رفتن قیمت خودرو می دانند، در حالیکه خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد چند روز قبل تشریح کرد: هرگونه افزایش قیمت در بازار فولاد به خاطر شرایط جهانی است که با تمام این اوصاف اکنون قیمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قیمت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی است و تمام تلاش شده تا فشاری بر تولید داخلی وابسته به فولاد از طرف تامین‌کنندگان وارد نشود.

وی گفت: فولاد نمی‌تواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد، چراکه در سال‌های گذشته در مقطعی قیمت فولاد به نصف قیمت فعلی رسید و با افت قابل توجه مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند که حالا بخواهند نوسانات طبیعی بازار را بهانه کرده و افزایش قیمت را به فولاد ربط دهند؟.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  با بیان اینکه فقدان نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان موجب ایجاد چنین شرایط مطلوبی برای افزایش پی در پی قیمت توسط خودروسازان شده است، اظهار کرد: خودروسازان محصولاتشان را به بازار عرضه نمی‌کنند، به همین سبب بازار با کمبود خودرو مواجه می‌شود و کاهش عرضه، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود. البته  هم اکنون در بازار خودرو تقاضای زیادی برای خرید نبوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تصریح کرد: طی این سال‌ها بازار خودرو به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است و به دلیل فقدان نظارت بر عملکرد خودروسازان، آنها به راحتی قیمت خودروها را افزایش داده و موجب ایجاد آشفتگی در بازار خودرو شده‌اند.

مانی حداد، کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار کرد: پیش تر تصور می‌شد سال 96 یکی از بدترین و پرحاشیه‌ترین ادوار تاریخ صنعت خودرو در ایران است، ولی پیش‌بینی می‌شود اوضاع در سال جاری به‌مراتب سخت‌تر باشد. خودرویی‌ها با چالش‌های اساسی در سال جاری روبه‌رو هستند.

به گفته وی؛ انتظار کاهش قیمت، رؤیایی است که هرگز راهی به دنیای واقعیت پیدا نمی‌کند. تنها می‌توان در تلاش بود که روند افسارگسیخته رشد قیمت‌ها را آرام کرد.

وی ادامه داد: تنش ارزی که چندی پیش باعث بروز نگرانی‌های عمیقی در کلیه لایه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور شده بود، اکنون حداقل در ظاهر به ثبات رسیده است. شاید در بازار ارز دیگر آن نوسان شدید قیمتی را شاهد نباشیم ولی نکته اینجاست که تأمین ارز، خود تبدیل به یک چالش جدیدتر شده است.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: ازآنجایی‌که بخش اعظمی از صنعت خودروسازی را واحدهای قطعه‌سازی به خود اختصاص داده‌اند و این حوزه نیز در تعامل سایه‌به‌سایه با شرکت‌های خارجی هستند، بحث به سرانجام نرسیده ارز، خود پایه‌گذار نوعی از ابهام در قیمت‌گذاری نهایی است. وسواس شدید دولتی‌ها درباره داخلی‌سازی، فشار بر قطعه‌سازان را بیشتر از هر زمان دیگری کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: پروسه پیچیده واردات قطعه و مواد اولیه که حالا باید با ارائه مستندات ثبت‌سفارش و اظهارات مربوط به چندوچون کالا باشد، دست و پای فعالان را خواهد بست. تعلل در تأمین قطعات و استفاده از برخی از ظرفیت‌ها می‌تواند موجب بروز ناگهانی قیمت‌ها در مدل‌های متوسط بازار شود.

حدادی  گفت: آنچه سال 97 را برای بخشی از بدنه خودروسازی، تبدیل به کابوس کرده است، ماجرای قوانین جدید سازمان ملی استاندارد است. درصورتیکه مجادله بین جاده مخصوص و ونک به سرانجام نرسید، از ابتدای دی‌ماه باید با بسیاری از مدل‌های خاطره‌انگیز و البته بحث‌برانگیز از نظر ایمنی و آلایندگی، خداحافظی کنیم. بعضی از اعضای خانواده X100 سایپا یا همان پراید و خانواده پژو 405 کاندیداهای اصلی حذف از چرخه تولید هستند.

وی یادآور شد: وقوع و یا حتی عدم وقوع این رویداد که به‌معنی انطباق خودروهای فوق با استانداردهای جدید است، دو شوک بزرگ را به بازار تحمیل خواهد کرد. در صورت وقوع حالت اول یعنی خروج مدل‌های پرفروش بازار از خط تولید، حجم بزرگی از تقاضای این خودروها، بدون عرضه باقی می‌ماند که برای پُر کردن این خلأ هم نیاز به زمان است و هم هزینه کلان؛ اما اگر حالت دوم یعنی حضور این خودروها و رعایت 85 آیتم جدید سازمان استاندارد پیش بیاید، یعنی اینکه دو شرکت بزرگ خودروسازی با صرف مبالغ سنگین توانسته‌اند کارایی برخی قطعات را افزایش بدهند. سرریز این هزینه‌ها، خود را روی قیمت نهایی نشان می‌دهد.

براین اساس باید به این نکته توجه داشت که خودروسازان نباید با هر بهانه و ترفندی مانند کاهش عرضه یا گرانی مواد اولیه و قطعات منفصله وارداتی قیمت خودروهایشان را از چند صد هزار تومان و یا تا چند میلیون تومان گران کنند. 

گزارش از: سبحان قالی باف

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مقصر ما هستیم که میخریم یک سال نخریم همه چی درست میشه
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
برای افزایش قیمت خوب استادن ولی برای افزایش کیفیت هیچی
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا از سرشون نگذره که با جون مردم بازی می کنند با این کیفیتشون
اکبر
۲۱:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکا آل سعود رادر عربستان می دوشه ولی در قبالش تجهیزات می دهد
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم بیچاره که دستشون نمیرسه.مسئولین دستگاه های نظارتی هم نظارتشون خیلی ضعیفه
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
علی برکت الله.
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید یک رقیب برای خودرو سازها ایجاد کرد که با کیفیت بالا وقیمت پایین خودرو تولید کنه این کار باعث پیشرفت وکیفیت خودرو سازی ورضایت مردم میشود
محمد
۱۹:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا توبه
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا هیچکی به فکر مردم نیست..روز به روز خودروسازا قیمت خودروهای بی کیفیتشون رو میبرن بالا و دولت ازشون حمایت میکنه..این چه وضعشه...اون وقت میگن از تولید ملی حمایت کنید ..به چه قیمتی به قیمت شکستن کمر مردم..
u
۱۸:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
صحبت 80 میلیون نفر ایرانی اینه که اگر قطعات گران شده چرا همین خودروها را دارید به عراقیها میفروشید 5 میلیون تومان اونم قسطی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابک
۱۸:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
باز باید کمپین بزنن نه به خودروی داخلی
Araz
۱۷:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
نبود نظارت و نبود رقیب و وجود مافیا در صنعت خودرو سازی باعث شده تا این دو خودرو ساز هرکاری دلشون بخاد انجام بدن ،؛فقط میتونم بگم ،تاسف برمن
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا این مجلس کاری نمیکنه دیگه بسه خودروی خارجی آزاد کنید تا مردم هم مثل تمام دنیا آسایش داشته باشن
بختیاری
۱۷:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اولا اینها خودروساز نیستند و مونتاژکارند
و ثانیا اینکه هر عقل سالمی میداند که برای گرفتن بازارهای داخلی و منطقه ای قیمتها نباید مرتب افزایش یابد و
ثالثا اینکه بی ارزش کردن پول ملی و مفت فروختن خودروهای ایرانی به همسایگان تنها خیانت و دشمنی با فرزندان ایرانزمین و توهین به مردم خودی و حامیان اصلی صنعت ملی و مهم خودروسازی داخلی است
دلسوز
۱۶:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط میتونم بگم خدایا ما خودمون رو به تو سپردیم با این حقوقها حتی به آخر ماه هم نمیرسیم وای بحال خرید خودروی مناسب (نه این چهار چرخه های به اصطلاح تولید داخل) هر سری به سر مزار پدرم میرم باهاش درد دل میکنم
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خودرو سازها رو مثل تلگرام فیلتر کنید.
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
از یک طرف مجبور به خرید خودرو ایرانی به بهانه های مختلف از طرف دیگه م میندازن به مردم مستضف
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
یک هفته هستش که از سایپا پراید 132 گرفتم و توی این یک هفته سوار ماشین نشدم ، ماشین نه سرما دیده و نه گرما، توی پارکینگ و زیر سقف هستش،دیشب خود به خود شیشه عقب پودر شده در پارکینگ، رفتم نمایندگی شیشه ندارند چون تمام پرایدهایی که زدند شیشه هاشون پودر شده ، حالا خوبه توی پارکینگ بوده و کسی توی ماشین نبوده که آسیب ببینه ، معلوم نیست در آینده کجاش می خواد پودر بشه ، بخدا اشتباه هستش پول بدی به ماشین هایی که سایپا می سازه ، هیچ کدومشون هم جوابگو نیستند ، اگه اون شیشه ها روی سر کسی که صندلی عقب می شینه می ریخت و آسیب می دید من باید چیکار می کردم ، هیچ کس هم نیست جوابگو باشه .
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
گریه م میگیره به حال خودمون
مصطفی
۱۴:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من باید نام " شورای رقابت" را به " شورای رفاقت" تغییر بدهند.چون واقعن رفاقت بازی داره بیداد میکنه.
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید کمپینی راه انداخت هرکی خودرو ایرانی بخره حتی اگه مثل دفعه قبل وام دادن و مردم رو ترسوندن که خودرو ارزون نمیشه و با وام دادن تحریک کردن
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدام قیمت هارو بدون بالا بردن
محمد
۱۳:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت ماشین افزایش پیدا کرد
قربان مرادیان
۱۳:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام خسته نباشید ، خواستم بگم که این خودروسازهای ایرانی رو نظارت بیشتر شود فکر کنم به نفع جامعه باشه ، چرا که اولا ؛ هر ساله جامعه ما داره هزاران مجروح و مصدوم که بعضا هم غیر قابل درمان و برگشت به حالت قبلاز تصادفات است اتفاق میفته ( قطع عضو و فوت و ... )
ثانیا ؛ هرساله علی رغم افزایش قیمت شاهد کاهش کیفیت و کمیت از طرف خودروسازان هستیم . ( مثلا برداشتن ضبط داخل خودرو و براشتن روکش ها صندلی و کم کردن تجهیزات فنی
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فکر کنی به نفع جامعه س؟؟؟
بابا تو دیگه کی هستی
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
افزايش قيمت خودرو روزانه ولي كارمند بي چاره حداقل بگير زير 10 درصد
چرا
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
افزايش قيمت خودرو روزانه ولي كارمند بي چاره حداقل بگير زير 10 درصد
چرا
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت ماشین رو بالا ببرن؟؟ جلوشونو بگیرین حتی اگه به قیمت تعطیلی کارخونه باشه... تا کی دیگه مردم باید هزینه بدن؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بابا جلوی این اختلاسگرا و حقوق نجومی گرفته شود
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیچاره کشاورزاست که باجان کندن محصول بدست می اوردوهمه از دسترنجش استفاده میکنیم و هیچ حامی ندارد
هادی
۰۹:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من یه کشاورز هستم از پارسال تا الان همه چیز دو برابر شده یکی نیست بگه چرا باید محصولات ما با همون قیمت پارسال قیمت گذاری بشه
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقا وارادات خودرو را آزاد کنن تا ببینید سایپا و ایران خودرو مجبور شن با قیمت واقعی تولید کنن و ببیند تولید کننده خارجی چه کیفیتی و قیمتتی داره.
صادق
۰۹:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقا وارادات خودرو را آزاد کنن تا ببینید سایپا و ایران خودرو مجبور شن با قیمت واقعی تولید کنن و ببیند تولید کننده خارجی چه کیفیتی و قیمتتی داره.
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بالا رفتن قطعات = کمر مردم خم میشه
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم متاسف
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا باید هر روز ببینیم گرون شده همه چیز چرا ؟منه یه بازنشسته از کجا بیارم ؟
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگر به دستمزد مردم چیزی اظافه شده یا حقوق کارمندان اصافه شده که اینقدر همه چی گران مشود
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ نظارتی رو کار خودروسازها نداره
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا مرغ اینقدر گرون شده ؟
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا هیچ نظارتی نمیشه خب
ناشناس
۰۶:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به دادمردم برسید
ناشناس
۰۵:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به مردم نیازمند برسید
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقایون تعرفه واردات رو صفر کنید
IMAN
۰۵:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کسی هم نیست که به فریاد مردم برسد،فقط خدا کمک کند
ناشناس
۰۴:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دو سال پيش كه كمپين نه به خودروهاي داخلي ايجاد شد و باعث عقب مشيني خودرسازان شد بايد مجددا و با سدت بيشتري انجام شود
ناشناس
۰۴:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دو سال پيش كه كمپين نه به خودروهاي داخلي ايجاد شد و باعث عقب مشيني خودرسازان شد بايد مجددا و با سدت بيشتري انجام شود
ممد
۰۴:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سایپا و ایرانخودرو رو تعطیل کنین
میخوایم ماشینای متنوع کره ایی ژاپنی با قیمت مناسب سوار شیم
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بايد تعويض پلاك و سند زدن خودروهاي نو تا يكسال ممنوع بشه تا دلالا نتونن صد تا صد تا از كارخونه ماشين بخرن و گرون تو بازار بفروشن و فقط مصرف كننده ماشين بخره
علی
۰۰:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اخه چطور یدفه گرون شد
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ماشاالله کلا این ماشینهای بی کیفیت از صفحه های نازک فولادی درست میشه که دست هم میزنی بهش شبیه ماشین تصادفی دیده میشه نخرین
کریم
۰۰:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که با حقوق یک و نیم ملیون کیی میتونم ماشین سوار شوم
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا کمکمون کن