خوشبختانه در سایه فقدان نظارت کافی دستگاه های ذیربط، بالارفتن قیمت خودروها با توجه به تاثیر مستقیم بر بازار، موجب آشفتگی در این بخش میشود.
طی هفته اخیر؛ محصولات شرکت پارس خودرو با افزایش 10 درصدی همراه شد اما پس از گذشت ساعتی، شاهد بازگشت قیمت ها به عددهای قبلی بودیم. تاثیر این اقدام توسط این شرکت سبب شد تا بازار خودرو با آشفتگی بی سابقه ای مواجه شود، به طوریکه هم اکنون ساندرو استپ وی در بازار با قیمت 71 میلیون و با اختلاف 10 میلیونی با قیمت کارخانه در بازار به فروش برسد.
جدول قیمت های جدید محصولات پارس خودرو که چند روز پیش منتشر شد، تفاوت چندانی با بخشنامه قیمتی که سایپا در 2 اریبهشت ماه بعد از مدت کوتاهی لغو شده بود ندارد.
به این ترتیب پارس تندر با گیربکس جدید با رشد 521 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 64 هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش 701 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون و 160 هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 654 هزار تومان با قیمت 54 میلیون و 644 هزار تومان، ساندرو دندهای با گیربکس جدید با افزایش 4 میلیون و 156 هزار تومان با قیمت 48 میلیون و 956 هزار تومان، ساندرو استپ وی دندهای با افزایش 4 میلیون و 578 هزار تومان با قیمت 53 میلیون و 877 هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش 5 میلیون و 210 هزار تومان با قیمت 61 میلیون تومان به فروش میرسد.
همچنین سراتو اتوماتیک آپشنال 2000 سی سی با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 113 میلیون تومان و آریو اتومات با افزایش حدود 5 میلیون تومانی با قیمت 63 میلیون تومان از سوی کارخانه در بازار عرضه می شود.
همچنین لازم به ذکر است که در این رقابت تنها جامانده ایران خودرو بوده است و هنوز اطلاعیه لیست قیمت خودروهای خود را منتشر نکرده است. البته قیمت محصولات این خودروساز به علت کاهش عرضه روند صعودی به خود گرفته و بالا رفته است.
طی پیگیری های انجام شده، رییس شورا و مرکز ملی رقابت روز سوم اردیبهشت ماه با بیان اینکه فقط خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شورا هستند، گفت: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم.
طی مراسمی که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه در یکی از سالن های خط تولید سایپا برگزار شد؛ موضوع علت افزایش قیمت را از معاون وزیر جویا شدیم که این مقام مسئول اظهار کرد: هم اکنون خودروسازها در خصوص قیمت گذاری خودروهای پایین تر از 45 میلیون تومان با شورای رقابت در حال رایزنی هستند.
قاسم جهرودی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در همین مراسم با اشاره علت افزایش قیمت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت محصولات سایپا به سبب رشد قیمتی 4 درصدی فولاد، افزایش 55 درصدی قطعات پلیمری و بالا رفتن قیمت قطعات منفصله بوده است.
با این وجود خودروسازان افزایش قیمت فولاد را یکی از دلایل تاثیرگذار در بالا رفتن قیمت خودرو می دانند، در حالیکه خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد چند روز قبل تشریح کرد: هرگونه افزایش قیمت در بازار فولاد به خاطر شرایط جهانی است که با تمام این اوصاف اکنون قیمت عرضه فولاد به داخل کشور کمتر از قیمتهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی است و تمام تلاش شده تا فشاری بر تولید داخلی وابسته به فولاد از طرف تامینکنندگان وارد نشود.
وی گفت: فولاد نمیتواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد، چراکه در سالهای گذشته در مقطعی قیمت فولاد به نصف قیمت فعلی رسید و با افت قابل توجه مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قیمت محصولات خود را کاهش دادهاند که حالا بخواهند نوسانات طبیعی بازار را بهانه کرده و افزایش قیمت را به فولاد ربط دهند؟.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با بیان اینکه فقدان نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان موجب ایجاد چنین شرایط مطلوبی برای افزایش پی در پی قیمت توسط خودروسازان شده است، اظهار کرد: خودروسازان محصولاتشان را به بازار عرضه نمیکنند، به همین سبب بازار با کمبود خودرو مواجه میشود و کاهش عرضه، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار میشود. البته هم اکنون در بازار خودرو تقاضای زیادی برای خرید نبوده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، تصریح کرد: طی این سالها بازار خودرو به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است و به دلیل فقدان نظارت بر عملکرد خودروسازان، آنها به راحتی قیمت خودروها را افزایش داده و موجب ایجاد آشفتگی در بازار خودرو شدهاند.
مانی حداد، کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار کرد: پیش تر تصور میشد سال 96 یکی از بدترین و پرحاشیهترین ادوار تاریخ صنعت خودرو در ایران است، ولی پیشبینی میشود اوضاع در سال جاری بهمراتب سختتر باشد. خودروییها با چالشهای اساسی در سال جاری روبهرو هستند.
به گفته وی؛ انتظار کاهش قیمت، رؤیایی است که هرگز راهی به دنیای واقعیت پیدا نمیکند. تنها میتوان در تلاش بود که روند افسارگسیخته رشد قیمتها را آرام کرد.
وی ادامه داد: تنش ارزی که چندی پیش باعث بروز نگرانیهای عمیقی در کلیه لایههای اقتصادی و اجتماعی کشور شده بود، اکنون حداقل در ظاهر به ثبات رسیده است. شاید در بازار ارز دیگر آن نوسان شدید قیمتی را شاهد نباشیم ولی نکته اینجاست که تأمین ارز، خود تبدیل به یک چالش جدیدتر شده است.
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: ازآنجاییکه بخش اعظمی از صنعت خودروسازی را واحدهای قطعهسازی به خود اختصاص دادهاند و این حوزه نیز در تعامل سایهبهسایه با شرکتهای خارجی هستند، بحث به سرانجام نرسیده ارز، خود پایهگذار نوعی از ابهام در قیمتگذاری نهایی است. وسواس شدید دولتیها درباره داخلیسازی، فشار بر قطعهسازان را بیشتر از هر زمان دیگری کرده است.
وی در ادامه بیان کرد: پروسه پیچیده واردات قطعه و مواد اولیه که حالا باید با ارائه مستندات ثبتسفارش و اظهارات مربوط به چندوچون کالا باشد، دست و پای فعالان را خواهد بست. تعلل در تأمین قطعات و استفاده از برخی از ظرفیتها میتواند موجب بروز ناگهانی قیمتها در مدلهای متوسط بازار شود.
حدادی گفت: آنچه سال 97 را برای بخشی از بدنه خودروسازی، تبدیل به کابوس کرده است، ماجرای قوانین جدید سازمان ملی استاندارد است. درصورتیکه مجادله بین جاده مخصوص و ونک به سرانجام نرسید، از ابتدای دیماه باید با بسیاری از مدلهای خاطرهانگیز و البته بحثبرانگیز از نظر ایمنی و آلایندگی، خداحافظی کنیم. بعضی از اعضای خانواده X100 سایپا یا همان پراید و خانواده پژو 405 کاندیداهای اصلی حذف از چرخه تولید هستند.
وی یادآور شد: وقوع و یا حتی عدم وقوع این رویداد که بهمعنی انطباق خودروهای فوق با استانداردهای جدید است، دو شوک بزرگ را به بازار تحمیل خواهد کرد. در صورت وقوع حالت اول یعنی خروج مدلهای پرفروش بازار از خط تولید، حجم بزرگی از تقاضای این خودروها، بدون عرضه باقی میماند که برای پُر کردن این خلأ هم نیاز به زمان است و هم هزینه کلان؛ اما اگر حالت دوم یعنی حضور این خودروها و رعایت 85 آیتم جدید سازمان استاندارد پیش بیاید، یعنی اینکه دو شرکت بزرگ خودروسازی با صرف مبالغ سنگین توانستهاند کارایی برخی قطعات را افزایش بدهند. سرریز این هزینهها، خود را روی قیمت نهایی نشان میدهد.
براین اساس باید به این نکته توجه داشت که خودروسازان نباید با هر بهانه و ترفندی مانند کاهش عرضه یا گرانی مواد اولیه و قطعات منفصله وارداتی قیمت خودروهایشان را از چند صد هزار تومان و یا تا چند میلیون تومان گران کنند.
گزارش از: سبحان قالی باف
انتهای پیام/
و ثانیا اینکه هر عقل سالمی میداند که برای گرفتن بازارهای داخلی و منطقه ای قیمتها نباید مرتب افزایش یابد و
ثالثا اینکه بی ارزش کردن پول ملی و مفت فروختن خودروهای ایرانی به همسایگان تنها خیانت و دشمنی با فرزندان ایرانزمین و توهین به مردم خودی و حامیان اصلی صنعت ملی و مهم خودروسازی داخلی است
یک هفته هستش که از سایپا پراید 132 گرفتم و توی این یک هفته سوار ماشین نشدم ، ماشین نه سرما دیده و نه گرما، توی پارکینگ و زیر سقف هستش،دیشب خود به خود شیشه عقب پودر شده در پارکینگ، رفتم نمایندگی شیشه ندارند چون تمام پرایدهایی که زدند شیشه هاشون پودر شده ، حالا خوبه توی پارکینگ بوده و کسی توی ماشین نبوده که آسیب ببینه ، معلوم نیست در آینده کجاش می خواد پودر بشه ، بخدا اشتباه هستش پول بدی به ماشین هایی که سایپا می سازه ، هیچ کدومشون هم جوابگو نیستند ، اگه اون شیشه ها روی سر کسی که صندلی عقب می شینه می ریخت و آسیب می دید من باید چیکار می کردم ، هیچ کس هم نیست جوابگو باشه .
ثانیا ؛ هرساله علی رغم افزایش قیمت شاهد کاهش کیفیت و کمیت از طرف خودروسازان هستیم . ( مثلا برداشتن ضبط داخل خودرو و براشتن روکش ها صندلی و کم کردن تجهیزات فنی
بابا تو دیگه کی هستی
چرا
چرا
میخوایم ماشینای متنوع کره ایی ژاپنی با قیمت مناسب سوار شیم