سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اثرات اعجاب‌انگیز انفاق در زندگی که تاکنون نمی‌دانستید

انفاق کردن در راه خدا در شمار اعمالی است که جلب رحمت خداوند و آمرزش گناهان را در پی دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛از نظر قرآن کریم انفاق در راه خدا، تجارتى پرسود و معامله اى ارزشمند است که موجب جلب پاداش هاى عظیم و رسیدن به بهشت الهى شده، انسان را از هول و هراس قیامت ایمن نموده و موجب نجات از عذاب دردناک الهى مى شود

آیا چیزی هست که تو مالک آن باشی؟ اگر گمان می‌کنی آنچه داری، تو مالک واقعی اش هستی، اشتباه بزرگی کرده‌ای و اگر می‌دانی آنچه داری، مالک واقعی آن نیستی، چرا از آن نمی‌بخشی؟ و حق خدا و مردم را نمی‌پردازی تا از وبال و گرفتاری آن روزی که مال و فرزندان به حال کسی نفعی ندارند و جز برای کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا رفته در امان باشی؟


بیشتر بخوانید:رمز دریافت درجات الهی چیست؟


پیامبر عالیقدر اسلام در مقام مقایسه میان فقر و غنا و اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می‌فرماید: «تهیدستی از ثروت بهتر است، مگر ثروت ثروتمندی که از مال خود، قرض اشخاص پریشان حال و مقروض را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و به مسلمانان بی بضاعت و گرفتار کمک کند».

قطعاً آنچه بر پایه محکمی استوار نباشد، دوام نخواهد آورد، فرو خواهد ریخت و درهم خواهد شکست. از این رو، انفاق و بخشش و بالاتر از آن ایثار، به زیر بنا‌های محکمی نیازمند هستند. مادام که این پایه‌ها استوار نباشند، انفاق شکل نخواهد گرفت و رشد نخواهد کرد.

آثار و برکات انفاق
انفاق کردن در راه خدا و رفع حاجت نیازمندان آثار و برکاتِ فردی و اجتماعی متعددی در بر دارد. این آثار اعم از مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی است. برخی از مهم‌ترین آثار انفاق عبارت است از:

 تزکیه و طهارت نفس:
انفاق موجب پاک شدن نفس از بسیاری از رذایل اخلاقی است؛ چنان که وجود این ویژگی برای زکات دادن، که خود گونه‌ای از انفاق به شمار می‌رود در قرآن تصریح شده است.

آرامش روحی:
پیامد دیگر انفاق، آرامش روحی انفاقگر در دنیا و آخرت است: «اَلَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللّهِ... لا خَوفٌ عَلَیهِم ولا هُم یَحزَنون» (بقره/سوره ۲، آیه ۲۷۴) «خوف» را نگرانی از آینده و «حزن» را ناراحتی و اندوه از گذشته معنا کرده اند. به نظر شماری از مفسران مراد از «تَثبیت ًا مِن اَنفُسِهِم» در آیه ۲۶۵ سوره بقره آرامشی است که پس از انفاق برای انفاق کننده و انفاق شونده و در پی آن برای جامعه حاصل می‌شود.

انفاق کردن در راه خدا در شمار اعمالی است که جلب رحمت خداوند و آمرزش گناهان را در پی دارد.

 جبران و افزایش اموال:
طبق وعده در قرآن خداوند کمبود مادی را که بر اثر انفاق در مال انفاق کننده پدید می‌آید، جبران می‌کند: «و ما اَنفَقتُم مِن شَیء فَهُوَ یُخلِفُهُ» (سبأ/سوره ۳۴، آیه ۳۹) مفسران مراد از «یُخلِفُه» را در این آیه جبران مادیِ اموال در دنیا یا ثواب و پاداش اخروی دانسته اند.

تقرب به خداوند:
به تصریح آیات قرآنی خداوند انفاق گران را دوست داردو انفاق موجب قرب و نزدیکی انسان به خدا می‌شود.


 امنیت اجتماعی:
از جمله آثار خوشایند گسترش انفاق در جامعه، نقش مهم آن در گسترش امنیت و سلامت جامعه است، آن چنان که آن را از لوازم حیات اجتماعی شمرده اند. (گاه این ویژگیِ انفاق را از آیه ۳۸ سوره محمد برداشت کرده اند.)

 رحمت و بخشش الهی:
انفاق کردن در راه خدا در شمار اعمالی است که جلب رحمت خداوند و آمرزش گناهان را در پی دارد.

 پاداش اخروی و فرجام نیک:
انفاق مالی یا غیر مالی، هر چند کوچک باشد بر خداوند مخفی نیست و کم‌ترین انفاق در پرونده اعمال انسان نوشته می‌شود تا خداوند وی را بهتر از آنچه انفاق کرده، پاداش دهد.

شیوه کمک مالی
شخصی از انصار (مسلمین مدینه) به حضور امام حسین (علیه السلام) برای درخواست کمک مالی آمد و تقاضای کمک کرد. امام حسین (علیه السلام) فرمود:‌ای برادر انصاری آبرو و شخصیت خود را از سو ال رودررو، حفظ کن، درخواست خود را در نامه‌ای بنویس، که من به خواست خدا آنچه را که موجب شادی تو است انجام خواهم داد.

مرد انصاری در نامه‌ای نوشت:‌ای حسین (علیه السلام) پانصد دینار به فلانی بدهکارم، و اصرار می‌کند که طلبش را بپردازم، با او صحبت کن تا وقتی که پولدار شدم، صبر کند.

وقتی امام حسین (علیه السلام) نامه او را خواند، به منزل تشریف برد و کیسه‌ای حاوی هزار دینار آورد و به آن مرد انصاری داد و فرمود: با پانصد دینار، بدهی خود را بپرداز و با پانصد دینار دیگر، زندگی خود را سروسامان بده، و حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو ۱- دیندار ۲- جوانمرد ۳- صاحب اصالت خانوادگی

چرا که در مورد آدم دیندار، دین، نگهدار او است (و مانع آنست که آبروی تو را ببرد) و در مورد جوانمرد، او بخاطر جوانمردی، حیا و شرم می‌کند، و در مورد کسی که اصالت خانوادگی دارد، او بخاطر نیازت، آبروی تو را نمی‌ریزد، بلکه شخصیت تو را حفظ می‌کند و بدون برآوردن حاجتت، رد نمی‌شود.

منبع: سایت اندیشه قم

انتهای پیام/

حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو؟!

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
سید حسن
۲۳:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
ثواب قرض دادن از صدقه بیشتر است صدقه را دیگر نمیگیری اما قرض را پس میگیری پس چرا ثواب بیشتری دارد ، چون مشکل برادر دینی خود را حل میکنی ،حل مشکل دیگری یعنی طواف دور خانه خدا برابر ۷۰ بار
سید حسن
۲۳:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
هر کس انفاق کردن را امتحان کرده باشد میداند که برکت خانه اش زیاد میشود و بنابراین دو باره هم انفاق میکند و عادت میکند به این کار خدا پسندانه ... دوستی میگفت : .در دوران کودکی ۲۱ تومان به جنگ تحمیلی کمک کردم در قلک هایی که مدرسه داده بود سالها گذشت خواستم ازدواج کنم ، ازدواجمرا به خدا سپردم گفتم خدایا من تلاش خودم را میکنم هر جا که نشد دیگر اجبار نمی کنم هر جا که قسمت ما هست همان جا را برای ما قبول کن سه چهار جا رفتم و نشد حتی به مشهد هم رفتم تا اینکه داماد خانواده ی شهیدی شدم و آن ۲۱ تومان دستم را گرفت بعد ازدواج بازنشستگی پدر خانمم را گرفتم و راحت زندگی کردم
امیر
۱۶:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
بسیار عالی
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بد نیست
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
ممنونم
یلدا
۲۳:۳۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
عالییییییییییی